Gå til innhold

Er det noen flere type 1ère her?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er gravid med nummer 3, men første svangerskap som diabetiker. Bor i nord-norge, og savner noen å utveksle erfaringer med. Jeg er nå i uke 8, og krysser fingrene veldig for at dette skal gå bra. Har mistet 3 ganger, så jeg klarer ikke helt å glede meg over den lillle spiren. Foreløpig er det mest fokus på blodsukker målinger. Heldigvis var HbA1c bra sist, men blodsukkeret svinger voldsomt gjennom døgnet. Håper noen vil "skravle" her inne :9)

Fortsetter under...

Heisann. Jeg hører på en måte ikke til her i dette forumet lenger, for jeg har akkurat født... Har titta inn på din baby-sidene, men fant ikke noe som passer meg så bra som denne sida her. Så jeg stikker innom her i ny og ne fortsatt..

Jeg har altså akkurat født mitt tredje barn som diabetiker, type 1. Så jeg har jo litt erfaring å dele. Jeg ønsker deg lykke til med dette svangerskapet, og håper alt går bra! Aborterte du før eller etter at du fikk vite at du hadde diabetes?

Det gikk en stund før vi fikk vårt første barn, vi prøvde i 1 - 1 1/2 år uten resultat. Så fant man ut at jeg var diabetiker, og vi fikk forbud mot å bli gravid til blodsukkeret var stabilt under 7. Dette tok et halvt år, og da vi prøvde igjen, gikk det ikke lenge før vårt første nydelige vesen var på vei. De to andre har blitt til så å si ved første forsøk. Så jeg lurer jo på om jeg har hatt noen tidlige aborter uten å vite om det i perioden før det ble oppdaga at jeg hadde diabetes. Menstruasjonen var uregelmessig og uteble av og til, så det kan jo hende.

Mine svangerskap som diabetiker har gått svært bra, jeg har ikke hatt noen komplikasjoner, og barna har hatt normal størrelse ved fødsel (3,1, 3, 6 og 3, 75). Jeg har selvsagt prøvd å passe på blodsukkeret, men har ikke vært hysterisk ang. antall målinger. Jeg har gått til kontroller på sykehuset hver 14. dag og etter hvert hver uke nå i det siste svangerskapet. Det har vært travelt, med samtidig har det vært godt å bli fulgt nøye opp. Det er rart å ikke skulle dra på sykehuset lenger, bare til "vanlige" diabeteskontroller.

De to eldste barna mine er 6 og 3 år, så vi har nok å gjøre. De er stolte storesøstre til lilleknerten på 1 mnd i dag.

Lykke til!

Hei, gratulere med lilleknerten! Takk for svar, flott å høre at ikke alle får kjempebabyer. Abortene var både før og etter diagnose, så det har vært tøft. Synes jeg allerede har ventet i snart to år. Jeg har en gutt på 8, og ei jente på 4 fra før. Ser at du har hatt kontroller hver 14.dag, jeg fikk beskjed om hver mnd..... Hadde du jordmor timer på sykehuset også? Hva sjekkes på kontrollene? Har nemlig lest at det er vanlig å ha hver 14. dag, men det praktiseres vist ikke der jeg går til kontroll. Når hadde du UL, og hvor mange? Var du noe sykemeldt? Jeg føler meg allerede sliten, er oppe 3 ganger om natta å måler blodsukker siden det svinger sånn. Diasykepleier mener jeg burde hatt Lantus, men at det ikke er mulig å skifte nå i svangerskapet.

Kos deg masse!

Hei igjen. Ja, i dette svangerskapet gikk jeg til diabeteskontroll hver 14. dag, men jeg var ikke hos lege eller jordmor alle gangene. Jeg tror det er mest vanlig med lege / jordmor hver måned fram til uke 18, deretter hver 14. dag fram til uke 30, og så hver uke. Jeg synes å huske at det var sånn med de to første. Vet ikke helt hvorfor det ble oftere denne gangen.

I de to siste svangerskapene var jeg ca annenhver gang med lege og jordmor. De sjekket urinen hver gang (hadde alltid en del sukker, men det er visst normalt), vekt og blodtrykk. Jordmora målte meg over magen og kjente på hvordan barnet lå. Legen prata mest, men et par ganger ble det tatt ultralyd (i tillegg til flere vekstkontroller med UL). Fra uke 34 tok jeg CTG-måling hver uke. Og så tok jeg jo blodprøver hver gang.

Mitt første svangerskap var ved et annet sykehus, og der ble jeg aldri undersøkt fysisk, de brukte hele tida ultralyd for å sjekke barnet. Jordmora bare prata, rørte meg aldri. Så det er ulik praksis fra sted til sted.

Ikke vær redd for å sykemelde deg dersom det blir for travelt! Jeg var 30 % sykemeldt i halve første svangerskap. I det andre jobba jeg 80% i utgangspunktet, så da var det ikke nødvendig med mer. I det siste hadde jeg 100 % hele tida. Men jeg er lærer, så jeg hadde jo en lang ferie før han ble født i august. Men det var litt tøft til tider, og jeg hadde en del føling på jobben, særlig på slutten av dagen.

Jeg har brukt Insulatard og Humalog under svangerskapene, og det må jeg fortsatt pga amming. Det er fordi diabeteslegen min ikke tør å stole på at andre merker er bra nok, ennå. Jeg brukte ellers Levemir et års tid før det siste svangerskapet.

Fortsatt lykke til!

Heisann! Jeg er i uke 29 nå, og jeg bærer på vårt første barn. Har hatt diabetes i 18 år nå.

Jeg er til kontroll hver 14. dag, og da snakker jeg med en diabeteslege, og en gynekolog (jeg tror hun er det), og ultralyd hver gang. De måler hvor stor babyen er i.f.t. normalen, og det har heldigvis vært normalt frem til nå. Fikk beskjed av diabeteslegen at det er nå (sånn ca. i uke 30) at problemene begynner å vise seg. Insulinbehovet mitt har gått opp med ca. 50% siden jeg ble gravid, bruker pumpe. Jeg har fått beskjed av diabeteslegen at jeg må skrive i de blodsukkerbøkene før jeg spiser og 2 timer etterpå, hvis ikke så blir jeg innlagt på sykehuset. Dette vil jeg ikke, så jeg måler hele tiden. Ble sykemeldt (er student) for 2 uker siden, så nå tar jeg det bare med ro, og konsentrerer meg om å holde blodsukkeret på ett normalt nivå, selv om det er rimelig ustabilt til tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...