Gå til innhold

Hva slags smertestillende velger dere/anbefaler dere og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å tenke mer og mer på fødselen min i slutten av desember, med skrekkblandet fryd.. Jeg vil på en måte føde "mest naturlig", mens på en annen måte vil jeg bare blir "snitta" opp med keisersnitt og få ut ungen...

Hvordan har dere født og hva var opplevelsen?

Gruer meg jeg:-/

Fortsetter under...

Jeg har hatt epidural en gang og var strålende fornøyd med det. Deretter har jeg født to ganger uten bedøvelse (vel, varmt vann, og siste gangen en aldeles ubrukelig akupunkturnål i hodet som ikke hjalp på noe som helst).

Mitt inntrykk er at mine ønsker ikke ble tillagt noen særlig vekt i det hele tatt. Første gangen var det jordmor som foreslo epidural, og det var flott. Men begge de siste gangene ønsket jeg bedøvelse, men det var for tidlig, for tidlig, for tidlig- helt til "nei, nå er det jammenmeg for seint, gitt!". Følte meg rett og slett lurt. Så jeg har gitt litt opp, og kommer ikke til å gå til fødsel med forventninger om noe som helst, det er tydeligvis jordmor som styrer showet, og som bestemmer hva som skal gjøres. Håper ikke dette tar motet fra deg, da, det er mange som er flinke og som hører på de som skal føde.

Jo, andre gangen fikk jeg prøve litt lystgass. Det ga ingen særlig lindring, og jeg følte meg passe dritings- MEN det var noe å henge fingrene i, som tok fokus litt bort fra smertene. Så jeg prøver det gjerne igjen.

• 2 uker senere...

Epidural funket kjempebra.Fødte for 4 dager siden.Og jeg hadde nok sliti veldig uten!!Visste ikke at det skulle gjøre så vondt!Så dere som har født uten smertestillende er jeg imponert over!!:)Epiduralen var ikke vond å sette i det helet tatt.Gikk fort.Tok alle smertene på ene side og ltt på den andre.Men smertene der var overkommelige.Greit å kunne kjenne noe ..Så anbefaler det.Men det er vel viktig å kjenne litt på det selv tror jeg.Å ikke bestemme seg for noe på forhånd..Det går an å prøve seg litt frem under fødselen.

Siden ingen vet hvordan fødsel du får, så ville jeg være helt åpen mtp smertelindring.

Du kan få så milde rier at du ikke engang har behov for noe annet enn badekar.

Prøv deg frem, og kjenner du at du er sliten og har det veldig vondt så be om epidural. Den kan du få fra ca 4 cm åpning.

Selv fødte jeg med lystgass og badekar. Fikk satt epidural sent i forløpet ved 7 cm åpning etter mange timers fødsel. Dette var etter jordmors ønske, den hjalp godt i en stund men så virket den ikke lenger :-(

Vær positivt innstillt og vær åpen, det er mitt beste råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...