Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #1 Del Skrevet 3. september 2007 Må bare kommentere et svar lenger nede på siden: Det blir for dumt! Hvorfor har noen rier i førti timer, mens andre føder på fem timer? Hvorfor må noen ta hastekeisersnitt, mens andre føder vaginalt? Hvorfor må noen ha hjelp med kopp og tang, mens hos andre "sklir" babyen ut? Hvorfor revner noen hele veien, mens andre bare får en liten rift? Hvorfor er noen kjempekvalme og slappe i svangerskapet, mens andre cruiser i gjennom? Hvorfor får noen svangerskapsforgiftning, og andre ikke? Og i den tredje verden dør det faktisk utrolig mange kvinner under fødsel, grunnet fødselskomplikasjoner som ikke kan avhjelpes der og da. Fordi de har lav smerteterskel? Ja, vi har forskjellig smerteterskel. Akkurat som vi er forskjellig skapt og babyene våre er forskjellige. Hvorvidt man velger epidural eller annen smertelindring er et valg man tar på bakgrunn av den opplevelsen man har der og da, nettopp fordi vi alle er skapt forskjellig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #2 Del Skrevet 3. september 2007 Så sant som det er sagt! Er det dummeste jeg hører når kvinner sier at det handler om smerteterskel hvorvidt man får en lett eller hard fødsel. Er det virkelig så vanskelig for de som har hatt greie fødsler å forestille seg at andre kan ha hatt helt andre smerter enn de selv - og at det derfor ikke handler om ulik opplevelsen/takle av smerte, men om at smerten er totalt forskjellig i styrke? Er det vanskelig å skjønne at det å ligge i 10 timer med "jeg vil dø" smerter ofte er verre enn å ligge halvparten av tiden med de samme smertene? Hører så mange som har hatt kjappe fødsler si at fødselen deres var kjempevond fordi den var så rask. Vel, heller kjempevondt pang rett på smerter i 3 timer enn gradvis vondere og vondere smerter som gjør en utslitt og deretter kjempevonde rier som man er for utslitt til å klare å se på som positivt og bli motivert av for du har enda mange timer igjen av fødselen. Til slutt er man kanskje så utslitt av søvnmangel, lite mat, og av smerte at man ikke klarer å presse ut barnet og må bli tatt med tang. Jeg går ikke å tror at de som sier at de hadde en lett og rask fødsel lyver/overdriver, bare fordi jeg hadde en lang og vond fødsel selv. Hvorfor virker da en del av de som har hatt lette og raske fødsler å tro at vi som sier vi har hatt lange og vonde fødsler overdriver/lyver - eller enda verre: er pyser/lav smerteterskel? Min konklusjon: det virker som at en del ha manglende forestillingsevne og/eller høye tanker om seg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/#findComment-10269146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Audacious Angel Skrevet 3. september 2007 #3 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg hadde en lang og tung fødsel uten annen smertelindring enn varmt vann. Jeg er en av de som mener at jeg taklet dette bra fordi jeg har høy smerteterskel eller er flink til å takle smerte. Vi har alle forskjellig måte å takle smerte på og er alle forkjellige i hvordan vi takler en fødsel. Jeg tror veldig mange i dag har feil fokus under en fødsel. Det er ikke lurt å legge alt fokuset på smertene, det sier jo seg selv at man da får en sterkere opplevelse av dem da. For å få hvordan min fødsel var så lå jeg nesten fem timer med pressrier, det vanlige er 1 time..... Til slutt måtte jeg få drypp for å forsterke riene for snuppas hjerteslag sank. Hun kom etter ca 30 min og alt var bra, men morkaka kom ikke før etter 50 min og jordmor måtte da røske den ut (livmoren min var for sliten) Da begynte kaoset og det jeg mistet nesten 2 liter med blod. Hinnerester ble fjernet på stedet med bare noen smertestillende rektalt. Jeg klarer å si etter dette at min smerteterskel er høy eller at jeg har en god måte å takle smerte på. Og at noen skal komme å si at eg da har høye tanker om meg selv pga av dette synes jeg er dårlig gjort. Alle takler sine fødsler forskjellig og ingen fødsler er like!!! Å si at folk er høye på pæra fordi de har taklet sin fødsel bra...Halloo Ble litt lang dette, men ble også litt provosert her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/#findComment-10272078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #4 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg hadde en også en svært lang og vond fødsel og fordi jeg klarte å takle smerten så bra klarte jeg å bevare roen og kontrollen over pusten -uten epidural. Men jeg synes likevel at smertene var helt sinnsyke. Jeg hadde aldri fått et barn til hvis jeg visste at jeg måtte gjennom det samme en gang til - aldri. Derfor handler det ikke om smerteterskel i mine øyne fordi da hadde jeg jo ikke syntes at riene var spesiellt smertefulle. Det handler om at jeg var i stand til å takel de veldig bra (på grunn av hvordan jeg er som person - viljesterk til tusen og veldig fokusert på å puste under riene). Jeg er kjempestolt av meg selv for hvilken jobb jeg gjorde under fødselen min. Hadde jeg neste gang fått en kortere og mindre smertefull fødsel hadde jeg nok også vært stolt, men jeg hadde samtidig visst at innsatsen min var ikke så enorm som ved den fødselen jeg fikk sist gang. Med andre ord; handler ikke om smerteterskel men om flaks og uflaks hvordan type fødsel man får. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/#findComment-10272721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 4. september 2007 #5 Del Skrevet 4. september 2007 Har du tenkt å få flere barn? Du virker litt absurd i innlegget ditt, på den ene sier du at du aldri ville gå igjennom det samme en gang til hvis du måtte igjennom det samme en gang til. Men så sier du at du er kjempestolt over at du taklet de grusomme smertene. Det virker som om du har den oppfatningen at "jo vondere det gjør å føde, jo bedre er det når barnet er født". Jeg har født tre barn og hadde epidural alle tre gangene, og er så glad jeg slapp unna sånne grusomme smerter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/#findComment-10279968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #6 Del Skrevet 4. september 2007 Hva som er så absurd med det jeg skrev? Jeg skrev at fødselen min var forferdelig, at jeg er stolt over hvordan jeg taklet smertene over så mange timer, men at jeg aldri kommer til å gå gjennom det en gang til. Klarer ikke å se hvorfor dette er absurd... "Jo vondere det gjør å føde jo bedre er det når barnet er født"? Hvor har du dette i fra? Jeg vil heller si motsatt fordi jeg har hatt en knalltøff barseltid pga jeg fikk en så hard fødsel. Ville mye heller hatt en lett fødsel slik at jeg var i form etter fødselen i stedet for å være mørbanka i hele kroppen og utslitt i flere uker etterpå. Jeg revna i tillegg 3 grad. Javisst har jeg tenkt å få flere barn, og de skal fødes via keisersnitt :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/#findComment-10281284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 24. september 2007 #7 Del Skrevet 24. september 2007 Det har ingen sammenheng overhodet! Jeg har veldig lav smerteterskel, men fødselen gikk supert, det er jo en annen typer smerter! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10268359-lettere-f%C3%B8dsel-fordi-man-har-h%C3%B8y-smerteterskel/#findComment-10469083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå