Gå til innhold

Eggene mine stopper opp i utvikling - flere som har fått konstatert det problemet?

Anbefalte innlegg

Hei dere - Etter siste forsøk for 2 uker siden fikk jeg nå høre årsaken til at det ble negativt igjen. Eggene er supre fra dag 1 og utover, men på dag 5 (jeg fikk langtidsdyrking) stoppet de litt opp. Dette er nok årsaken til at vi ikke får det til.....man vet heller ikke årsaken til hvorfor dette skjer.

Er det flere som har fått den "diagnosen"?

Fortsetter under...

Hei..

Jeg har ikke fått den diagnosen.. Men jeg får heller ikke pos.test..

Har fått det 2 ganger for flere år siden men nå har vi tatt 5 innsett uten pos.test..

Hvordan finner man ut det?

Mine graviditets symtomer forsvinner rundt dag 5,6,7...

får man gjort noe med det?

Jeg har ikke fått den dignosen, men har hatt 7 innsettinger nå og ikke blitt gravid på noen av dem.

Dette med langtidsdyrkning er jo litt omstridt. Noen mener at det er mest gunstig å dyrke dem fram i varmeskap, for så å sette inn de som utvikler seg lengst. Mens andre mener at eggene har det best inni livmoren. De mener at egg hadde klart seg bedre i livmoren enn i varmeskap, fordi livmoren er et naturlig sted i forhold til et kunstig sted som varmeskap.

Ikke noe artig diagnose du har fått, men jeg ville vært litt kritisk til denne da temaet med langtidsdyrkning er så omstridt.

Så lenge det er liv er det bestandig håp. Og egg har du, og det er godt mulig at en dag er det et egg som en som er "ment too bee".

Det regnes jo at ca1-2 av ca 10 egg er babyegg.

Ønsker deg lykke til videre:-))

Hei Jehn. Det har jeg også lurt på, om man får gjort noe med det. Ellers er det ikke noen vits i å prøve mer for min del, hvis det ikke kan løses. Jeg hadde enn samtale med Lindenberg på Nordica om dette, hvor han hadde en eller annen "oppskrift" og noe som hadde med eggløsningsprøyten å gjøre. Fikk ikke med meg alt fordi jeg var dypt nedfor og lite mottakelig for infomasjon etter negativt forsøk. Jeg har sendt han en epost og bedt han redegjøre for dette. Kan gi deg beskjed når det kommer.......

Takk for det. Jeg håper selvfølgelig at det er noe å gjøre med det. Det er så merkelig dette siden vi har en felles gutt fra før av, selv om det også tok litt tid. På en måte er det greit at man har funnet ut dette, for da kan man jobbe med akkurat dette problemet......istedet for å bare prøve og prøve på nytt. Kanskje aldri uten å komme i mål hvis du skjønner.

Jeg hadde veldig store forhåpninger til akkurat dette forsøket og Nordica. Fikk både Hatching og spindelmikroskopet og 2 blastocyst! Trodde nesten det måtte gå, men akk.......

Jeg har hatt 4 forsøk på 1 år nå. Merker jeg er sliten i kropp og sinn.

Hva med deg? Hvor hører du til, og hvordan har du orket med 7 innsettinger?Klarer du å beholde optimismen?

I utlandet blir blasocyster mye mer brukt enn i Norge og da oftest med høye graviditetskvoter.

Hvis cellene stopper er det noe i veien, det kan være hormoner,d et kan være gener.

Men problemet med dyrkning 1-2 dager er at et egg faktisk kan dele seg uten hjelp i ca 3 dager og først da kommer fars gener med i spillet.

har du sjekket f.eks skjoldbrukskjertelen din?

har dere fått noe genetiske undersøkelser?

Annonse

Nei - har ikke sjekket dette. Men vi har en felles sønn fra før og jeg ble gravid våren i fjor men mistet uke 6. (tom fostersekk). Så det har gått før - men kan det alikevel være genetisk feil evnt. noe med skjolbukskjertelen kanskje?

det kan være så mangt, man burde jo sjekke først hva det kunne være.. i allefall synes jeg dette.

Sjekke hormonene dine, sjekke at alt er som det skal, syklusmonitoring osv.

Spessielt skjoldbrukskjertelen bommer mange leger på og den kan fæøre til at man har vanskeligheter med å bli gravid og at man mister.

En enkel blodprøve er første diagnose hvor man sjekekr homronene tsh, ft3 og ft4

Og da burde man apsse på at tsh ligger på ca 1.

Ja dette er et spennende innlegg og tema.

Interessant dette med skjoldbukskjertelen og hormonnivå.

Mine hormonprøver er veldig bra. Har skjekka dem mange ganger + ekstra blodprøver som er undersøkt på Riksen fordi jeg har forstørret skjoldbukskjertel uten at noen prøver viser noe galt.

Genetisk er vi ikke sjekka noe mer enn det som må gjøres før man får starte med prøverørsforsøk.

Nei, hvordan orker jeg (og mannan)? Ønske om barn er stort, det er vel det som driver oss. Vi har vært gravide to ganger før vi startet med prøverør, desverre endte det i SA og XU, så vi vet det er mulig å bli gravide.

Har vært i Porsgrunn til nå, men skal starte på Aleris snart.

Skal ta en hysteroscopi først.

Optimismen holder vi oppe ved å holde fokus på målet -Et Barn!!

Ikke lett, men vi håper og håper:-))

Hei Lindynatt. Jeg har jo tatt hormonprøver som er vanlige iforbindelse med IVF. Burde man be om flere, og spesielt det du nevner her?

Dette var en tråd som traff meg rett i hjertet! Kjenner meg sååå igjen. Mine egg stopper også opp i utviklinga... Har hatt tre forsøk i Tromsø. Der driver de med langtidsdyrkning.

Legene her har ikke sagt noe om at det nødvendigvis er eggene det er noe i veien med... Det kan like gjerne være sædcellene eller vår match, i følge dem.

Det blir interessant å høre hva han på Nordica sier, Tinna. Jeg venter i spenning!

Klem fra

Annonse

Hei. Ja, dette er virkelig interessant og jeg håper det finnes en kur for dette problemet! Det rare er at vi har en sønn fra før! Hvorfor skulle det da ikke gå igjen? Hva med dere - har dere barn fra før? Sa ikke legen din noe om hva de evnt. kunne gjøre?

Jeg avventer svar fra legen min, som sier at jeg burde ha en sjanse. Tror det var noe med å bruke en annen type medisiner,,,,,men hørte ikke så nøye etter da han sa det fordi jeg var helt knekt etter det negative resultatet. Har skrevet en mail.

Skal du forsøke igjen?

Hei Tinna:-)

Bare en tanke... Du sier at dere har barn fra før, men det er jo snart 6 år siden du ble gravid sist. Kan det være at eggkvaliteten din har blitt dårligere i løpet av disse årene? Eller kan det være at eggkvaliteten din aldri har vært optimal, og at barnet dere har er "ren flaks"? Det er jo mange som sliter med sekundær fertilitet, så jeg håper dere får skikkelig svar fra Nordica.

Klem

Gå hardere på Dr. Lindenberg, Tinna.

Det er utrolig hva han har opplevd på alle disse årene. En liten del av det må jo komme dere til gode også :o)

Apropo dette med medisiner. Jeg har fått Puregon 4 ganger, men den 5 gangen forsøkte jeg Menopur og det forbedret eggkvaliteten min.

Kanskje bare tilfeldig, men greit å forsøke en annen type medisin. Kan jo være den lille forskjellen som gjør det store utfallet:-)

Hei alle:

Med tanke på at eggene stopper opp i utviklingen...Vi har hatt 2 forsøk tidligere -ICSI- og jeg ble ikke gravid. Etter flere undersøkelser på Andrologisk senter hos Dr. Purvis viste deg seg at min mann hadde en gammel Clamydia som var blirr innkapslet og forkalket (det er ikke smittsomt når det har gått så lang tid). Dr. Purvis forklarte at det er dette som oftest skjer med gutta når de ikke sjekker seg oftere. Det forkalkes i sædlederen. Infeksjonen gjorde slik at DNA'n blir ødelagt slik at videreutviklingen av det befruktede egget ikke finner sted.

Egget blir rett og slett ødelagt etter noen dagers befruktning.Min mann fikk antibiotika behandling og etter 2 runder viste prøvene at infeksjonen var borte,men ulempen som kan skje og som skjedde her var at han fikk forstoppelse i sædlederen,som gjorde at sæd ble liggendes og kom ikke helt ut...så ved utløsning er det gammel sæd som kommer ut.De står på en måte i kø...Vi ble anbefalt TESA metoden,hvor det hentes fersk sæd direkte fra testiklene. Jeg er i dag på RD 13 og ikke en anelse av spotting en gang.Er veldig spent på de neste dagene og blodprøven som skal taes i morgen.Disse undersøkelsene på mannen blir ikke gjort på et vanlig sædlabratorie på sykehuset. Et annet vennepar var også hos Dr.Purvis.Han hadde masse infeksjon og fikk flere behandlinger. De venter i dag barn nr 2 og begge er over 40 år.

En tanke kanskje...

Hm - ganske interessant det der Joyce, for min mann har hatt en Clamydia da han var ung, men fikk behandling for dette. Kan det likevel sitte igjen? Det pussige er jo at vi har en sønn sammen fra før. Han er 5 år nå. Da skulle vel ikke det ha gått hvis DNAèn var blitt ødelagt som følge av en infeksjon.

Takk for innspillet i hvertfall. Skal ta det opp med legen min.

Purvis svarer ikke på henv. pr. mail. Mannen din må bestille time der for sædprøve + samtale (koster ca 750,-) Anbefales!

PS: Svarte deg lengre opp at mye kan skje på 5 år (med tanke på at dere nå sliter med nr. 2)

:-)

Andrologisk Senter ligger på Sjølyst for dere som er kjent i Oslo.

Tlf. 23272250

Som nevnt av en annen. ANBEFALES!!!

Han er et av landets dyktigste innenfor andrologi. Alle leger jeg har snakket med kjenner til han.

Det var han som anbefalte TESA metoden og Ciconia i Århus hvor vi har vært.

Har tatt blodprøve i dag. Har ikke nerver til hjemmetest, men det kjennes ut som eggstokkene mine produserere hromoner for fullt. Gruer meg til svar fra sykehuset på lørdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...