så gla' Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Hei hei! Hvordan går det med deg? Det begynner å nærme seg nå :-) Her går det så det suser. Er trøtt som ei strømpe store deler av dagen, men likevel har jeg et overskudd inni mellom som ikke ligner... Så, jeg er turbo i noen timer, og så sovedyr et par timer :-) Har litt bekkenplager og er litt småkvalm, men ellers bare lykkelig gravid. De store bekymringene har ikke kommet, og deilig er det. Vi har ennå ikke fortalt noen om graviditeten ennå. Vet ikke hvorfor, men er litt redd det blir mye mas fra mamma og svigerfar, spesielt. Orker ikke det. Håper vi får til en lunsj eller noe før du føder. Du går vel ut i permisjon om en ukes tid?
chianti70 Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Så koselig å bli etterlyst da! Ja, her begynner det å nærme seg! Kjenner igjen tilstanden du beskriver fra å være så lykkelig at energien bare overstrømmer en, til fullstendig utladning hvor en bare må sove litt! Det høres fint ut og som at det denne gangen skal gå bra med deg helt frem til termin! Fortell om graviditeten når det kjennes naturlig du. Det er forståelig at dere vil vente litt etter den forsommeren dere har hatt. Med meg vet jeg ikke hva jeg skal si. Har liksom gått inn i en dvaletilstand. Gleder meg til permisjonen om en uke, men er også blitt 20 % sykemeldt. Legen spurte hvor mange % jeg ville ha, og jeg ba om 20. Føler jeg ikke har tid til mer. Samtidig er jeg jo ikke akkurat mentalt tilstede for tiden. Tenker på så mye rart. Fødselen, tiden etterpå, lillegutten som vi har fra før, hvem er han jeg har i magen, håper ikke noe galt skjer i fødselen, kunne jeg gjort noe anderledes sist, hvor høy smerteterskel har jeg egentlig, tror jeg bare at jeg har høy, eller har jeg det? Fikk jo ikke oppleve pressrier sist, bare åpningsrier, jeg håndterte jo dem ganske greit, men hva med denne gangen? Tusen tanker svirrer rundt samtidig i hodet og jeg forsøker å få litt "fri" fra dem ved å bla. Bimme. Det hjelper ikke alltid. Forsøker jo å være mer forberedt denne gangen til alle de ulike utfall. Når passer det å fortelle sykehuset at jeg har tenkt å komme på føden alene? Mannen min skal kjøre meg altså, men han har det best på gangen. Aksepteres dette av sykehuset? Jeg skal skrive brev om hvordan jeg ønsker ting, men sist gang kunne jeg like godt latt være, for ingen ting ble slik jeg hadde tenkt. Prøver å finne ut hva slags type jeg er egentlig. Jeg vet at jeg ikke ønsker å bli tatt på når jeg har smerter, jeg vet at jeg har en tendens til å ignorere de signalene som kroppen gir om at en er sliten eller at grensene nærmer seg. Jeg har jo alltid vært "så sterk", men håper at ikke jeg tar med meg ungen inn i forsøket på å bevise at jeg er "flink pike". Er så redd jeg skal ta noen feil avgjørelser, samtidig som jeg må lære å stole på legene. Vet ikke om det jeg sier er logisk akkurat nå. Er bare helt fjern. Fysisk holder ribbeina mine på å utvides veldig - i hvertall kjennes det slik ut. Finner ikke noen sittestilling lenger, med magen oppe i halsen. Får håpe magen synker litt snart så valgene blir flere enn å stå eller ligge flatt. Halsbrannen er absolutt tilstede og dyna ligger mellom bena for at jeg skal kunne sove. Men dette er ikke verken uvanlig eller noe å klage over vel egentlig - gjør meg bare sliten. Gleder meg til å få tilbake kroppen min og til å møte han som har okkupert den i 8 måneder nå, og som sparker meg i ribbeina og grafser og bokser nede i lysken. Ja, jeg er alltid klar for lunsj vet du! Og nå blir det snart mer tid til det også. Gleder meg! Klem
så gla' Skrevet 5. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2007 Hei sann! Litt treg til å svare her... Har styra sånn i huset noen dager at jeg ikke har hatt ro i rompa til å sette meg ned og svare. Men, igår skrek kroppen stoooopp! Må bare sette noen grenser og ta litt og litt. Var hos jm i går, og hun ville ha meg avgårde til fysioterapeuten pga bekkenløsningen. Synes ikke det hjalp sist, så vet ikke om jeg gidder å ta meg bryet. Skjønner godt at du har gått litt i dvale. Tankekjøret på slutten kan være nok til å ta motet fra den sterkeste, og det er helt naturlig at du tenker gjennom alt som har skjedd og som kan skje. Jeg synes du skal gi beskjed til sykehuset om at mannen din ikke skal være med når du skal inn på kontroll jeg. Vet ikke hva dem kan gjøre for dere, men det er jo greit å informere dem. Håper mannen din orker å være sammen med deg en stund inne på føden da. Det kan jo trekke ut i tid, og litt støtte og omsorg en stund ville sikkert vært godt. Både for deg og han. Du kan jo sende han ut i god tid før fødselen setter skikkelig i gang? Har du tenkt på hva slags smertelindring du kunne tenke deg? Jeg fikk epidural sist gang, og det var en stor befrielse. Synes det er så fælt å tenke på at du kanskje skal tilbringe lang tid alene inne på føden. Du bør absolutt snakke med sykehuset om dette. Får håpe det er en rolig tid på føden når det endelig blir din tur slik at de har god tid til deg. Når det gjelder avgjørelser som skal tas, må du absolutt stole på legene og sykehuset, og at de tar de rette avgjørelsene. Dette kommer helt sikkert til å gå bra chianti. Hva med en lunsj til uka, så kan vi skravle litt mere da? Foreløpig er det bare mandag og fredag som absolutt ikke passer for meg. Varm klem
chianti70 Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Hei igjen, Så gla'! Nå er det bare en dag igjen til permisjonen!!! Hurra! Har ikke akkurat klart å trappe ned selv med sykemelding. Skulle gjerne vært ferdig med mer. Har også hatt besøk fra utlandet noen dager og er virkelig trøtt og sliten, men nå skal det bli så deilig med noen minutter for meg selv. Ang. mannen min på føden, så synes ikke jeg det er så trist å måtte være der alene. Det er i hvert fall bedre enn å ha en overnervøs mann der. Uansett tenkte jeg at jeg skulle ta det opp til tirsdag når jeg skal dit på UL. Ang. lunsj.... Hva med torsdag? Man og tirs er jeg opptatt, og muligvis onsdag også hvis mamma blir litt lenger. Hun og lillegutt skal være med på UL på tirsdag, og det gleder de seg veldig til. :-) Varm klem tilbake! Håper at du blir bedre i bekkenet, og at det ikke ødelegger nattesøvnen. Og blodtrykket? Jeg er så glad for at du er på vei igjen altså!
så gla' Skrevet 7. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2007 God morgen chianti! Nå er det like før du går i permisjon, og da har du bare deg selv og familien å tenke på :-) Ikke jobb på leeenge. Det tror jeg du trenger nå! Håper du greier å slappe ordentlig av nå den siste tiden. Jeg tror nesten vi må drøye den lunsjen til uka etter jeg. Jeg skal til tannlegen med datteren min kl 12 torsdag. Hadde helt glemt det. Men, ser ut som du kan trenge en dag uten avtaler den uken, så hvis du orker uka etter prøver vi å få til en dag da. Men, trenger ikke bestemme det nå. Viktig at du får slappe av litt også :-) Så fint å få med mamma og lillegutt på ul da! Har du spurt sykehuset på forhånd? Bekkenet krangler, men det tar ikke fra meg nattesøvnen. Jeg må bare være litt forsiktig med hva jeg gjør. Og, det har ikke vært like lett siden jeg har hatt en voldsomt overskudd en periode. Men, nå har jeg fått gjort utrolig mye her hjemme, og kan slappe av litt. Jeg har en indre ro nå som er bare helt fantastisk deilig. Jeg er så sikker på at alt går bra denne gangen :-)) Blodtrykket er også blitt mye bedre. Var hos legen i går, og fikk beskjed om å halvere dosen :-) Han tror jeg kanskje kan slutte helt på tablettene nå veldig snart. Skal tilbake om 2.5 uke og sjekke igjen. Det hadde vært deilig å slippe dem en stund. Så, her er alt bare fryd og gammen :-) I helgen kommer eldstemann nedover også. Nå er det lenge siden han har vært her, og jeg gleder meg sånn til å ha han hjemme noen dager :-)) Ellers fikk ei venninne av meg ei datter for to dager siden. Gleder meg til å besøke henne og bebisen. Har handlet masse babytøy det siste året, og tenkte jeg skulle ta noe av det og gi henne. Har handlet stort sett bare nøytrale klær, men også noen rosa sett. Jeg burde absolutt gitt henne noe av det rosa jeg har kjøpt, men har så vanskelig for å gi det bort. Er så sikker på at jeg får jente selv denne gangen. Men, er jo utrolig dumt å bli sittende med for mye rosa da. Kan jo hende det er en liten gutt i magen denne gangen også. He, he... her ser du hva slags kvaler jeg sliter med om dagen. Helt utrolig dumt, men sånn er det. Ender vel opp med å gå ut å kjøpe et rosa sett til henne :-) Hvordan er det med deg - er barenerom, klær og utstyr på plass? Fint at du er så komfortabel med å skulle føde alene. Skjønner deg veldig godt. Tenkte bare det kunne bli lang tid alene inne på føden. Men, fint du kan ta det opp med sykehuset til uka da. Hvordan er det med lillegutt, gleder han seg til å bli storebror? Leste i en tråd på et annet forum om hva man kunne gjøre i forhold til søsken. Ei hadde bl.a. spurt sine nærmeste og venner som kom på besøk, om de ikke kunne være spesielt oppmerksomme mot "storebror". Hilse på han før babyen, og gratulere han som storebror. Hun ønsket seg også heller en liten oppmerksomhet til storebror i stedet for til babyen. Det synes jeg hørtes fint ut. Ja, ja. Vet du har tenkt mye på hvordan du skal gjøre det, men ville bare nevne det :-) Ha ei riktig god helg chianti, og håper du nå greier å slappe av og kose deg ordentlig. Nå er det kort tid til du har ditt lille nurk i armene :-)) Stor klem!
chianti70 Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Hei, igjen Så gla'! Fredag var jo min siste dag på jobb, og det kjennes deilig, selv om jeg nok ikke får riktig følelsen av permisjon før i morgen da jeg ikke skal på jobb selv om det er ny arbeidsuke. Trenger det nok ja, for jeg kjenner at jeg blir fortere sliten og at ribbeina kjennes som om de skal sprenges fra hverandre. :-) En får jo bare være glad for at den lille i magen vokser og sparker og ser ut til å trives! Så koselig med nybakt mammavenninne da! Håper at du har fått holde, lukte og kose med nurket! Barnerom? Nei,.. Han skal sove på rommet vårt nå i begynnelsen. Der er senga vasket og redd opp allerede og jeg har lagt et laken over så det ikke støver ned til fødselen :-). Vogna er klar, vippestolen også, men jeg har tenkt meg på IKEA så jeg får kjøpt meg en lenestol med fotskammel til nattamming og en ny kommode til den nye babyens klær. Jeg har ikke satt igang med å vaske lillegutts babyklær enda da jeg vil ha på plass kommoden først, men det blir nok tid til det også. Jeg har kjøpt elektrisk brystpumpe også, selv om jeg denne gangen håper og tror at jeg skal få til ammingen. Det er nå likevel greit å kunne legge litt i fryseren hvis jeg skal noe, eller klemme ut noen for fylte melkekjertler ved hjelp av pumpen. Jeg har hatt betennelse i håndleddene tidligere pga pc-arbeid, så håndpumpe er ikke aktuelt for meg. Og så har jeg bleier... Det er jo greit at det ikke er så lenge siden vi hadde en liten en sist da, for babyen kan jo bare arve fra lillegutt. Så godt at det går så bra med deg, selv om du må være forsiktig med bekkenet ditt, så høres det jo veldig bra ut med nedtrapping av blodtrykkmedisiner m.m. Gode tips om hvordan vi kan minske storebrorjalusien som helt sikkert må komme. Lillegutt er jo herlig også da, og jeg tror at han gleder seg også. Han sier "Mamma, jeg eeeelsker deg og babyen min!" Er det ikke herlig? I går var vi på besøk hos noen venner midt i tjukkeste Østfold og det var kos. I dag har vi kjøpt hagemøbler på salg. Så joda, helgen har vært flott den! Jeg sender deg en pm også med tips om hvilke sider på nettet jeg befinner meg stadig mer på, så kan vi snakkes der også om du vil. Ellers så får vi sette en lunsjavtale til neste uke, vi bissy kvinner! :-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå