Gå til innhold

vann... Expat? (langt, sorry....)

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet du er ammehjelp, og dette har ikke noe med ammingen a gjöre, men du gir liksom inntrykk av a vite hva du snakker om nar det kommer til ernæring ogsa, sa jeg pröver meg jeg..

jenta mi er to maneder. jeg fullammer, pluss at hun far ei flaske med mme pa kvelden som hun far drikke det hun vil fra, da det virker som om jeg har mindre melk da, og hun blir ikke fornöyd.

av og til virker det som om hun far litt mage vondt. hun drikker ufattelig fort samme hvordan jeg pröver a bremse henne, sa hun har naturligvis en del luft i magen.

de siste dagene har hun vært litt værre enn tidligere. hun "sliter" mer nar hun skal bæsje og prompe, og det blir litt mer grat og skrik. hun grater sa og si aldri ellers, sa jeg legger merke til det nar det forandrer seg. hun har ikke sa vondt at jeg vil kalle det kolikk. det hele er somregel over pa en times tid.

jeg har prövd a gi henne malt i flaska hun far pa kvelden, men det forandrer lite, sa i dag, bestemte jeg meg for a fölge et rad jeg fikk fra en sykesöster en gang, og gi henne vann (kokt vann, lunkent) og hun elsket det! hun tok flaska bedre enn nar jeg gir henne mme, hun hylte nar jeg tok flaska bort for a rape og hun "sang" nar hun drakk.

men er det mulig a gi for mye vann? hun drakk 100 ml för hun roet seg nok til a slappe av etter at jeg tok flaska bort, og dette var rett etter at jeg hadde ammet henne. (kanskje en halv time siden jeg tok henne fra brystet.) hvor mye vann kan man gi en baby i löpet av en dag? hun sover alltid hele natten, sa hun far ikke noe da.

hun er en sunn og snill baby. pa 6 ukers kontrollen var hun 55,5 cm og veide 5,550g. det er 2 kilo opp fra födselsvekt, og 6,5 cm lengre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvem Expat er, men jeg tillater meg å svare likevel... :-)

JA, en baby kan få for mye vann, akkurat som alle andre. 100 ml er neppe skadelig, men hva er egentlig vitsen med å gi henne vann overhodet? Vann fyller bare opp i magen en kort stund, og gjør at babyen blir fort sulten og urolig igjen. En frisk baby trenger ikke noe annet enn morsmelk, uansett hvor varmt det er. Det påpekte jordmor til meg flere gang da vi lå på barsel. Melkeproduksjonen din regulerer seg etter hvor mye babyen spiser. Hvis du begynner å amme på kvelden igjen, vil du ha nok melk til henne stort sett med en gang. En time etter forrige amming er puppen halvfull igjen, og sånn er det hele døgnet. De fleste har mindre melk på kvelden, men det er den tynne melka det er lite av. Isteden har man mer av den tykke melka, som er mettende og barnet kan sove lenge og godt på.

Det er nok MME som er årsaken til den trege magen. Barn som kun får mm får aldri forstoppelse. MME kan aldri bli like bra for barnet som morsmelk, det er tross alt ”kunstig” ernæring, og har flere bivirkninger som mm ikke har.

Hvis jeg var deg ville jeg sluttet med flaske, og heller gitt barnet mat en eller to gang ekstra på kvelden. Da får hun sove på full mage, og får i tillegg nyte godt av morsmelka og slipper bivirkningene av MME.

Se for øvrig:

http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

http://www.babyverden.no/templates/Article____13360.aspx

Skrevet

Her jeg bor i Tyskland er det faktisk ikke uvanlig å gi barna litt fennel-te (Hipp har en babyte), selv når man ammer. Har hun god nok vektoppgang (så langt har hun jo det!) så er det jo greit nok det med ekstra vann, selv om hun "etter boka" ikke trenger mer. Og uannsett er det mer betenkeligheter med ekstra mme om hun ikke egentlig trenger DET! Du kan jo prøve det en uke, og se hva som skjer ihht vektoppgang nå, men du kan jo gjerne veie henne en gang i uka, da! Ofte lar de deg tusle innom og veie på hs. Og det kan godt være at hun nå ber om et måltid på natten, kanskje dere da kommer i hakk igjen, helt til fullamming?

Skrevet

takk for svar. jeg vet alt det med den tykke melka pa kvelden osv, men faktum er at pa kveldstid har jeg henne liggende ved bryst til jeg verker og er sar (det verker helt bak i skulderbladene), og hun er enda ikke fornöyd.

jeg bor pa island da.. ikke hört om baby te... skal sjekke om det finnes.

sykepleieren annbefalte meg som sagt a gi henne vann i forbindelse med mme flaska hun far pa kvelden for a "tynne ut magen". det gjör de visst her...

jeg pröver virkelig a gi henne sa lite mme som mulig, men jeg synes det er for galt a ikke la henne drikke seg sa mett som hun er vant med a bli pa dag tid. hun vil ikke roe seg, og de gangene jeg har prövd sa ender det bare med at hun grater seg i sövn og vakner etter 15 20 minutter, mere sulten enn noen gang... det föles som om jeg gir henne a spise hver halvtime hele natta för hun endelig sovner pa morransida, og da heller sover halve dagen. dette ödelegger jo bade rytmen min og hennes, da hun trenger a sove lenge om natten.

igjen, takk for svar. ikke tro jeg ikke setter pris pa det. det er bare det at jeg virkelig har prövd a unnga mme, men hun trenger bare mere en jeg har. jeg har prövd a öke ved a pumpe meg helt tom etter at hun spiser pa dagen og sa gi det jeg har pumpet pa kvelden, men det funka ikke det heller, for da ble ikke brystene fulle nok til neste maltid, og det endte med at brystene OG flaska ble tomme för kvelden kom.

jeg snakket med sykepleieren om dette for en maneds tid siden, og hun sa det var galskap a pine oss sann pga de ml med mme hun trenger for a sove hele natten... disse mageproblemene hennes er virkelig ikke alvorlige. hun sover som sagt hele natten, og hun har to til tre lange gode lurer i löpet av dagen. jeg ville bare vite om vannet kan være skadelig pa noen mate, for nar det virker som om det hjelper henne sa godt, sa vil jeg jo gjerne fortsette. hun har vært sa mye bedre i dag.

Skrevet

Aner ikke hva fennel heter på Islandsk da, selv om jeg bodde i Reykjavik i over et halvt år... Fennelur?

Forresten, barns om får mme skal ha litt vann i tillegg, det sykepleieren sier er riktig!

Skrevet

Hvis du føler for å ¨fylle henne opp¨ om kvelden ved hjelp av flaske, kan du pumpe litt på morgen formiddag når det er litt ekstra og gi henne det om kvelden, på den måten blir hun helt fullstappet og kun av mm.

Jeg har alltid et lite lager i frysen hvis det skulle være nødvendig å gi noe i tillegg. enten at hun ikke blir fornøyd eller at hun her ubehag pga noe jeg har spist eller lignende. Men jeg gir kun mm. Har full ammat mine barn til 6 mnd

Skrevet

det er veldig stor forskjell på mennesker og væskebehovet deres, så det at babyer som får mm ikke skal ha vann, er bare tull, iallefall i følge helsevesenet her..

noen mennesker tørster mer enn andre. og morsmelk metter mye, og barn som egentlig bare er tørste, kan dermed overfores.

det har noe med stoffskifte, forbrenning osv å gjøre. ikke et sykdomstegn, der har du selvfølgelig unntakene, men fordi mennesker er forskjellige og har litt forskjellige behov, helt fra vi er babyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...