Gå til innhold

Siste gipsbytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig har vi fått time for vårt siste gipsbytte. Det skal skje 19. september, og vi krysser fingre for at ting har gått vår vei denne gangen. Hun har da hatt gips i 3 mnd. Pr. i dag har vi 8 1/2 uke igjen så det nærmer seg. Det skal bli rart å få den av og kunne kose ordentlig med henne for det har vi ennå ikke kunnet gjort særlig mye av. Hun er nå 5 mnd gammel og vil være 7 mnd når gipsen blir bytta ut med skinner. Det skal bli spennende. Vi har hatt våre nedturer, men det er vel en mening med dette også. Heldigvis og takk og pris for det så er dette en utrolig tålmodig og snill jente som tappert takler dag for dag med sitt lille handikap. Hennes hofteproblemer var nok alvorligere enn det vi først ble forespeilet, men vi trøster oss med det at ting kunnne vært så fryktelig mye verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra! Det er deilig å se lyset i tunnellen. Vi nærmer oss også at gipsen skal fjernes. Hun har hatt den i en 3mnd-periode nå og har byttet gips og vi har tre mnd igjen. Så i november går vi over til skinne. den skal hun ha i 6 mnd. Hvor lenge skal dere bruke skinne? Våres snuppe blir 13 mnd når hun går over på skinne. Hun var 8 mnd når det ble oppdaget så det er ikke noen enkel vei til å bli frisk da. Men vi og tenker at dette blir hun faktisk bra av(høyst sansynlig) Så man må jo bare holde ut den lille perioden av livet det er som det er.

Skrevet

så flott! masse lykke til til dere begge:-) jeg må si at jeg er imponert over holdningen deres!! tenk at dere snart kan få holde gullene deres tett inntil dere igjen:-)

Skrevet

Vi vet ikke hvor lenge vi skal bruke skinne ennå. Jeg spurte rett og slett ikke, jeg bare håper at vi virkelig er så heldige at den skal av i slutten av oktober. Tenkte jeg skulle spørre når vi har bytta neste gang. Jeg forstår at vi har vært heldige da det ble oppdaget såpass tidlig. Det må være fryktelig å få på gips i en alder av 8 mnd. Brukte dere pute først eller? Hvor blir dere behandlet? Vi går i Fredrikstad.

Heldigvis er prognosene bra ihvertfall siden hun er så liten ennå. Vi gleder oss villt til å holde henne tett inntil oss. Føler oss litt snytt for babytiden men det er jo bare en kort periode mot et langt liv med hofteproblemer. Vi prøver å filme henne så hun kan se når hun blir voksen. Tar masse bilder. Hun er jo så utrolig blid og tålmodig.

Her om dagen la jeg henne rett ned på gulvet mens jeg måtte se i en kommode og da snudde hun seg faktisk til ryggen....skal si både hun og jeg ble overrasket...hihi. Det hadde vi ikke trodd. Vi har også fått låne en robo-madrass som hun ligger oppå når hun leker på gulvet og den hjelper henne faktisk til å ligge på magen. Det er så bra for da får hun ihvertfall litt trening for ryggen også. Man lærer seg å bli kreativ av dette her.

Skrevet

Ja, det blir sykt deilig å holde henne inntill igjen. Savner en myk liten babyklump mange ganger, og bade, hva er det? Har jo ikke fått badet henne på snart 4 mnd så det blir deilig. Vi som badet hver kveld før. Men dypper overkroppen i vasken da, det er det nærmeste vi kommer bading..hehe. kreativ ja...det skal jeg si deg. Lille krabber rundt med gipsen hun da. Fyker over dørkarmer og alt, så det er ganske morsomt å se. Vi er på Riksen. Legene sier at skinne blir et helt annet liv og mye lettere. Håper det. Begynner å bli lei av den gipsen nå. Hvor langt ned er din gipset? Snuppa her hadde først sånn at bare tærne stakk ut, og nå har hun bare fra hoftene til lårene. Det er deilig.

Skrevet

Den første gipsen hennes så litt snål ut, for siden det er kun den ene hoften så ble den formet forskjellig liksom så det friske beinet hadde en rettere form liksom. Også gikk den ikke så langt oppover magen og ryggen. Gipsen går til rett over anklene.

Den hun har nå er mye høyere og bedre for ryggen, men bevegeligheten ble jo dårligere da. Denne gangen har føttene omtrent lik stilling. Jaja...hva vet jeg, det er sikkert en mening med dette også. Det eneste er at han lagde den litt vel rund foran så hun liksom vipper til enten den ene eller andre siden, men så rullet hun helt rundt og da. Kanskje vi også får en kortere en når vi skal bytte den 19. Det hadde vært deilig.

Hvordan har du gjort det med klær da? Litt vanskelig det der. Ikke så mange bukser som har knepping nederst som i tillegg er vide nok.

Det ser litt sykt ut nå for tiden, for hun har funnet ut at det er noe langt dernede som hun ikke får tak på. I tillegg så rører det på seg også.....uff. Synes det er litt groteskt jeg da. Har blitt noen tårer på hennes vegne liksom. Hun er jo så utrolig blid og fornøyd med livet som det er akkurat nå.

Skrevet

Det er vanskelig med klær ja! Har funnet noen bukser som har nok strikk til at jeg får de på, men de er i tillegg dyre. Så har jeg sydd om noen. sprettet opp og laget knapper i bena. Billige hm-bukser altså. Ellers finnes det noe litt her og der, men det er veldig lite som er stort nok.

Har funnet et merke som heter Mysplysh. De har noen bukser med knepping som er store. litt dyrt men fine er de.

Selges her: http://www.mamut.com/barnetrend

Skrevet

Så deilig det er å endelig se enden av gipsperioden, og vite at man "snart" er ferdig! Kjenner den følelsen veldig godt, og det var utrolig da gipsen endelig ble fjerna, en større lykke enn fødsel for min del (æsj, hørtes new age ut!:D) !! Det er lov å være spente og nervøse før fjerning/bytting, for man aner jo ikke hva man går til! Vi syntes det var en befrielse å få skinner og Synne har hatt en sinnsyk utvikling siden vi fjerna gipsen for 3 mnd siden. Nå går vi og venter på time til avsluttende kontroll slik at vi kan brenne skinnene på bålet:)

Ang klestips så har jeg også et lite et:) Vi bestilte 3 stk sparkebukser fra nøstebarn, de er vide og tøyelige og har knapper helt ned, og har ganske stram strikk nederst slik at de ikke sklir nedover foten selv om den kanskje er litt lang. Var veldig gode å ha når det var litt kaldt i lufta, og ikke minst når vi skulle ut blandt folk og ville se litt "orntlig" ut! Kjøpte str 80 og det var romslig ( synne brukte dem fra hun var 5-11 mnd), men de passa hvertfall i alle 6 mnd, og nå passer de snart igjen:) De har holdt utrolig godt, og ikke blitt slitt i det hele tatt! Dyrt men absolutt verdt hvert eneste øre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...