Gå til innhold

Dere som fryser ned fruktmos...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere å fryse det i?

Jeg kjøpte en sånn isbitform med lokk på Nille, men jeg får jo ikke ut bitene... Da er jeg liksom like langt...

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kjøpte noen beger på den overprisede babybutikken i dag, som jeg skal fryse ned i. Plastbeger som rommer ca 1 dl. Har også spart noen tomme glass vi har fra før, som jeg har tenkt å bruke.

Hvor lenge kan egentlig opptint fruktpure stå i kjøleskapet?

Skrevet

Ja, får se om jeg finer noe slike småbeger i Sverige imorra...

Lurer også på hvor lenge det kan stå i kjøleskapet...

Annonse

Skrevet

Jeg bruker muffinsbrett i metall fra IKEA. Jeg legger bare plastfolie over muffinsbrettet og så synker plasten ned i hullet når jeg heller fruktmosen oppi. Når det er frossent plukker jeg bitene vekk fra plastfolien og legger dem oppi en boks i fryseren. Når jeg skal ha dem med på tur putter jeg en klump oppi en liten plastboks, og så tiner den underveis før jeg skal bruke den.

Skrevet

Det var ikke dumt! Jeg har tilfeldigvis en sånn metallform som aldri blir brukt til noe ;)

Skal prøve det når jeg lager fruktpure.

Skrevet

Ja det var kjempelurt. Hva slags frukt lager dere fruktpure av da?

Skrevet

Så smart :o)

Jeg har kun laget av pære... Er ikke helt dreven, så vet ikke hva som egner seg til det, hehe...

Skrevet

Jeg bruker bare noen tomme middagsglass som jeg har vasket og tatt vare på. Har ca 10 glass stående som jeg bruker opp igjen. Vi lager mos av pære, kjempegreier. Tar av skallet, koker dem til de er møre, moser dem med stavmikser og heller på glass og fryser.

Om pærene er litt for modne blir det ofte veldig flytende fruktmos, da blander jeg litt grøtpulver i etter at jeg har tint det igjen. Da blir det jo også litt mere mat i. Syns det hørtes ut som mye arbeid å drive med dette brettet hele tiden?! For min de funker det veldig greit med glass. på 10 glass går det MANGE kilo med pærer, så orker ikke lage opp mere om gangen... Tror ikke jeg ville hatt det stående lenge i kjøleskapet da det ikke er tilsatt noe. Ergo blir det fort dårlig, snakk om bare få dager før det har gjæret.

Skrevet

Må pærene kokes før de moses og fryses?

Skrevet

Jeg har også lagd med pærer, og jeg koker de, moser de og fryser de :o) Fryser de i sånne gummi-isbitformer, som man bare kan "vri" de ut av...

Annonse

Skrevet

Jeg har brukt middagsglass som vi har vasket i oppvaskmaskinen etter bruk. Jeg lagde fruktmos av litt søte epler, noen fersken og en mango. Skrelte alt, skar de i biter og kokte de møre i litt vann. Etterpå kjørte jeg hele greia noen sekunder i hurtigmikser. Jeg tilsatte også litt kanel i litt av denne mosen som en test. Sønnen vår ELSKER den mosen som jeg tilsatte kanel, så det skal jeg gjøre flere ganger. Fant tipset om det i den boken om spedbarnsmat som jeg fikk på helsestasjonen.

Skrevet

Kanel ja, det hørtes godt ut :o)

Når kan man gi det?

Skrevet

Mange gode tips her ja :)

Skrevet

Det sto under kapittelet om mat til de mellom 6-9 måneder i den spedbarnmatboka. De skrev at man kunne tilsette kanel til litt større barn. Vår sønn er vel 7,5 måneder, og jeg syntes han kom inn under den beskrivelsen. :-)

Skrevet

Ja, snuppa er snart 6 mnd :o) Får finne fram den brosjyren fra helsestasjonen tror jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...