Gå til innhold

Hva skal dere ha oppi vognbagen til vinterbebisen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja jeg synes det høres veldig greit ut =) Selv om jeg er like fersk selv =)

Har også hørt mange si at man må passe på at ikke babyen blir ALTFOR varm nedi der, det er visst ikke bra det heller..

Men lammeull i bunnen, voksipose og vognteppe er det jeg har bestemt meg for iallefall =)

Vi brukte lammeskinn i bunnen og dunpose oppi softbag. På baby hadde vi da ikke ytterklær, men ullundertøy og vanlige klær, evt. ulljakke på kalde dager. I tilllegg lue og votter selvsagt. Da var hun aldri kald selv om det var mange kuldegrader.

hvis du snører igjen voksiposen trengs bare tynn lue, body og strømpebukse, helst i ull. sånn lå snuppa vår i 10 minus og var god og varm. vel og merke etter at lungene tålte kuldegradene. på de kaldeste dagene sto vogna ute med et ullpledd over for å gjøre lufta lunere også. spør på sykehuset ang kuldegrader og luftveier.

voksiposen er veldig varm (mye varmere enn skinnposer), sjekk at babyen ikke overopphetes : )

Jeg ville heller gått for dunpose eller lammeskinnspose av noe slag. Voksi er skikkelg varm, tar utrolig stor plass og egner seg egentlig ikke i de vognene vi har i dag, bagdelen mener jeg. Posen ble laget på 80-tallet og tilpasset de vognene vi hadde da. Den er i tillegg utrolig varm og tung, og det er mange barn som blir overopphetet, så vær i så fall obs, barna trenger nesten ikke noe på seg oppi posen. Litt upraktisk hvis man feks reiser et sted i bil og skal ha babys oppi vogn etterpå og må kle av den. Voksi egner seg imidlertid veldig bra til bruk i pulk. Nei gå heller for en pose fra Odenwalder, de har en som heter lammy med saueskinn i som er kjempe bra, varm og god!

Annonse

EllaPåSmella: Syntes nesten det høres ut til å være litt i meste laget, men det kommer jo selvsagt an på hvor kaldt det er der du bor.

Til mitt februarbarn i softbag brukte jeg teppe eller skinn i bunn og så dunpose og lokket til softbag. Hadde på henne ullklær, tynn bomullsgenser og så strikket ulljakke og en bukse og ullsko og ull lue. Hun var alltid varm og god (du må kjenne i nakken om baby er varm eller kald).

Går ant. for lammeskinn i bunn og dunpose med evt ullpledd over tenker jeg, hvis voksi'en er så veldig varm. Bor i Oslo, så ikke kaldest i landet... Litt skeptisk til om det blir plass til en voksi oppi vognbagen også, selv om den er stor (TFK) Gutten vår ligger an til å bli en sværing! Noen bra dunposer å anbefale anyone? Gjerne en spenstig farge. Har sort vogn.

Ville gått for Voksi fordi den er så utrolig perfekt når barna blir større og ofte sover ute i barnehagen. Har selv jobbet i mange år i barnehage og synes dunposer (Odenwalder og) blir kaldere enn Voksi. Ikke noe problem med overoppheting så lenge man ikke overdriver påkledningen under, posen er laget av ull så den er til en viss grad regulerende. Er kjempefornøyd med vår Voksi både til baby og større barn.

Har voksi og er godt fornøyd, men vil alikevel anbefale en odenwälder lammy xl (selges billig på www.lilleprinsen.no). Finnes i flere farger, mener den finnes i rød og lime. Det er fint til sort vogn. Lammeskinnet i bunnen kan også brukes separat. Denne er mye mykere og lettere å få plass til i bagen, og ungen er garantert varm nok i den. Får du et stort barn vil det fort bli trangt i bagen med voksipose, selv om bagen er forholdsvis stor.

Ble forresten anbefalt av helsesøster å ikke kle for mye på barnet, bedre å ha varm pose/dyne og evt. tepper etter behov. Da var det lettere å regulere varmen hvis man f.eks går inn og ut av kjøpesenter o.l. Dessuten mente hun at babyene fortere ble varme og klamme av å ha for mye klær på kroppen enn å ha ting over seg. Noe min erfaring også tilsier.

Jeg henger meg på den andre tuttaen her :-) Vi har Odenwälder lammy xl med uttagbart lammeskinn oppi (fra www.lilleprinsen.no) og den er SUPER! Fås i svart hvis du vil ha en som matcher vogna. Før vi fikk dunposen brukte vi lammeskinn og dyne med pledd over. Bor også i Oslo, det blir jo ikke så kaldt her. Naboen har arvet en Voksi, hun brukte den til sin i hele fjor vinter men har enda ikke kunnet lukke igjen posen, for den blir så varm ;-) (og er stor og tung som de sier her, pluss at den blir veldig fort flekkete og stygg, så du må vaske den ofte, det slipper du med dunpose)

Gå for lammy, den er da mer enn varm nok!! Og utrolig praktisk med det lammeskinnet. Jeg ville ligget langt unna voksi hvertfall. Hadde voksi til 1. mann og kommer ikke til å bruke det igjen. Den er TUNG, diger og klumpete. De har lammy på lilleprinsen.no og på barnas hus (og sikkert andre steder). Gå og se på den hvertfall.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...