Gå til innhold

Noen som må ta keisersnitt i 2.svangerskap pga.svak livmor etter keisersnitt ved 1.sv.skap?

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg tok hastekeisersnitt i 2004 og legen på sykehuset sa at jeg MÅTTE ta keisersnitt ved neste svangerskap pga han hadde skjært ekstra i livmoren min(babyen satt fast).Jeg måtte ikke få rier i neste sv.skap.Noen som har fått samme beskjed??

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

Ja jeg fikk nettopp vite at jeg mest sansynlig må ha KS denne gangen også, pga at livmoren er for svak. Hadde haste ks i 2006, men det gikk helt normalt for seg, dvs ikke noe ekstra kutting el. noe. Livmoren min er rett og slett bare ikke grodd skikkelig etter operasjonen, den er for svak rundt arret. Jeg sliter skikkelig nå når magen vokser igjen med smerter der ks arret er, innvendig.

Er forresten i uke 23 nå.

:)

• 2 uker senere...

Lisemor:

Hvordan fikk du rede på at livmoren din ikke har grodd skikkelig etter operasjonen, og at den er for svak rundt arret??

Er redd dette gjelder meg også, og nå tror jeg kanskje at jeg er gravid igjen, 5 mnd etter hasteKS

Hei

Jeg har nettopp fått den samme beskjeden. Hadde hastekeisersnitt i uke 26 ved forrige svangerskap. Er nå i uke 31. På kontrollene hittill har legene sagt de satser på vaginal fødsel, og jeg har forberedt meg på det. På forrige kontroll fikk jeg derimot beskjed om at de uansett måtte ta keisersnitt pga at det ble foretatt et lengdesnitt i uterus forrige gang. Dette gjør at livmoren er svekket. Rart ingen har sagt noe om dette tidligere, men bedre sent enn aldri. Da melder jeg meg ikke på svangerskapskurs likevel. Fikk ikke beskjed om at det skulle være farlig med rier...

Ja... jeg må også ta ks. Legene har bestemt det fordi jeg opererte i fjor og måtte fjerne den ene egglederen min og fosteret satt fast i livmorveggen. Så da måtte jeg fjerne litt av livmorveggen så den er litt skjør... Har aldri født før. Men jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle ha rier for livmoren kan sprekke...

Keisersnitt er en ganske så dyr operasjon. Snakk om ca.50.000 eller mer. En vanlig fødsel koster bare det bemanningen koster.... som må være der likevel.

Leger og gynekologer foertar en nøye vurdering om man kan føde normalt etter Ks eller ikke. Min første fødsel var Ks, og jeg skulle føde normalt ved andre Ks. Ingen vurdering på meg, ingen ekstra kontroll pga. det, men kan jo være de hadde sagt noe viss de så at livmoren var svak eller noe. Iallefall endte også dette svangeskapet med Ks pga. vannavgang, og ingen åpning etter 72 timer.

Nå er jeg gravid med nr. tre, og jordmoren sa at ejg fikk automatisk Ks. Men viss jeg ville kunne jeg snakke med gynekolog/lege ca. etter uke 30 der han skulle sjekke?!?!? om jeg kunne føde normalt denne gangen. Er livmoren tynnslitt kan jeg ikke det. Men dette er legens vurdering, jeg kan ikke grine meg til å føde normalt, så lenge det ikke er forsvarlig. Jeg får bare vente og se....

Jeg har lyst å føde normalt, men ikke viss det innebærer stor risiko.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...