Gå til innhold

Flere over 35 år som venter barn?

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 21. april, venter vårt 4. barn. Jeg er 38 år når barnet fødes. Kan ikke si jeg bekymrer meg så veldig over alderen min, men jeg tenker jo litt på downs syndrom da. Skal til 1. kontroll neste uke, skal snakke med legen min om evt. ultralyd i uke 12. Flere i samme båt som meg?

Fortsetter under...

Jeg venter første småttis i april. Fyller 38 i februar. Var til UL idag (privat) og de skulle sende henvisning til fosterdiagnostikk. Gynekologen var ganske avslappet til hele greia, men hun syntes vi burde ta turen for å få informasjon på sykehuset, og evt. bestemme oss etterpå. Som hun sa, i 99% av tilfellene er alt ok, og når folk på 42 år får friske barn, så gjør vel vi det også :). Da blir det i såfall ultralyd og blodprøve som er 96-97% sikker. Jeg tenker uansett ikke så mye på det.

Jeg tenker heller ikke så mye på at det kan være noe galt med barnet. Men om det skulle være det, er det greit å være forberedt syns jeg. Hvis babyen min har downs f.eks. vil jeg ikke ta abort. Men jeg respekterer dem som velger abort i sånne tilfeller. Når i april har du termin? Jeg har 21.

Blir 36 i oktober og har to barn (13 og 18) fra tidligere ekteskap. Hatt 2 SA og liten blødning. Er henvist videre til "nakkefold" UL uke 12 så får vi se hva vi gjør videre. Min mann har en slektning med downs. Egentlig ikke så redd for at det skal være noe galt men gjør iallefall det som er "ufarlig" for å utelukke det. Fostervannsprøve ha jeg ikke tatt stilling til. Jeg kommer ikke til å beholde dersom noe er alvorlig galt.

Hei,

Jeg er 36 og venter nr 2, 10 april.

Jeg har ikke fått tilbud om spesiell oppfølging. Jeg fikk beskjed om at det var forbehold de over 38 eller de som hadde sykdommer/down i slekten.

Men, jeg tenker jo på det og har bestemt meg for å gå til privat UL i uke 12.

Hvis du er i "risiko gruppen" så får du også tilbud om duo-test noe jeg ville tatt om jeg var deg. En dou-test er en blodprøve hvor de måler.... ett eller annet... resultatet er en sannsynlighet for at det er noe feil. Basert på duo-test og UL av nakkefold kan man si gangske mye. Mange velger å ikke ta fostervannsprøve når får gode resultater på disse testene.

(Det er 3 mnd fengsselstraff hvis en lege tar duo-test på en kvinne i risiko-gruppen - jeg er helt matt av det norske samfunn!)

Legen din kan sikkert gi deg mer info :)

Annonse

Hei. Jeg er 39 år og venter nr 4. Jeg har en gutt på 17.5 og ei jente på 11 år. Vår yngste ble bare 2 dager da han ble født i uke 25. Vi var til samtale for fosterdiagnostikk i forrige svangerskap, og bestemte oss da for ikke ta fvp. Sånn blir det nok nå også. Men, pga høyrisikosvangerskap skal jeg på ul nå mellom uke 8 og 12, og videre følges opp på sykehuset.

Kos dere med graviditeten jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...