Gå til innhold

Noen som har endometriose og gravid med IFV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har endometriose og som har blitt gravid ved hjelp av IVF?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Skulle ønske jeg kunne si at jeg var gravid, men det vet jeg dessverre ikke enda.

Jeg har endometriose og gjennomgikk en lap i mars. De fikk tatt det meste, men ikke alt da noe satt på tarmen. Hadde de brent bort det, så hadde tarmen sprukket og det hadde jo vært litt kjipt.

Fikk satt inn 2 flotte egg onsdag som var, og er på rugedag 4....så jeg vet som sagt ikke hvordan det går enda.

Hva med deg?? Hva er din status?

Skrevet

Hei!

jeg fikk satt inn kun ett super egg den 22.05 så nå er jeg 16+4 på vei!! Er kjempe glad men jeg sliter mye med magesmerter enda. legene mener det endo men det var ingen som informerte meg om det når jeg gikk gjennom ivf behandlingen. Derfor ville jeg høre om det var flere her inne som slet med endometriose smertene under graviditeten.

Veldig kjekt å høre at du er på din 4 rugedag. Det er forferdelig spennende tid!!!!! masse lykke til:-)

Skrevet

Det er en veldig spennende tid - det er helt sikkert... Jeg håper det går veien!! Har mistet 2 ggr tidligere, så det hadde vært hyggelig med en "alle gode ting er 3" :)

Vi hadde prøvd å bli gravide på egenhånd en god stund....jeg mistet sist i 2005...men ikke klart det. Jeg hadde ganske store menssmerter, så det var faktisk legen min som ville at vi skulle sjekke for endo før vi evt. begynte på IVF runden.

Han fant ganske mye, men fikk som sagt tatt nesten alt. Etter den runden gikk jeg på pergotime et par mnd uten hell, for å i august å starte hele IVF-kjøret.

Legen vår anbefalte oss å sette inn 2 egg pga de to gangene jeg mistet + endoen...så nå er det bare å vente å se.....ventetiden til testdag er nesten uutholdelig...*smiler*

På den annen side er det veldig hyggelig å høre fra noen det har gått bra for, og som kanskje også har endo.

En annen ting.....endo kan ikke sees med ultralyd, men kan kun påvises dersom man tar en lap. Det kan jo være derfor de ikke sa noe under forsøket??

Hvor gikk/går du?

Skrevet

å du misforstod meg litt, jeg har fått påvist endometriose i venstre eggleder ved hjelp av lap. Etter det prøvde vi et par år å bli gravid på vanlig vis. Etter det gikk jeg på pergotime en stund uten hell.

Vi fikk kommme til samtale for prøverør ca et halvt år etter innsendt søknad og begynte behandling ca halvt år etter det igjen. Så det har tatt veeeeeldig lang tid.

Legene ved sykehuset anbefalte å prøve å bli gravid da det var den beste behandling mot endometriosen men de sa ingenting om at smertene skulle fortsette under graviditeteten. Jeg bare håper det gir seg snart.

Jeg har gått i haugesund. Hva med deg?

Skrevet

Ups...da misforso jeg ja.....fort gjort.. :)

Jeg går hos Aleris i Oslo. Det er der jeg har gått hele tiden....

Jeg fikk beskjed om at smertene forhåpentligvis skulle gi seg, eller i alle fall bli bedre etter at de hadde fått fjernet mesteparten av endoen.

Legen min hadde faktisk litt dårlig samvittighet for at han ikke hadde sjekket dette tidligere...men men...fikk da tatt det til slutt.

MEN det er jo dessverre slik at selvom man har fått tatt bort det som var av endo, så er det ikke sikkert man blir smertefri.

Endo er jo ikke noe vi blir kvitt dessverre *hulk*....det er bare symptomene som kan bli bedre/borte ved graviditet, hormonbehandling etc.

Føler med deg - ikke noe moro å ha så vondt.....

Har du vært inne å sett på endometrioseforeningens sider?? Mye nyttig info synes jeg...

Skrevet

Jeg har endometriose. Har det "kun" på begge eggstokker men hadde flere store cyster som blev fjernet med laparatomi i 2004. Jeg fikk nye cyster bare 3 mnd etter operasjon og startet da med IVF. Klaffet på første forsøk og jeg fikk en gutt i 2005.

Etter fødselen ammet jeg lenge og fikk mensen tilbake etter 14 mnd. Det tok ikke lang tid etter det før cystene var tilbake. Fikk da valget at prøve ny graviditet eller starte med p-piller.

Hadde vårt første IVF søskenforsøk på Klinikk Hausken og fikk det til på første forsøk da også. Venter nå en liten gutt til, har termin om 3 uker.

Jeg har brukt Synerlan nestespray i minst 6 uker før begge forsøkene og iflg Dr Hausken hadde jeg god hjelp av det.

Skrevet

Hva med smertene under svangerskapet? Har du de fortsatt eller hvor lenge i svangerskapet? Jeg er snart 5 mnd på vei men har sterke magesmerter enda. Jeg håpet de ville forsvinne da legene sa til meg at den beste behandlingen var å bli gravid.

Skrevet

Jeg har vært nok så heldig fordi jeg nesten ikke har hatt vondt. Endometriosen fikk jeg først da jeg var 26 år og da den blev oppdaget var cystene allrede 5 cm store uten at jeg egentlig kjente noe. Jeg har aldri hatt smerter, kanskje litt mer menssmerter enn normalt.

Da jeg var gravid første gangen tok det ca 7 mnd før cystene jeg hadde da jeg blev gravid forsvant. Gynekologen min sa at det ofte blir bedre men at det tar flere mnd, kanskje cystene forsvinner først etter svangerskapet....mens du ammer. Hvis du er hardt rammet kan det sikkert ta mye lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...