Gå til innhold

Hvor tidlig kan de utredes for ADHD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det det tidligere ikke har vært tester for barn under 4 år, men tror det er blitt litt forandring, slik at de kan teste litt yngre barn også, men AD-HD pleier ikke å fremtre før barna er minst 3 år.

Skrevet

Generelt her vet jeg at selvom man kan ha en misstanke så venter man til skolealder. Vet dette også har stått forskjellige steder.

Som sagt kan jeg tenke meg at er de yngre med søsken som har diagnosen så kanskje. Men her vet jeg de venter til ca 7 år

Skrevet

Jenta vår begynte med utredning da hun var 3 år, hun har hatt klare tegn siden hun var nyfødt + at vi har ganske mange i familien med ADHD og ADD.

Skrevet

Budeia82....hvordan var jenta di som baby da?

Skrevet

Frøkna vår var veldig urolig å fulgte med på absolut alt, allerede på sykehuset etter fødselen fulgte hun med på alt som skjedde å reagerte med å rynke panna hvis noen hun ikke hadde sett før holdt henne. Sov lite og var mye missfornøyd.

Ville ha mat minst 1 gang hver andre time, ville aldri ligge alene i senga når hun var våken. Vi strevde leeenge med å legge henne uten at hun skulle hyle og skrike. etter hvert som hun ble litt større kunne hun aldri sitte i ro på fanget, ville aldri kose, og kunne ikke leke med en ting i mer en, tja 10 sek!

Da hun var 6-7 mnd og begynte å krabbe var hun overalt, stoler, stiger, trapper ol var absolutt ingen hindring for henne.

Vi strevde i ca 3 år med legginga hennes, og da hun var 4 år begynte hun endelig å sove hele natta.

I vogna varte heller ikke liggge baggen så lenge, da hun var ca 2 mnd begynte hun å hyle, skrike å prøvde å dra seg opp slik at hun fikk se hva som skjedde rundt vogna.

Blei kanskje litt rotete skrivd, men men..

Kunne sikkert ha skrivd masse mer men dette er i hvertfall det jeg husker i farta.:)

Skrevet

Takk for at du svarte meg Budeia82,m/3jenter. Huff, jenta mi er akkurat som di var!! Har fra dag 1 merket "noe" ved henne(var jo supernysgjerring fra dag1 , og å ha henne på armen var ett mareritt)...har enda en slik "ekkel" følelse over skuldrene mine om at det er noe.

Men nå skal det sant sies at hun er veldig forsiktig av seg, er lydig(så langt det er mulig for en 16-mnd gammel jente), og sover godt på natten. Men hun er spinnevill....faller aldri til ro, og blir hun ikke lagt i vogn eller seng, så sovner hun ALDRI. Er et sant h.... å reise med fly over en viss tid :(

Hun kan sitte ganske lenge i ro når hun spiser, og i bhg sier de at hun sitter 30-40 min i stolen sin og spiser(aldri så lenge hemme da). Har tatt opp dette i bhg, og de er veldig forståelsesfulle, men de kan ikke se noen likhetstrekk med adhd - men de er enige om at hun er veldig aktiv.

Har heller aldri kunne sitte på fanget og kose(selv ikke som liten), men dette er faktisk blitt bedre nå..., men andre komenterer OFTE at hun må ha 1000 makk i baken, slik som hun knør og kaver. Blir jo helt svett av å se på......

Har ikke tatt det opp med hverken lege eller helsesøster, for føler jo at situasjonen er under bedring...,eller er det kanskje bare jeg som begynner å bli vant med å ha det slik. Fikk en kjempedepresjon da snuppa var 3 mnd, og synes det hele har vært veldig slitsomt. Hadde langt fra sett for meg at det var slik det skulle være å få barn....

Huff, får så vondt av den lille kroppen, hvis det er noe som plager henne:-(

Skrevet

Vet du om alle i familien din som har fått ad/ha var urolige og viste symptomer fra de var ganske små?

Er litt redd for at poden min skal få det. da hans far har det, og den andre sønnen hans. Det er jo nermere 50% sjangs for at det går i arv fra far til sønn. Men gutten min er rolig og snill hele tiden, legger seg fint og sover bra, er veldig sjelden "vanskelig", da er det ting som plager ham som regel, sulten trett osv. Elsker å leke, og kan sitte å leke lenge for seg selv, og studere hver enkelt leke. Syns jo ikke det virker som han kan få ad/hd så rolig og snill som han er, men mange viser jo ikke symptomer før rundt 3-4 års alder.

Men vet at det hjelper med rutiner, så de er innført allerede. Har også lest at Eskimo omega 3 skal hjelpe på bl.a adferdsvansker som ad/hd, det hjelper også forresten mot eksem. Etter at jeg begynnte å gi ham det, så forsvant nesten den atopiske eksemen helt. :)

Skrevet

Vi er 5 søsken og 4 har diagnoser, jeg er den eneste som ikke har.

Av di 4 har 3 adhd og en add, alle 3 med adhd var veeeeldig aktive som barn.

Jeg ser stor forskjell på di 3 jentene mine fra di var babyer, elste frøkna som har diagnosen er nå 5 år,skiller seg tydelig fra di 2 minste som nå er 1 og 3 år gammle.

Ut i fra det du skriver så tviler jeg på at gutten din får adhd, men jeg kan jo selvfølgelig ikke love noe.:o)

Ingen av di i familien min med adhd har hatt tid til å sitte å leke, i hvertfall ikkke rolige leker!

Takk for tipset ang Eskimo, frøkna vår er veldig plaget med atopisk eksem og vi har prøvd nesten alt, så skal gi denne et forsøk.

Er bare å spørre om det er noen andre spørsmål, og dette er jo selvfølgelig bare slik vi har opplevd det, sikkert mange som har helt andre opplevelse og meninger.:o)

Skrevet

Off ja kjenner den følelsen, men har jo så vondt av di små kroppene.

Husker at da vi fikk diagnosen var jeg lei meg og glad på en gang, trist fordi mange har fordommer mot ADHD enda, og dette er en diagnose hun kommer til og slite lenge med, samtidig var jeg glad for nå viste vi hva som var "galt" og kunne hjelpe henne.:o)

Om frøkna di har adhd eller ikke er jo ikke godt og si enda, hun kan jo fremdeles roe seg.:o) men jeg vil annbefale deg og kjøpe, eller låne en bok på biblioteke, den heter "di utrolige årene", den er skrevet av carolyn webster-Stratton

Vi var på et foreldre kurs som tok for seg masse av det som står i boka hennes, og veldig masse av dette har hjelpt.

Denne boka tar for seg utrolig mange problem stillinger, den er en såkalt foreldre veilednings bok.

har du flere spørsmå er det bare og spørre

Eller gå inn på profilen min og sende ei melding:o)

Skrevet

Tusen takk. Se ikke bort ifra at du får en PM fra meg ;-)

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg har en sønn på 3,5 år han er utroooolog aktiv. Det sier barnehagen også men dem sier det ikke virker som noe tegn på adhd etter hyperaktivitet. men jeg har mine tvil til og med familie og venner reagerer og tror han har noe.

som baby var han helt med i alt som skjedde, reagerte på alt og jeg matet ham omtrent hver t femte minutt på sykehuset, da vi kom hjem startet jeg på NAN og det hjalp litt. men like urolig.

sønnen min har en uro liksom i seg og da vi bodde i et rundt 2,5 år på sønnen min så sprang han 25 runder uten stans gjennom kjøkkenet, stua og gangen rundt å rundt helt til det var noen som ringte i tlf og ville snakke med sønnen min. hadde ikke tlf ringt så hadde han sprunget enda mer det er jeg sikker på. (runden var ca 15 meter x 25 runder = 375 meter).

her vi bor nå kan han stå i sofastolen og hoppe over til buesofaRYGGEN og pile over helt til buesofans slutt og tilbake der han kom ifra på noen få sekund... helt vilt. Han er likevel ikke trett på en måte.

klatrer overalt innimellom, indre motor liksom, snakkerr i ett kjør, problemer stort sett med rolig lek, vanskelig å vente på tur eller ting som skal skje, handler innimellom uten å tenke seg om, sitte rolig når han skal, vanskelig å beherske seg når han blir sint (kan få sinneutbrudd), drømmer seg liksom bort inimellom.

Om dette er adhd eller noe så er jeg litt forvirret over hva jeg skal gjøre.

Før i tiden sa dem bare dem hadde "makk i rumpa" liksom og så sier noen jeg kjenner at "hvorfor skal ungene medisineres i utviklinga liksom å ikke få lov til å leke, vær glad de ikke sitter i rollestol"

Nå er barnet mitt en selvfølgelig kjærlig å god gutt men krever så innmari mye oppmerksomhet og er sååå inderlig kosete noe jge loker at jhan gjr da heh (koser)

jeg blir så forvirret om hva som er riktig!!

hilsen forvirret mor

Skrevet

beklager skrev en feil er nå rettet opp :D

sønnen min har en uro liksom i seg og da vi bodde i et HUS rundt 2,5 år på sønnen min

Skrevet

ADHD er en diagnose som settes på bakgrunn av atferdstegn, hyperakitivitet, konsetrasjonsvansker, oppmerksomhetssvikt. Det man kan observere. Det finnes ingen tester som måler om man har ADHD, men testene som brukes kan si noe om barnets styrker, svakheter, evne til utholdenhet og konsentrasjon/arbeidstempo-/-strategier.

Siden små barn svært sjelden har en evne til konsentrasjon over lengre tid så er det ikke lett å avdekke dette tidlig. MEN - de aller fleste som får diagnosen ADHD som barn/ungdom har det vært knyttet bekymring til fra de var helt små. Det er ofte snakk om reguleringsvansker i forhold til søvn (eks. lite søvn, vanskelig med å roe ned før søvn, tidlig oppvåkning, korte søvnperioder som småbarn), mat og aktivitetsnivå/atferd. I en bhg forventer man ikke at et barn på to-tre skal være så utholdende f.eks. i en lengre samlingsstund/lek, mens man vil forvente det av en 4-5 åring. Og ikke for å snakke om når de begynner på skole.

Det som er et kriterie er at tegn på ADHD skal ha vært tilstede før barnet fylte 7 år, og da bruker man foreldre, bhg andre for å hente informasjon. Det er ingen lett sak å diagnostisere ADHD, mange ting gir disse symptomene, barn som lever under omsorgssvikt, er traumatisert kan vise noe av de samme tegnene. Uansett så hjelper det at det settes i gang tiltak hjemme, bhg og skole for å skape rammer for barnet, og det kan gjøres UTEN diagnose. Min erfaring er at man ikke trenger å vente på diagnose for å gjøre noe, det er bare systemene rundt som forlanger en diagnose i helse-Norge, noe som er synd og fører til ventetid og frustrasjon.

Hjernen er faktisk ikke ferdig utviklet før man er rett over tretti, og på barn under skolealder er en restriktive med å medisinere i fht. ADHD nettopp fordi så mye enda er uferdig. Alle barn med ADHD er unike, og en del av hjelpen til foreldre bør være å kartlegge hva som hjelper akkurat ditt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...