Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Hva skjer på første kontrolltime hos legen? Må man ha med urinprøve? Har time på fredag..
Little P & D Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Du skal ha med urinprøve til alle legetimene dine. Lever den i skranken et kvarter før timen din så kan du få resultatet til timen. Vanlig legetime er 15 min, men den første er som regel satt av til 30 min. Andre jeg har snakket med fikk gynekologisk undersøkelse, men det fikk ikke jeg.. Mulig fordi jeg hadde hatt det til en annen lege bare en mnd før. Men uansett så tar de urinprøve, blodtrykk, vekt, blodprøve og setter av litt tid til spm. Når du kommer lengere i svangerskapet måler legen også hjertelyd. Og hvis du har resus minus må du ta oftere blodprøve enn hvis ikke. Jeg var resus pluss og har bare tatt den ene prøven (25uker nå) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Takk for svaret:) Var litt usikker,for når jeg ringte å bestilte time så sa jeg at jeg hadde funnet ut at jeg var gravid,og skulle bestille time til første kontroll..Hun sekretæren nevnte ingenting om urinprøve eller noe sånt..syns de kan opplyse om det. Jeg har resus minus,hvorfor må vi ta oftere blodprøve?
Gjest Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Dette er ikke noe farlig med førstefødte - du blir fulgt opp med ekstra blodprøver i svangerskapet for å kontrollere om det er dannet noen antistoffer i blodet. Dersom barnet du føder er positiv så får du en sprøyte etter fødselen som gjør at det ikke er noen fare med neste barn. Det blir da som en ny "førstefødt". Dette for at du ikke skal danne noen antistoffer med neste barn
Meg og gutten min Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 hos oss trenger man ikke å levere urinprøven 15 min før timen. jeg leverer den når jeg kjem inn til legen, kontordamen tar seg av urinen. det de gjør med urinen, er å ta en stix av den (for å se om det er noen bakterier i urinen) også tar de evt gravidtest for å forsikre. dette er jo gjort på 5 min. slik er det isåfall hos oss på lillehammer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå