Gå til innhold

Noen andre med babyer som har vokst veldig fort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en gutt som straks er 6 mnd. Nå veier han 11,9 kg og er 71 cm lang! Han har vokst veldig fort og jeg bare lurer på når det har tenkt å roe seg litt ned...

Han var 54 cm og 3800 gram ved fødsel - lang og tynn.

6 uker: 6 930 gram og 60 cm

3 mnd: 9 470 gram og 66 cm

5 mnd: 11 250 gram og 71 cm

Nesten 6 mnd: 11 940 gram og 71 cm.

Storebroren var ved 6 mnd 8 600 gram og 68 cm, så de er helt ulike.

Begge har kun fått morsmelk. Har hørt at barn som fullammes kan vokse fort, og at de ved 1-års alderen stort sett er samme str som andre barn.

Vet alle barn er ulike og at man ikke må sammenligne søsken, men blir litt engstelig når det ikke roer seg...Må bare si at han ikke er direkte tykk, men har store hender og føtter og selvfølgelig gode "babylår". Han er rett og slett stor for alderen. Han har vært veldig rolig siden han ble født, så han har vel ikke brukt så alt for mange kalorier. Den siste mnd har han virkelig fått fart på seg. Åler seg baklangs og rundt omkring. Reiser seg opp på strake armer og opp på knærne.

Noen andre som har opplevd lignende? Setter pris på svar.

Skrevet

Ja..

Gutten min var 48 cm lang og veide 3460 gram når han ble født.

Nå er han 2 mndr og er 56 cm lang og 4500 gram

Skrevet

Ja, har også en lang gutt. Han er nå 6 mnd, 73 cm og 9 kilo. Store hender og føtter men ikke lubben ellers. Svært aktiv. Stive armer og knær; han krabber et par steg fremover, åler seg fint bakover, sitter selv, men setter seg ikke opp selv. Når han sitter i fanget så snur han seg, tar tak i håret mitt og reiser seg til stående stilling. Hopp og sprett! Full rulle med lek og moro hele tiden.

Var 54 cm da han ble født og veide 3900. Har fullammet frem til nå.

Er visst ikke uvanlig dette sa hs. Ingen grunn til bekymring. Det roer seg etterhvert.

Skrevet

Ja, det er det de har sagt til meg også. Håper det stemmer :-)

Godt å høre om andre store babyer, selv om din er nesten 3 kg lettere enn min...hjelpe meg- det høres så mye ut.

En ting er at han er lang, men han er veldig tung også...Alt er jo ikke fett - han har sikkert kraftig beinbygning også. Rett og slett en stor gutt. Men kan bare ikke forstå hvor det skal ende hvis han fortsetter å legge på seg 3-400 gram i uken..

Har såvidt begynt med grøt og middagsglass etter anbefaling av barnelege. Hun mente at barn som vokser så fort trenger mer jern og vitaminer enn mm kan gi. Problemet nå er at jeg vet ikke hvor mye mat han burde få. Vil jo ikke at han vokser enda fortere...Eller kanskje han roer seg litt med vanlig mat fremfor mm? Utrolig vanskelig å vite hva som er best.

Han blir jo mer og mer aktiv for hver dag, så håper og tror det renner av etterhvert. Han er sterk som bare det og liker godt å "jobbe" litt på gulvet.

Håper det er noen som har opplevd lignende vekst som kan komme med noen tips.

Tusen takk for svar :-)

Skrevet

Jeg har ei jente som har vokst veldig fort..hun er 4,5 mnd og veier 9 kg. Hun er ganske lang også:-) får kun mm.

Skrevet

min gutt har hele tiden vært størst på barselgruppa si:-)

fødsel: 52cm, 3800g

6 uker: 6300g

3mnd, 67cm, 7100g

5mnd: 71cm, 8100g

6mnd: 74cm 9300g

Han har også store hender og føtter!:-) får ofte høre fra folk at: jo det er er en gutt ja, se på de nevene:-)

Ved 1år var han 83cm, og 12000g (14mnd nå, 12700g)

Min er svært aktiv, likevel har han lagt mye på seg. Han spiser det han kommer over da:-) På første kontroll fikk jeg høre at de som ammes, og spes fullammes til 6mnd, vokser i sitt eget tempo, og man behøver ikke bekymre seg. Ved 2års alderen er det jevnet ut i forhold til mme-barn. En som er lubben og god kan godt bli en tynn sild siden:-) flere eksempler på det.

Det som jeg har fått til råd nå når han er eldre og spiser mer fast føde er at jeg ikke skal bruke smør på maten feks. Man skal ikke slanke babyer, men bør ta en titt på barnet før man tilsetter fett i middagen feks. Tror ikke du trenger og bekymre deg mye. Den veksten de har som spedbarn avtar etterhvert, og det gjør det med din også!!

Skrevet

Her også. Min får mme, da. Var redd det var den som gjorde at han la på seg så fort. Når han ble født var han 4150 og 51 cm, og ved seksukerskontrollen var han 58 cm og 5920. Nå er han sikkert tippet over 60 cm og over 7 kg. Han er nå 2,5 mnd.

Skrevet

Hei og tusen takk for beroligende svar !

Har ikke vært bekymret før siste kontroll på HS da kurven var laaaangt utenfor det normale og helsesøster ble litt paff. Hun roet seg da hun så hvordan han beveget seg på gulvet, men jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med det.

Alt virker helt normalt og han har kommet langt motorisk sett, noe som overrasker meg siden han har litt mer å flytte på ;-)

Han sov hele natten, av og til med en ammepause, frem til i sommer da han fikk en stygg hoste. Etter det har han våknet et par tre ganger og dermed fått litt mat. Skal ta en avvenningsøkt denne uken og håper det kan hjelpe litt.

Tusen takk igjen - veldig greit å høre fra andre med nesten samme erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...