Verdens peneste gutter er mine Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Jeg jobber i hjemmetjenesten, og har fått ny turnus og blitt flyttet på et annet lag, (delt inn i lag som har ulike områder i byen). Turnusen sier at jeg har aftenvakt både juleaften og nyttårsaften pluss dagvakter første og andre juledag og første nyttårsdag. Men nå har det seg sånn at siden jeg begynnte å jobbe i hjemmetjenesten i 2002 så har jeg jobbet nyttårshelga eller julehelga vært år unntatt i 2004 da jeg hadde mammapermisjon. I 2005 hadde jeg aftenvakt juleaften og i fjor hadde jeg dagvakt juleaften. jeg føler nå at det er min tur til å ha fri en jul. Hva slags rettigheter har jeg?
Stor_smil Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Tror ikke det er eller finnes noen retningslinjer (under loven) som sier at du har rett på fri annehver jul o.l. Men jeg syntes det er utrolig kjipt av arbeidsgiver å ikke tilrettelegge det slik at det blir rettferdig. På min arbeidsplass jobber man enten annenhver jul eller annenhver nyttår, noen får fri begge deler (som meg i år ). Jeg ville tatt det opp med arbeidsgiver.. kanskje arb.giver forstår deg, og kan forsøke å gjøre noe for å bytte, eventuelt må du prøve å bytte selv. Lykke til
Gjest Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 det er regler for hvor mange røde dager du kan jobbe! hvis ikke så selger du vakta di til noen;)
skilpaddemamma Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 regner med at dere lager egen turnus i jula, det er vel vanligst med tre uker hjelpeturnus. iløpet av disse treukene skal du ikke jobbe mer enn halvparten av rød dager, rød dager på disse tre ukene vil være tre søndager + 1. og 2.juledag og 1. nyttårsdag. det er de dagene som lovmessig skal tas hensyn til. nyttårsaften og julaften er i ikke helligdager, men i turnus har du betalt som helligdag etter kl tolv. så etterhva jeg kan se har du krav på en dag fri, altså en f3. men på min arbeidsplass blir det alltid tatt hensyn til hvordan vi har jobbet jul/nyttår årene før. ingen jobber kveld både jule og nyttårsaften, og de som gikk kveld julaften i fjor gjør ikke det i år. det er jo derfor man lager hjelpeturnus for å kunne flytte på vakter
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 2. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2007 Jeg jobbet hele påska,alle de røde dagene pluss 1 mai og pinshelga. Vi har ønsketurnus men tror ikke det hjelper meg for alle vil jo ha fri juleaften. Og da blir grunnturnusen fulgt. Jeg håper nesten jeg blir sykmeldt før jul jeg så jeg slipper å jobbe, skal sies at hvis alt går bra med graviditeten min så er jeg i uke 25 på juleaften.
Mulle :) Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 Vi har annenhver jul/nyttår. Setter opp ønsketurnus. Men alle kan ikke få ønsket sitt
groma80 Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 en har krav på halvparten av de røde dagene fri eller komansasjon med fri en annen dag pluss 33% lønn i tillegg. Det er 133% ektra på røde dager.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 2. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2007 Jeg er klar over at alle ikke kan få ønsket sitt oppfylt, men det skal ikke være de samme som får det hvert år heller da. Ei jeg jobber sammen med har aldri jobbet juleaften hverken dag eller aften, hun skylder på at hun må ha fri for å feire jul med familien, hun har ikke barn. Vi ønsker jo å feire jul med familien vår vi andre også. Jeg mener at de snart bør begynne å dele litt mer rettferdig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå