Gå til innhold

1. gang: akutt ks - hva med neste gang?

Anbefalte innlegg

Mitt første barn kom til verden med akutt ks. Det gikk fint med henne, men det var værre med meg. Fikk infeksjon og andre komplikasjoner, og de første 7-8 ukene var ille, fremdeles langt igjen mange mnd etterpå, selv om det heldigvis sakte går rett vei. Jeg vil gjerne ha ett barn til, men har helt panikk for flere keisersnitt, både akutt og planlagt. Så - hva skal jeg gjøre....? Det er ingen grunn rent fysisk for at jeg ikke skal kunne føde normalt neste gang, men noen garanti har man jo aldri. Hvordan er det med å sette i gang fødsel litt før termin - kunne jeg fått innvilget det....? Vet at det ikke er noen god løsning å sette i gang, men.... Hm. Noen med gode råd, eller erfaringer med denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10267291-1-gang-akutt-ks-hva-med-neste-gang/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg hadde hasteks med førstemann - og heldigvis ingen komplikasjoner i ettertid. Nr2 kom rette veien men måtte ut i full fart med vakum slik at jeg revnet heftig.

Har allikevel tenkt å føde rette veien denne gangen og håper da på en helt normal fødsel! Det er slett ikke uvanlig at en vanlig fødsel går bra selv om man har hatt ks før.

Dette med å sett igang en fødsel når man har hatt ks før, snakket jeg nettopp med jm om. Dette er noe de helst vil unngå. Riene kan i noen tilfeller bli litt "sterkere" eller mer intense på et vis noe som ikke er så bra når man har hatt ks fra før.

Håper du finner ut av det! En annen trøst er også at et evt. planlagt ks kan være helt forskjellig fra et som skjer i all hast slik du nå opplevde.

Hva var grunnen til at du måtte ha ks?

Min første fødsel endte med keisersnitt, akutt, da bla pga at jeg hadde ligget i 2 døgn med kontinuerlige rier uten at jeg åpnet meg + at barnet begynte å bli temmelig stresset.Var også 14 dager på overtid uten fostervann og med dårlig morkake. Hadde mange, mange kompiikasjoner etterpå. 2. gang var jeg derfor veldig imot ks, selv om legene anbefalte meg det. Men jeg ville prøve "normal" fødsel først,og denne gangen gikk det bra, men måtte ha litt hjelp til å åpne meg. Er sååå glad for at det gikk rett veien den gangen,tok litt tid, men formen min var mye bedre. Jeg var lissom "frisk" etterpå, ikke syk som jeg følte etter keisersnittet, selv om at jeg var ganske så øm nedentil. Håper alt går greit denne gangen å, slik at jeg slipper ks.

Kjempemasse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...