Gå til innhold

Viktig debatt: Hva mener dere om medisinsk kjønnsseleksjon?

marihon

Anbefalte innlegg

Leser mange innlegg her der folk ønsker enten gutt eller jente, noen bare håper på å få det ønskede kjønnet mens andre er nærmest desperate etter gjentatte "mislykkede" forsøk med samme kjønn. Atter andre har tatt det store skrittet og prøvd teknologien til å oppfylle sitt ønske om å få det ønskede kjønn (reist til bl.a. klinikk i Russland)

Jeg lurer, hvorfor er det så viktig for mange mennesker å få begge kjønn? Burde folk være så desperate at de skal forsøke medisinsk teknologi til å "lage" jente/gutt? I mange utviklingsland dreper de fostre for å få det ønskede kjønn ( som regel gutt), de kvitter seg med nyfødte jenter på bestialsk vis: vi alle forkaster denne sykelige mentaliteten!!! Men, satt på spissen, er ikke medisinsk kjønnsseleksjon en teknologi der man velger bort et barn pga. feil kjønn, beregnet for rike folk med bedre råd? Mentaliteten og tankegangen er jo samme.

På den andre siden, burde man kanskje se denne teknologien (PGD eller Microsort til kjønnsseleksjon) som en helt naturlig del av utviklingen og utnytte mulighetene som fins? Tross alt er det jo ikke alle som får barn på den naturlige måten lenger (ref. prøverør)? Hvis det er en mennskerett å få barn så burde jo det være en menneskerett å velge kjønn? Å få barn er det viktigste en kan oppleve og den samme gleden ville en fått ved å føde det ønskelige kjønn.

HVA MENER DERE? DERES SYNSPUNKTER ER VIKTIGE I DENNE DEBATTEN. DEL DERES MORALSKE, ETISKE OG UETISKE YTRINGER FOR DENNE TYPEN TEKNOLOGI.

Fortsetter under...

Om en på død og liv ønsker seg desperat en jente/gutt fordi at de har en gutt fra før, eller rett og slett har sååååå lyst på en jente/gutt. Og da bruker teknologien... det er egoistisk. Slike mennesker som ikke klarer å glede seg over det miraklet av å få et barn som er friskt uansett kjønn skulle ikke fått noe barn..

Derimot..Om det er en arvelig sykdom som går på kjønn, da er det noe helt annet igjen.. Da vil en ha et friskt barn... Ikke et kjønn kun fordi en vil ha akkuratt det ene kjønnet.

Annonse

I verden er det kanskje mange folk, men i Norge fødes for få barn, så jeg er ikke helt med på den påstanden, anonym...

Jeg er imot å skulle velge ut befruktede egg etter kjønn, evt abortere bort "feil" kjønn. Man får de barna man får! Er det så dødsviktig å få et barn av "riktig" kjønn, får man heller prøve en gang til, men hvis man ikke klarer å elske en gutt fordi man ville ha jente, er jeg ikke helt sikker på om man i det hele tatt er skikket til å få barn...

Jeg skjønner virkelig ikke at folk ikke har nok med å passe på seg sjøl. Om man drar til en privatklinikk å betaler for å foretrekke et kjønn så trenger ikke alle andre å bry seg med det. Du bør har din egen sti jævli rein, om du skal prakke moral på andre.

Om man skal være moralens vokter, og engasjere seg, må det da være viktigere ting å blåse seg opp over en dette.

Folk som gjør dette er jo tydligvis resurs sterke mennesker, som tydligvis ikke gjør dette ¨på impuls. Det er ikke snakk om utnytting av svake mennesker, eller noe skikkelig ille. Det er kun snakk om å bruke sine egne penger, gener og tid for å få et bestemt kjønn på eget barn som de selv skal fostre opp. Hjelpes!!!! Sett ting i perspektiv da folkes!

Det finnes millinoner av ting JEG ikke ville ha gjort (blandt annet dette) men jeg synes virkelig at det foregår MYE verre ting rundt i verden.

Ressurssterke syke mennesker ja,....hvorfor er det så jævlig viktig å ha et bestemt kjønn???!!! Det sier jo litt om den syke tankegangen dems...disse menneskene kan ikke være så glad i barna dem allerede har!! Tenk å ønske seg noe annet enn det dem har???!!!

Ingen hever en pekefinger hvis man tar abort fordi barnet ikke er ønsket.

Det finnes en billigere metode enn kjønnsseleksjon i utlandet, i ca uke ti tror jeg prøve av morkake eller fostervann og da har man nok tid til å ta abort hvis kjønnet er feil.

SÅ hvis man har penger, har ressurser og vil ha et spessielt kjø, go for it.

Det gode med PGD er også at man kan sjekke om babyen er frisk før man lager dn.. for å si det enkelt.

Men så har vi motstanderne som mener et hvert barn er velkommen (stort sett de som ikke har handicapede unger)

La folk få gjøre som de vil, de fleste har et spessielt ønske om et visst kjønn.

Noen tar det litt lengre og sørger for at de får riktig kjønn.

De er glad i barna de har..(hvis de har noen) men ønsker av ulike grunner det andre kjønnet.. få oppleve dette.

Nå har jeg ikke barn og akter ikke å skaffe meg noen heller, men den gang vi prøvde å bli gravid var det jente vi ønsket oss. Gutt ville vi ikke ha.

En kompis av meg er far til to jenter og kjempelykkelig over dette, han ville absolutt ikke ha en gutt.

Slike finnes det mange av, de føærreste har råd til å velge kjønn via ivf/icsi og pgd..

De som har råd/ må gjøre det pga sykdommer.

La dem få gjøre det.

bry dere omd ere selv, prøv å være en bedre mor/ far og lær barna deres om individets frihet og at man ikke skal uttale seg om saker man vet NULL om.

Hm.. Det er faktisk en del abortmotstandere igjen her i landet, selv om de ikke skriker så høyt lenger. Som er imot abort selv om barnet er uønsket..

Når det gjelder kjønnsseleksjon pga alvorlig kjønnsbundet sykdom, er det en helt annen sak.

Annonse

Guuud lindynatt...... er det muli.... oppfordrer du ressurssterke folk til å sjekke blodet i uke 10, for så å ta abort hvis kjønnet er feil????

DET ER VIRKELIG DET VERSTE AV DET VERSTE JEG HAR HØRT HER INNE......

Virkelig godt du har valgt å ikke få barn. Makan til syn på menneskeverd.....

Jeg oppforder ingen til å gjøre noe slik, det skrev jeg ikke.

Det var dine ord.. meninger du prøver å få meg til å ha (og tom for feig til å stå frem med nick)

Jeg fortlate at man kunne gjøre det for å prøve å vise at seleksjon FØR embryonene blir noe mer enn nettopp noen celler er bedre og ikke burde fordømmes.

Det å få barn er egoisme pur..så hvis man har penger, hvorfor ikke sørge for at man får "ønskebarnet"? Dvs uten de mest vanlige gen feil og med det kjønnet man vil ha.

Ok, da misforsto jeg... Og det beklager jeg for.

Men synes ikke det er egoistisk å få barn da. Vi er jo født til å formere oss. det mest naturlige av alt.

Og grunnen til at jeg er anonym, er at jeg aldri har somlet meg til å lage et nick....;o)

Vil bare si at jeg er enig med lingynatt jeg.

Jeg har to gutter og vi prøver på en baby til,attpåklatt.Selfølgelig ønsker vi oss ei jente nå,som vi har to gutter,men en gutt er jo like velkommen:)

Og vi er jo like glad i guttene våre om vi ønsker oss ei jente nå!!!...

Selfølgelig!!

Må da være lov å ønske uten å bli sett stygt på??!!

Indianerjenta_74@:

Det du skriver her at selv om dere ønsker dere ei jente, så vil en gutt være like velkommen.. Det er helt normalt det. MEN det som de fleste her er forarget over er at noen faktisk ønsker sitt ufødte barn dødt fordi det ikke er et spes kjønn. Jeg ønsker meg også ei tulle, men får jeg en gutt, så blir jeg like glad. For jeg får meg et barn. Et barn jeg skal elske resten av mitt liv.. et barn som er etterlengta. Kjønn har for meg ingen betydning. Men jeg har som sagt et ønske. Men ikke et krav.

Det er faktisk noen her på bim som var så missfornøyd med kjønnet som var ventet, at hun spurte ei om de kunne bytte barn etter fødsel. Og det var ikke noe kødd.

Men det å ønske seg et kjønn men alikevel ønske det motsatte kjønnet en ønsker seg velkommen, om en ikke får det en vil ha er noe ingen burde se stygt på.

Det er de eksteme som nevnt i andre innlegg og noe av det jeg har skrevet her.

Jeg synes det er greit at folk som har råd og resursser til å velge kjønnet en VIL ha. Hvorfor ikke? leser her på forum hvor viktig det er for mange å "prøve" det ønskede kjønnet; folk prøver alle slags kjerringråd, vil at andre skal spå.....

så hvis et bestemt kjønn vil bringe glede i folks liv...hvorfor ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...