Bimmelim Skrevet 3. september 2007 #1 Del Skrevet 3. september 2007 Hei. Har fått beskjed om at de praktiserer en BMI grense på 32 i Porsgrunn. Vi innkalles i oktober/ november. Selv er min bmi nå på 35. Gynekologen sa at jeg ikke så påfallende overvektig ut, men vet jo jeg er det. Jeg fikk beskjed om at slanking anbefales fra Porsgrunn. Jeg holder på, men ikke så lett. Det har føltes så fjernt det hele pga 7 mnd ventetid. Nå er jeg så fortvilet og lei meg. Vi blir kanskje satt på enda lenger venting pga min bmi. Har noen erfaringer å dele på dette området? Er grensen absolutt eller hjelper det hvis man er "på vei nedover"? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ma73 Skrevet 3. september 2007 #2 Del Skrevet 3. september 2007 Hei! Har erfaringer på dette feltet. Møtte opp på privat klikikk i januar, og fikk beskjed om at jeg måtte HA BEGYNT å gå ned, før de ville sette igang forsøk. Jeg startet på diett (for FØRSTE gang i hele mitt liv), og merket vektreduksjon med en gang. Etter å ha gått ned 10 kg fikk jeg avslag på søknad fra Riksen (som jda hadde brukt to mnd på å få sendt dette brevet), der de sa at jeg måtte gå ned ti kg før de ville starte forsøk. Jeg veide da 96 kg (hadde allerede gått ned de nødvendige kg), og det sa de var greit (og åpnet søknaden igjen). Den private klinikken var fornøyde, og satte igang med forsøk. Dessverre mislykket i mai, men ruger for tiden på fryseegg. Veide 106 kg og er 170 cm når jeg startet i slutten av januar. Nå veier jeg 87, og har tenkt å gå ned litt til. Vet ikke BMI-en, men tror den fortsatt er på over 30, noe som ikke har vært til hinder (og som ikke hørtes ut som et hinder på Riksen). Det jeg gjør er følgende: - står opp tidligere og går tur i 30 min. før frokost. - Spiser fem måltider daglig - Drikker vann før maten - Hvert måltid har proteiner i seg - Holder meg unna hvitt brød, pasta, poteter mm - Trener 3-4 ganger i uken (variert) Leste gjennom Fedon-boka, men ser bare i den dersom jeg trenger oppskrifter. Oppmuntring til deg: Sykeplerier på klinikken jeg bruker sa at det å ha STARTET å legge om kosthold og rutiner, ofte hadde god effekt på assistert befruktning! Dette + pluss ønsket om å få barn, har motivert meg i disse syv-atte månedene! Håper du fikk litt motivasjon av dette- og lykke, lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10273552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brumm Skrevet 3. september 2007 #3 Del Skrevet 3. september 2007 Min bmi var for høy da vi søkte på riksen. De var rett og slett frekke. Kunne ikke sende inn søknad mens jeg gikk ned.Måtte ha gått ned først, før søknaden ble sendt inn.Hørte med priv klinikker og de kunne ikke se at min vekt var noe problem, tross overvekt. Det kommer helt ann på hvordan livsstil en har. Jeg spiser sunt og trener. Det er så alt for mange som tror at overvektige mennesker bare ligger på sofaen og spiser potetgull og hamburgere og drikker brus. Jeg drikker ikke brus, spiser veldig sjelden potetgull eller hamburger. Kan gå måneder imellom hver gang. Er glad i sjokolade,men spiser ikke mengder. Har nå gått på metformin og har ikke søtsug. Har gått ned 5kg og er foreløpig veldig fornøyd når buksene sitter løsere:o) Men det er jo en livsstil, ikke noe som skal vare i en periode. Har gått på både Fedon og Roede tidligere.Gått ned 10kg begge gangene, men så stoppet det. Tror heller på å spise en variert kost enn å snakke om nei mat eller kutte ut pasta ol helt. Lager middag som hele familien skal spise, så ikke jeg har "egen"mat. Tror det blir feil for barn å lære seg. Må nok finne ut hva som er best for en selv:o) Da jeg snakket med Jon Hausken v Hausken-klinikken, syntes ikke han at min vekt var noe problem for selve forsøket. Det offentlige i Norge består av mange regler, og alt er firkantet. Bmi grensen de fleste steder er 35for ivf. Er heller ikke bevist at overvekt er grunn til at en ikke er gravid. Om en har problemer hormonmessig blir det noe annet. Er jo rart at denne bmi grensen bare gjelder i Norge... De har rett og slett ikke kapasitet nok, og velger å legge en grense. Tenk på de private klinikkene i Danmark feks. Der kommer de med for høy alder,overvektige,de som ikke får det til i Norge osv. Er jo rart at statistikkene for å lykkes er høyere der, enn offentlig i Norge...... Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10273965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aagder Skrevet 3. september 2007 #4 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg fikk beskjed fra legen min om å prøve å gå ned noen kg når han sendte søknad til Porsgrunn for meg. Jeg kom ned på en BMI på under 31 og da var alt bra. Det kan nok virke både frekt og kjedelig når man får sånnen beskjed, men det er jo til vårt eget beste. Sjansene er MYE større når man ikke ikke er såpass overvektig (BMI over 30 regnes som fedme). Hvis du er 170 høy bør du dermed veie 87 eller mindre (da har du ikke fedme, men er fremdeles overvektig ifølge skjemaene) Jeg har PCO og ble anbefalt Fedons diett. Følger ikke den til punkt og prikke, men med mer bevissthet på hva jeg putter i munnen og med 1 times trim minst 3 timer i uken forsvant det rimelig greit bort 13 kg. Nå går jeg å ruger på vårt første prøverørsegg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10274902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bimmelim Skrevet 3. september 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 3. september 2007 Tusen takk for fine svar dere. Godt å høre om forskjellige erfaringer dere har gjort. Skjønner jo at det er til mitt eget beste å gå ned i vekt. Jeg har stort sett meg selv å takke for at jeg er som jeg er på dette området. Men jeg har liksom ikke klaget så fælt over det og har trivdes godt nok med meg og min kropp. Så derfor det likevel tøft å få denne beskjeden fra Porsgrunn. Det er egentlig dårlig sædkvalitet hos mannen som har vært årsaken til at vi er i gang med dette. Men nå så er det meg det plutselig står på. Men vi skal vel komme gjennom dette og. Må bare ta det inn over meg og gjøre noe med det....om enn noe sent! (De kunne godt ha sagt ifra om denne grensen i første brevet, når de allerede visste om min vekt. Men ok...nå var det en gang slik) Lykke til videre dere og ;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10275370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 4. september 2007 #6 Del Skrevet 4. september 2007 Hei! Kjenner veldig godt igjen d du sier om at de er direkte vemmelige ang overvekt! Vi opplevde også d i haugesund. D verste var at vi skulle få hjelp på tross av overvekt pga av at vi netopp hadde mistet i dødfødsel (har blitt gravid 2 ganger på egenhånd, men med lange mellomrom) men de måtte bare pressisere at egentlig skulle vi har blitt sendt hjem med beskjed om slanking. Var nå d nødvendig når de skulle hjelpe oss på tross av overvekten, virket nesten som d var bare for å "gni d inn" Men regler er regler, nytter ikke og la seg opprøre så jeg er enig med deg- hiv deg på slankeren og få d gjort så du får bebiønske ditt oppfylt Sannheten er forøvrig at sjangsen for graviditet minsker INGENTING ved overvekt MEN årsaken til din overvekt KAN og være medvirkene årsak til infertilitet. Holdningen deres forandret seg i henhold til oss etterhvert. Jeg har som sagt blitt gravid to ganger på egenhånd (har en gutt og en gutt som døde) og ble gravid med lite medisiner og på første forsøk til ivf (og jeg hadde mye høyere bmi enn deg mener jeg!) anbefaler deg ketolysekuren! orker ikke forklare i detalj men den er god for kroppen og du tar av veldig fort (ingen prob med 10 kg på en mnd) karbo dietter er omdiskutert men denne er utviklet av leger og jeg ble annbefalt den av en lege. brukes på sykehus der de må slanke passienter fort! søk etter ketolyse i google så finner du d meste tror jeg masse lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10278643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gojentå Skrevet 4. september 2007 #7 Del Skrevet 4. september 2007 mia_mor_med_bebi_i_magen kan eg spørre om din vekt og høyde og hvilke kriterier de hadde i haugesund? jeg er nemlig i ventelistekø hos dem, og er vel også innstilt på få høre det samme...skikkelig dårlig at vi her i landet ikke får hjelp! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10278949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 4. september 2007 #8 Del Skrevet 4. september 2007 min høyde og vekt spiller ingen rolle da du må regne din egen bmi (bmi kalkulatore finner du på google) men det er jo ikke lenge siden vi var der og da sa legen at de hadde streng grense på bmi 35 (d er under 100 kg tror jg?) var du over d ble du sendt hjem for og slanke deg (dette er noe jeg syns de kunne sagt FØR en kom dit og var kler som et egg til å starte opp ) d som også var veldig viktig var at du var i en NEDADGÅENDE vekt når du startet behandling. MEN min erfaring fra sykehus generelt er at det er ingen fasitsvar. Selv om de har regler og grenser så kan det være ting som gjør at det blir litt forskjell fra person til person. Derfor stemmer d ofte ikke d som blir skrevet her om slike ting. Eneste du kan gjøre er og være forberedt på og bli konfrontert på en slik måte (jeg var overhode ikke d og d var faktisk d værste! vi fikk helt sjokk og var så lei oss på¨vei hjem, med spådom av dårlige prognoser gr overvekt, respektløs beh osv.) vær åpen men obs på dette. en annen lege kan formulere seg og ta dette på en heeelt annen måte, så ikke døm dem før du kommer inn. Føler du deg dårlig eller uretferdig behandlet så si ifra! hadde jeg vært deg hadde jeg bare starta hurtigslanking med en gang de kommer garantert til å ville at du skal slanke deg så da er d goe forutsetninger dersom du kan si at jeg har gått ned så mye og er på vei videre ned! lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10280406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brumm Skrevet 4. september 2007 #9 Del Skrevet 4. september 2007 Ja de kan si mye rart... Men hurtigslanking ville nok ingen anbefalt. En gjør seg selv en bjørnetjeneste. Ang ketose-kuren. Dette er en veldig streng diett, må også spise pulver, ikke spise noe karbohydrater over en viss tid og en kommer i ketose. Denne dietten er farlig å starte på alene, må alltid gjøres sammen med en lege. Har hørt om noen som har gått på den, og det er virkelig for overvektige personer....Da snakker jeg om de som skal gå ned over 50kg osv. Selvfølgelig vil en gå ned en del kg v å bare drikke vann også..... Men en sånn måte å hurtigslanke seg på er ihvertfall ikke bra....og ikke før ivf behandling heller. Poenget er jo å gå ned kg som en ikke skal legge på seg igjen med en gang! Det er jo ikke selve vekten som er problemet ved fastsetting av bmi grensene ved ivf heller. Kommer jo helt ann på hva du faktisk spiser. Dessuten er det fler som har fått påvist "fedme" v utregning av bmi, selv om de er normale....... Tar bare hensyn til vekt og høyde. Har en mye muskler istedenfor fett ligger en tynt ann.... Idrettsutøvere feks..... Er jo heller sammensetningen av fett, muskler og vann i kroppen som er vesentlig. Når en slanker seg, er det veldig viktig å ikke miste muskelmasse. En kan feks ikke ha gått ned noe i antall kg men fremdeles gå ned en buksestrl fordi man har mistet fett og fått muskler istedet. Lærte mye om dette på Fedon kurs og erfarte det selv ved å veie meg på en Tanita vekt. Gjelder å finne riktig sammensetning av mat, spise ofte og trene. Høres jo ut som jeg er en ekspert... he he. Er det, men ikke like flink til å sette i praksis:o) Ble sikkert mye bla bla her. Men blir litt "irritert" over å skulle gå ned kjempe fort.... for alle vet at det er skadelig:o) Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10287729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 5. september 2007 #10 Del Skrevet 5. september 2007 Jomen kjære derg brum... for d første...denne kuren blir brukt på SYKEHUSET når en ønsker og få personer ned i vekt. Den er utviklet av leger og anbefalt og oppfulgt av leger Så...denne personen som spør, hun har sansynligvis prøvd å få barn i mangen år. så tar d lang lang tid fra utredning til en endelig kommer til ivf og da mener altså fornuftige du at når hun må gå ned 10 kg så skal hun trimme spise sundt og bruke alll den tiden hun trenger, drit i om d tar et halvt år! ingen her som ønsker seg en bebi fortest mulig...hmmm syns tankegangen din virker veeeldig merkelig med tanke på at du burde vite hvordan d er og ønske seg barn Dessuten er noe av det viktigste at du er i nedadgående vekt en super måte er å "rase ned" noen kg (det og være på lav karbo øker fruktbarheten hos overvektige) for så og legge om til et sundt kosthold m lite karbohydrater gjennom prøving og svangerskap Må være litt realistisk brumm lykke til alle som sliter med dette problemet i tilleg til å være prøvere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10288495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gojentå Skrevet 5. september 2007 #11 Del Skrevet 5. september 2007 Så BMIgrensen er stort sett rundt 35 her i landet. Min er 34... spørs vel om eg klarer det akkuat da?? eg hadde problemer med å få barn da eg var tynn også (bmi 18). så blir veldig skuffet om de avviser meg.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10293598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 5. september 2007 #12 Del Skrevet 5. september 2007 klart de ikke avviser deg ! de kommer sikkert til og nevne det med kosthold og sånt og at det er veldig viktig under behandlingen og ihverfall ikke være i oppadgående vekt og at det er viktig med sunt kosthold og mosjon under behandling. Men det tror jeg de snakker med mer eller mindre alle om. for oss var det jo spesielle omstendigheter, men vi fikk starte behandlingen 7 dager etter første time og det gikk jo kjempefint, ble gravid på første forsøk, ingen problem med egg innsetting (tok jo bare et par minutter ) og det på tross av overvekt og bmi over 35 det går nok kjempebra lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10294309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gojentå Skrevet 5. september 2007 #13 Del Skrevet 5. september 2007 å betryggende å høre at det var så positivt. SÅ kjekt at det gikk bra på første forsøk... gleder meg.. men gruer meg til egguttak... uff ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10269566-bmi-grense/#findComment-10294626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå