Gå til innhold

HCG nivå - hjelp...noen... ;)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

heisann!

Vet ikke vor langt jeg er på vei, men fikk måle HCG idagsom var på 48 000. Kan noen si meg om dette kan si noe om sånn ca hvor langt jeg er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet kan dette være ganske individuelt, så det er ikke så lett å vite. Jeg vet om ei som var 6+3 og hadde hcg på 46 000, men dette kan som sagt variere veldig fra person til person. Hvis jeg var deg ville jeg ha vurdert en privat UL hvis du veldig gjerne vil vite det. Eller bare ring legen din og sjekk hva hun mener.

Jeg håper du har det fint, og trives som gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha ;)

 

Tror jeg er 5 uker på vei.......

Er det mulig å ha en såpass høy HCG hvis det var snakk om abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om hcg annet enn at det fordobles for hver dag til det treffer et platå rundt kanskje 60 000 (har lest litt forskjellig der). Når man mister så halveres hcg-innholdet i blodet for hver dag som går, så jeg tviler sterkt på at du har mistet. Hvis du tror du er ca. 5 uker på vei så virker hcg'en kjempebra, synes jeg!

Jeg håper det fortsetter å gå bra med deg, og at du får en herlig baby!

 

God helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra lege tidsskrifet. Hvis du er 4-5 uker på vei ser det ut som du har 4-linger ;)

 

 

Dette postet jeg på Gravide slitere,kopierer det inn hit.

 

Kommentarer til referanseområdene

 

Metodeavhengige verdier. Konferer utførende laboratoriums referanseområder. Avhengig av hvilken metode laboratoriet benytter vil man enten kun måle hele hCG-molekylet, kun b-subenheten eller begge deler.

 

 

 

Biologiske variasjoner

 

Under en graviditet når hCG-nivået sin høyeste konsentrasjon i 8. – 10. svangerskapsuke.

 

 

 

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

 

 

 

Uker etter siste menstruasjon, følgende av et varierende HCG nivå (ca fra til,alt innenfor normalen)

 

---------------- ----------------------

 

Uke: 3 Hcg: 3 - 40

 

Uke: 4- 5 Hcg :40 - 300

 

Uke: 5- 6 Hcg:80 - 3000

 

Uke: 6- 7 Hcg:2600 - 15000

 

Uke: 7-14 Hcg:12000 - 290000

 

Uke: 15-18 Hcg:10000 - 160000

 

Uke: 19-40 Hcg: 5800 - 52000

 

 

 

 

Tolkning

 

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn. Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2 – 3 døgn. Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap. Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn. Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...