Gå til innhold

Andre som har barn med språkvansker?

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente på snart fire som er svært sein med å snakke. Når hun snakker kommer det også feil ut, dvs. det er veldig vanskelig både for oss foreldre og andre å forstå henne. Vi har hele tiden stått på overfor barnehage og helsestasjon fordi vi har ment at hun ikke er som andre. Men så lenge hun gikk på småbarnsavdeling ble vi beroliget med at: Hun er bare litt sein + fokus på alt som var positivt. Etter at hun begynte på storbarnsavdeling ble hun utredet. Men ting tar tid. Vi har ennå ikke fått noe tilbud om hjelp til henne i barnehagen, selv om det blir sagt at det snart skal være på plass.

Nå er det imidlertid ikke lenger språket som bekymrer oss mest. Det er noe annet der også. Hun trekker seg unna de andre barna. Har ingenting å bidra med i det sosiale samspillet. Barna kan godt invitere henne med, men hun kan ikke gi noe tilbake. Hun kan f.eks. ikke fortelle historier, fortelle hva som skjedde i går eller hva som skal skje i morgen. Med andre ord har hun et veldig begrenset handlingsrom i tillegg til språkvanskene. I mitt stille sinn tenker jeg, at det er ikke sikkert at det vil hjelpe med støtte og logoped. Kanskje hun aldri blir som andre barn, aldri klarer å ta igjen "gapet" som etterhvert blir større og større.... I begynnelsen tok vi det greit at hun har utfordringer, men nå kjenner jeg at det blir verre og verre.. Leser om en del diagnoser, ser ting som stemmer og ting som ikke stemmer. Det er skremmende å ikke vite hva det er.

Er det andre som har barn med språkvansker som kan fortelle litt om hvordan det arter seg? Om barnet har fått hjelp osv?

Fortsetter under...

Hei,

Vår datter har også vært sen med språket og av den grunn også med det sosiale samspillet. De to forholdene henger nøye sammen og etterhvert som dere får hjelp i barnehagen, så vil dere høyst sannsynlig merke fremgang. Det er av avgjørende betydning å få hjelp og vår datter har gjort store fremskritt etter dette, både språklig og sosialt. Når språket blir bedre vil det sosiale også komme, men for en kortere eller lengre periode vil barnet ha behov for tett oppfølging av voksne.

Selvfølgelig lurer man mye på hva det er, men begynner språket å komme, så faller tingene mer på plass. Slike utfordringer er veldig individuelle, men å få hjelp er helt avgjørende. Hjemme må man gi barnet mye tid, les, syng sanger, gjør ting sammen.

Spesifikke språkproblem finner man mye informasjon om på nettet, men mer uklare utfordringer i forhold til språket er ikke så lett å finne.

Lykke til :-)

• 4 uker senere...

nanna2007! Veldig kjekt at du fortalte om din datter og det du skriver om spesifikke språkvansker. Har vært inne og lest en del om det på nettet. Men har kanskje en tendens til å se litt negativt på det i perioder og tenke vel langt frem i tid. Det blir nok litt lettere når hjelpen faller på plass i barnehagen.

• 1 år senere...

Datteren min på 2,5 er også sen språkelig, men også motorisk. PPT skal utrede henne i mai og vi blir evt videresendt til BUP.

Hun sier mamma, pappa, hei, voff og HA til hadet. Men skjønner masse. Begynte i bhg i aug ifjor. Bruker tegn til tale på henne. Begynte med dette i bhg og hun har lært nesten 40 tegn:) Kjempe flink. Kommuniserer veldig bra med tegn. Så det har egentlig blitt redningen vår.

• 5 måneder senere...

Hei.

Jeg har ikke barn med språkvansker selv, men har likevel litt erfaring. Det er som tidligere nevnt sammenheng mellom språk og sosialt samspill. Dette vil også være mer tydelig på en storebarn avdeling enn hos småbarna, fordi kravet til språk er større i deres lek.

Når en logoped utreder et barn har de erfaring i å se om dette er et spåklig problem eller om det ligger mere bak. Og får dere støtte i barnehagen vil fokuset ligge i språkutviling i et sosialt samspill. Lekegrupper blir for eksempel bare mer og mer vanlig. Da får barnet språklig stimulering samtidig som det utvider lekekunnskapen sin og får venner.

Prøv å ikke bekymre dere for mye,men gå foran som gode rollemodeller. Prat mye med gutten deres, les og sett ord på ting og gi ham erfaringer. Vanlige ting som en tur på butikken kan bli en "skattejakt" der dere finner nye ting, ser på hva de heter og finner ut hvordan de brukes. Bruk fantasien og kos dere sammen :-)

• 1 måned senere...

sønnen min på 3,5 er veldig sent utviklet språklig.

Han ble utredet hos PPT, og har fått egen assistent i bhg :) Han fungerer veldig godt på alle andre områder heldigvis, så jeg tror ikke det er noen uderliggende årsak til problemene hans. Leker alltid med de andre barna og er helt "med" selv om språket ikke er like godt som de andre barnas.

Han har hatt assistent siden mars i år, og vedtaket er stående (evalueres hver 6 mnd)

• 1 år senere...

Annonse

Datteren min er 4år og vi venter nå på hjelp fra ppt fra barnehagen, men det tar jo evigheter!

Men hun er veldig sosial og fungerer veldig godt i samspill med andre barn heldigvis:) Det hun mangler på språket tar hun igjen fysisk.

Men så klart jeg bekymrer meg mye pga språket..tenker på skolestart.

Håper vi får hjelp snart av ppt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...