Gå til innhold

Staaaaaaaaaakar fisken min! Hva skal jeg gjøre??


Mamma2OO5

Anbefalte innlegg

Hun i butikken sa at jeg kunne ha kampfisk hunn sammen med slørhale, men nå spiser den kampfisken på sløret!!!!!!!!!!

 

Kan jeg gå tilbake til butikken med den slørhalen?

 

Uff, tror dere det gjør vondt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sikkert ikke behagelig å bli spist av da...

 

Du kan jo ringe butikken for å høre om det er mulig å levere fisken tilbake, men jeg hadde vel heller levert tilbake den "slemme"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant, det er jo det jeg burde gjøre. Men det var den vi bestemte oss for først og så måtte vi bare ta et par til og da blei det de stygge slørhalene. Den ene bare driter så det henger en sånn laaaang tarm ut av den. Orker ikke se på den fisken, mens den andre slørhalen (eller bollefisk he he) blir spist opp:(

 

Hvorfor gjør den det da? Får ikke nok mat?

 

He he uff trodde aldri jeg skulle synes synd på en fisk, men det gjør jeg nå...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kampfisker er jo relativt aggressive av seg da, og slørhalen er meget fredelig, så jeg synes det er rart at dere har fått beskjed om at disse typene kan gå sammen.

 

Men kampfisken trives jo på en ganske liten plass da. du har ikke et "babyakvarie", eller noe lignende som du kan putte kampfisken i, til i morgen?

 

er jo ikke noe morro for den som blir spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jo, men det akvariet er ikke rengjort og ikke har vi nok akvarievann til å ha oppi der heller. Har bare 22 liters akvarie vi;) Men det andre er på 10 liter. Har hørt at man må ha oppi vann og sånn på gul flaske en god stund før fisken skal flytte inn...

 

Ja så rart hun sa det da! Vi hadde 8 dagers klagerett og den skal jeg benytte meg av he he.

 

Hva med gullfisk, går det sammen kampfisk?

 

Vi har kaldtvannsakvarie foreløpig;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaldtvann ja.. hmm.. da har dere jo ikke så mye å velge mellom :)

 

Men jeg hadde nok ikke tatt en gullfisk der heller da.. en kampfisk burde enten være sammen med fisker som er aggressive, eller som er raske nok til å komme seg bort fra dem. (dvs. at de ikke trenger å være så raske, for kampfisken er treeeg..)

men gullfisken er jo treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ikke sant. Nei lurer på om vi ikke da kjøper et par kampfisker til, det går vel?

 

Du skjønner det at den kampfisken som vi kjøpte er såå fin! Blå og rød og nesten litt lilla metallik på en måte he he. De andre tok vi bare fordi det sikkert var moro for gutten vår med noen som så litt anneledes ut og fordi hun i butikken sa at de gikk sammen.

 

Så en kjempefin hvit gullfisk med noe gull på, den var så slank og fin og ikke en sånn bolle som mange er. Men funker det ikke så funker det ikke..

 

Men hun i butikken sa også at kampfisken kan være i kaldtvann, mens i en annnen butikk jeg var sa dama at den skulle være i varmt vann (ca 26 grader) Virker som om det er litt delte meninger ute og går...

 

Det var en kjempefin kampfiskhann i butikken, men jeg turte ikke kjøpe den for hun sa at den er veldig aggresiv. Da måtte vi i så fall ha mange hunner til å avlaste den...

 

Trodde ikke det skulle være så vanskelig med fisk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ren vitenskap å få fisker som passer sammen ;) hehe.. neida.. kampfisker er fine, absolutt..

 

Men husk på å bare ha EN hann, ellers så sloss de til de dør. det er ikke uten grunn at de kalles kampfisk, og de blir faktisk brukt i kamp, på lik linje som hunder. patetisk, men sant..

 

Så du kan ha en hann og 3 hunner feks. ikke noen flere tror jeg.

 

kampfisken kan være i kaldtvann, men jeg tror de trives best i 24 - 26 grader - samme som gullfisken/slørhalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får heller se positivt på det hele: du sparer jo mat til den kampfisken, siden den likegjerne forsyner seg av slørhalen..og slørhalen trenger vel ikke akkurat så mye mat i og med at den snart er spist opp likevel..vinn-vinn-situasjon for deg og kampfisken (men ikke for slørhalen..)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja.. Men er det normalt at slørhaler napper i hverandre også?

 

Tror nok det blir 1 hann og 3 hunner ja...

 

Takk for hjelpa:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest ~¤Pcos dama vil ha spire¤~

Kampfisker skal IKKE holdes med NOEN annen fisk! De liker seg best alene, og møter kun hunner når de skal "parre" i naturen.. Hold fiskene hver for seg! Slørhaler bør også holdes alene. (ikke en og en da slørhaler er flokk"dyr". Men samme sort i samme akvarium)

 

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Slørhale/gullfisk bør ha akvarium på 200l. De blir faktisk GANSKE store. Å se gullfisk/slørhaler i boller og små akvarium er noe av det verste jeg vet. (No offence, hvis du ikke visste - men vil bare opplyse.)

 

Kampfisken bør heller ikke holdes i akvarium med slørhaler, guppy o.l. pga at de går etter nettopp halene/fargene på halen.

IKKE kjøp flere kampfisker hvis du kun har ett 22l akvarium!!

 

Du KAN holde en hann og en hunn i samme akvarie,men da skal det være stort slik at de kan komme seg unna og gjemme seg.

Hunner og hanner kan også sloss, ofte kan også hunnen være den mest aggressive. Dette spørs..

Men seriøst: Da bør du ha et STORT akvarie, med masse gjemmeplasser.

 

Så vil jeg også opplyse om at selv om kampfiskene ofte selges sammen med boller og de minste akvariene man finner på markedet, betyr det ikke at den har det bra.

 

(Her er klippet fra akvaforum: "Bettaene er labyrintfisker som har labyrintorgan som muliggjør oksygenopptak fra luften over vannspeilet. Er pga dette sensitiv for stor temperaturforskjell mellom vann og luften. Dekkglass bør derfor benyttes for å unngå sykdom.

Meget vanlig akvariefisk som ofte selges i veldig små akvarier eller i gullfiskbolle. Dette anbefales likevel ikke. At en fisk overlever i et akvarium er ikke det samme som at den trives og har det bra.

Den klarer seg bra i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste". Derfor bør den altså være i et akvarium med dekkglass, slik at temperaturforskjellen mellom vannet og lufta ikke blir for stor.

Kampfisk må ikke holdes i akvarier med sterk sirkulasjon. Den trives best med veldig rolig vann."

 

 

 

OG: Du kan såklart ha flere arter i samme akvarie som kampfisk - men jeg vil IKKE råde deg til det, når du har så lite akvarie som 22l.

Da holder det virkelig med den ene kampfisken.

 

Kjøper du ett akvarie på 50-60-70l, så kan du (som jeg har) ha flere arter. Jeg har kampfisk, palettciklide og platyer.

Mine går fint sammen, aldri vært noe tull.

I tillegg har jeg ancistrus (sugemalle..) og reker + snegler som skal komme som bestilt neste uke.. :P

 

MEN: Jeg håper for guds skyld du har fjernet fiskene fra hverandre??

I dette tilfellet ville jeg tatt kampfisken bort, levert slørhalen tilbake (siden den vitterlig krever flere liter enn du har..) også være fornøyd. Eller gå på finn og få tak i ett større akvarie.

 

TIl info er det mye lettere å holde rent akvarie på over 80l, enn det er med de små.

 

 

Her er noen linker til deg, mens jeg er igang...

 

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286

 

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

 

Her ser du også hvilken temperatur de skal ha, og PH + GH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...