SallyAnn Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Jeg er i uke 36 nå og hadde ikke sett for meg at jeg skulle behøve å skrive i denne spalten, men plutselig ble ting litt komplisert. Har vært i flott form gjennom hele svangerskapet, men fikk ikke tatt kontroll til de faste intervallene hos jordmor i sommer p.g.a. stor pågang der og ferieavvikling. Tok istedet kontroll hos fastlegen som også var på ferie så det ble en vikar. Jeg ytret bekymring for at magen min vokste lite og jeg hadde gått ned i vekt, men han syntes alt så greit ut bortsett fra en urinveisinfeksjon. MEN nå når jordmor kom fra ferie og jeg endelig fikk time så sa hun at SF målet var veldig lavt og hun var bekymret for at magen var liten og vekten min. Ble henvist til sykehuset for videre undersøkelser. Der tok de ultralyd, målte hjertelyden, sjekket navlstreng osv osv. De fant et vekstavvik på 27 % som såvidt jeg forsto er ganske mye, men babyen virket frisk og pigg og det var heller ikke noe galt med navlestreng eller morkake såvidt de kunne se, bare litt lite vann. Skal tilbake om en uke for ny kontroll, de sa de skulle avgjøre da hva de skulle gjøre. Jeg var så stressa at jeg glemte helt å spørre om hva de eventuelt kunne gjøre da. Er det noen som har vært borti noe lignende?
Ginne Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Hei! Ja, dette er mitt område. Jeg har tre barn hvorav 2 er dysmature. D.v.s at de har for lav fødselsvekt i forhold til ant svangerskapsuker (vekstavik). Du er jo nå kommet i uke 36 og da er det bare 4 uker igjen. Det er positivt. Jo lengre du går jo bedre er det. Så lenge barnet virker friskt trenger man ikke gjøre noe. MEN.....det er viktig at du er oppmerksom på bevegelsene til barnet ditt. Så fort det blir godt merkbart mindre bevegelse i magen, ville jeg reist inn på føden og fått tatt sparketest og evt ultralyd. Om vekstaviket påvirker barnet mer enn ønskelig velger de nok å legge deg inn til observasjon eller de setter fødselen i gang. De lar alltid barnet være i mors liv så lenge som mulig. Om ditt barn skulle fødes nå, så er det ingen grunn til panikk Mine barn er født i uke 32, 34 og 36 med vekt på 1160g, 1480g og 2600g. De er alle friske og raske. Min eldste som var minst er idag 4 år og han er høyt og lavt. Min mellomste er nå 2, men han er veldig liten for alderen. Buksene i str 80 henger ennå og slenger på han og han veier bare 9 kg. Ingen som ser han tror han er 2 år, men han løper og klatrer over alt. Språket hans er også godt utviklet. Han er vår lille sprettball. De som er dysmature tar stort sett igjen sine jevnaldrende rundt 2 års alderen. Det er sjelden de får problemer i ettertid. jeg håper dette hjalp deg litt. Ved flere spørsmål kan du sende en mail til [email protected] Jeg kan da forsøke å finne litt mer informasjon til deg, da jeg sitter i styret i Prematurforeningen avd Hordaland LYKKE TIL!!!!!!!!!!!!
SallyAnn Skrevet 3. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. september 2007 Takk for svar! Ja jeg prøver å ikke bekymre meg så mye. De sa på sykehuset også at det var viktig at jeg fulgte med på bevegelsene. Det er heldigvis en veldig aktiv krabat som ligger i magen som beveger seg mye i løpet av dagen. Får bare krysse fingrene så lenge. :-)
linemor2 Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Heisann Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Har blitt sendt i veg to ganger for vurdering på St. Olavs, men de synes babyen har det bra, og at det er best at den er inne i magen en stund til. Mens jordmora som tar UL på den lokale fødestua synes at de burde ta ut ungen snart. Dette er ikke noe gøy!! Jeg er nå straks 38 uker på veg, og St Olavs fant ut at min også ligger på 27 % avvik. Mens jordmora her fant ut 32%... Kan bli nervøs av mindre. Men nå skal jeg ha UL og CTG en gang iuka, og så lenge det ser ut til at babyen har det bra gjør de sikkert ingen ting. Har de sagt noe til deg hva årsaken kan være? Jeg har hatt ganske høyt BT hele veien... ikke gøy å være så bekymra! Hvis det kommer en dag at jeg ikke kjenner bevegelser, så vet jeg ikke hva jeg gjør... Har lyst til å få ut ungen NÅ!!!
SallyAnn Skrevet 6. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2007 Heia! :-) Nei de finner liksom ingen grunn til at hun er så liten. Var på kontroll igjen i dag og alt så bra ut. Babyen beveger seg masse og hjertelyd og alt var i orden. De sa at det beste var om hun fikk være i magen lengst mulig så jeg skal tilbake til kontroll en gang i uka og så lenge alt så greit ut kom de ikke til å gjøre noe. Jeg har hatt fint blodtrykk men har gått ned litt i vekt under svangerskapet til tross for at jeg spiser som en hest, de trodde kanskje det var noe feil med stoffskiftet mitt først, men fant ikke noe der heller. Legen forsnakka seg i dag og sa det var en jente, jeg har hele tida trodd det ble en gutt men vi har ikke spurt om kjønnet før. Litt koselig å vite ihvertfall... Får bare vente og håpe på det beste.... :-)
linemor2 Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Lykke til ihvertfall!! Vi må jo bare stole på legene!!
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 Hos meg er det motsatt... Vekstavvik på + 24 % Blir sat på kur i morgon, 4 uker før tida. Har da blodtype antistoff i tillegg, som stiger. Er ein blanding av desse to som gjør at eg blir starta tidlig!
SallyAnn Skrevet 14. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. september 2007 Heia! Ja nå har de skiftet mening om meg også. Var til kontroll i går (torsdag) og da sa de at jeg måtte komme til en ekstra kontroll på fødeavdelinga på lørdag og at de trodde kanskje det var best at jeg ble igangsatt før tida. De har kokt det ned til at det kan være noe med morkaken. Jeg vet ikke jeg, blir litt stressa av å få så motstridende meldinger, men må jo bare stole på at de vet best. Lykke til!
linemor2 Skrevet 15. september 2007 #9 Skrevet 15. september 2007 Kanskje du er mamma allerede du da?! Jeg skal iveien på mandag, håper de setter i gang noe da. Kjenner at jeg bekymrer meg en del!! Men sist målte de den lille til -24% så den hadde vokst litt. Vi må nok bare stole på legene, men vi må fortelle de hvor bekymra vi er osv!!
SallyAnn Skrevet 16. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. september 2007 Har nok ikke fått noen baby enda nei. Var å tok en CTG på lørdag formiddag. Ble oppringt etter at jeg var dradd derifra og de var litt bekymret fordi hjertet slo veldig fort innimellom, ble bedt om å komme tilbake i går ettermiddag. Men da var hjertelyden helt fin. Så jeg ble sendt hjem igjen med beskjed om å ta en ny på mandag. Uff altså, kjenner at jeg begynner å bli litt sliten av dette. Tror faktisk jeg hadde blitt ganske lettet om de setter igang fødselen istedet for at jeg skal gå i ukesvis på denne måten.
linemor2 Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Vi har det akkurat på samme måten vi... Jeg er og tar CTG to ganger i uken og UL en gang i uka for å sjekke gjennomstrømmen i navlestrengen og str på babyen. Det tar en time å kjøre hver vei, og de gangene jeg er til St Olavs tar det nesten 3 timer en vei. Blir ganske lei ja!! Har mindre enn ei uke til terminen jeg da, men kjennes ikke ut som at det skal skje noe med det første. Skal til St Olavs i morgen på UL og vurdering, så da får vi se hva som skjer. Jordmødrene der jeg er på kontroll og ctg ser helst at jeg blir satt i gang snart, men det har de sagt lenge uten at noe har skjedd... Det værste er jo at man blir så innmari bekymra, vet ikke hva jeg hadde gjort om det skulle gått galt nå....
SallyAnn Skrevet 17. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. september 2007 Nei du sier noe. Når man er kommet så langt så må det være helt grusomt å miste barnet. Jeg skulle nok klart å leve med en SA tidligere, men nå vet jeg jo at det er en alldeles levedyktig baby der inne som fint kunne klart seg utenfor magen om hun ble født nå. Føler meg ganske hjelpeløs egentlig, kan jo ikke gjøre noe anna enn å kjenne etter hele tida om hun rører på seg. Har heldigvis bare 10 min. å kjøre til sykehuset jeg da, føles litt betryggende om noe plutselig skulle skje ihvertfall. Hvis du har bare en uke igjen så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke setter deg igang, det er jo ikke som om babyen kommer til å vokse så mye mer på den tida? Dessuten når du har såpass lang reisevei må det jo være bedre at fødselen starter under kontrollerte forhold skulle jeg tro? Vanskelige greier dette....
SallyAnn Skrevet 17. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2007 Nå skjer det ting her, var innom i dag og tok en CTG, den var helt fin, men de hadde likevel bestemt å sette igang fødselen i morgen tidlig. Er ganske letta egentlig. Får bare krysse fingrene nå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå