Gå til innhold

hcg-nivået..


Stine89

Anbefalte innlegg

Jeg tok blodprøve på tirsdag og da var hcg-nivået 2100. Tok ny blodprøve på torsdag, da var hcg-nivået steget til 3800. Noen som vet om alt er ok med spiren min da? Har hørt at det skal fordobles på to dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den MÅ ikke fordobles,men skal "ca" fordobles. Syns stigningen din var fin,men hva sa legen?

Jeg fikk mer enn dobbel stigning på mine prøver,men han sa det var like normalt som å ha litt under dobbel. Hvor langt er du på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke snakket med legen enda, skal ringe i kveld. Snakket bare med en kontordame. Hmm, er usikker.. ca 4-5 uker.

Så du tror alt står bra til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg virkelig :) Har postet dene flere steder på siden..du kan jo ta en titt selv. Fant det på en norsk lege-side. De andre listene som har vært postet her inne har vært engelske.

 

 

Uke: 3 Hcg: 3 - 40

 

Uke: 4- 5 Hcg :40 - 300

 

Uke: 5- 6 Hcg:80 - 3000

 

Uke: 6- 7 Hcg:2600 - 15000

 

Uke: 7-14 Hcg:12000 - 290000

 

Uke: 15-18 Hcg:10000 - 160000

 

Uke: 19-40 Hcg: 5800 - 52000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forklaringen..

 

 

 

Dette postet jeg på Gravide slitere,kopierer det inn hit.

 

Kommentarer til referanseområdene

 

Metodeavhengige verdier. Konferer utførende laboratoriums referanseområder. Avhengig av hvilken metode laboratoriet benytter vil man enten kun måle hele hCG-molekylet, kun b-subenheten eller begge deler.

 

 

 

Biologiske variasjoner

 

Under en graviditet når hCG-nivået sin høyeste konsentrasjon i 8. – 10. svangerskapsuke.

 

 

 

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

 

 

 

Uker etter siste menstruasjon, følgende av et varierende HCG nivå (ca fra til,alt innenfor normalen)

 

---------------- ----------------------

 

Uke: 3 Hcg: 3 - 40

 

Uke: 4- 5 Hcg :40 - 300

 

Uke: 5- 6 Hcg:80 - 3000

 

Uke: 6- 7 Hcg:2600 - 15000

 

Uke: 7-14 Hcg:12000 - 290000

 

Uke: 15-18 Hcg:10000 - 160000

 

Uke: 19-40 Hcg: 5800 - 52000

 

 

 

 

Tolkning

 

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn. Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2 – 3 døgn. Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap. Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn. Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...