Gå til innhold

Hva synes dere om Venevil eller Venill?

Anbefalte innlegg

Vi ha diskutert navn opp og ned til den lille jenta vår. Men i dag kom jeg over to navn som ikke har vært diskutert i heimen så langt.

Før jeg foreslår noe for mannen (som er ganske oppgitt og lei av hele greia akkurat nå): Hva synes dere om et av disse navnene? Noen negative assosiasjoner? Hvilket liker dere i så fall best?

Fortsetter under...

Venill har jeg hørt før, som andre fornavn. Marthe Venill. Men jeg vet ikke om jeg synes det er særlig fint.

Venevil likte jeg overhodet ikke. Når jeg ser på navnet legger jeg mest merke til siste halvdel - evil. Og det er jo ikke noe særlig som navn til ei lita jente..

Annonse

• 10 år senere...

Medisin? Salve? Nei nei nei... Venill er et så kult navn! Det er et norrønt navn og stammer fra et gammelt sagn som spinner tilbake til 1100 tallet om Venill frauva, hun er kongsdatter,  hun blir tatt til fange av trollet i berget, men siden hun er så smart lurer hun både trollet og alle vettene og får stukket av. Navnet er sammensatt av Ven og ill. Ven betyr "vakker" og ill betyr "Stridskvinne". Vakker stridskvinne. Kulere navn får man ikke. 

Mange sier navnet feil: man sier Veniiil, eller vennil. Men det skal klinge på samme måte som man sier Åshild eller Svanhild :) 

Annonse

På 8.11.2017 den 17.53, Venill skrev:

Medisin? Salve? Nei nei nei... Venill er et så kult navn! Det er et norrønt navn og stammer fra et gammelt sagn som spinner tilbake til 1100 tallet om Venill frauva, hun er kongsdatter,  hun blir tatt til fange av trollet i berget, men siden hun er så smart lurer hun både trollet og alle vettene og får stukket av. Navnet er sammensatt av Ven og ill. Ven betyr "vakker" og ill betyr "Stridskvinne". Vakker stridskvinne. Kulere navn får man ikke. 

Mange sier navnet feil: man sier Veniiil, eller vennil. Men det skal klinge på samme måte som man sier Åshild eller Svanhild :) 

Koselig navn du har ☺️ synes Venill var koselig jeg ☺️

Anonymkode: 3c797...afa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...