Gå til innhold

Kjære alle røykere:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv røyket, sluttet for 5 mnd siden når jeg fant ut at jeg var gravid.Jeg var ikke spesiellt optimistisk på å klare d, i tillegg gikk jeg konstant med tanker om at når mine 9 mnd var gått, så skulle jeg iallefall røyke igjen.

Etter jeg hadde vært røykfri i 3 uker, begynte jeg å merke di store fordelene med å ikke røyke. Jeg hadde plutselig mer penger å rutte med, jeg slapp all "skulingen" fra ikke røykerne med busstoppene, jakkene mine luktet plutselig godt igjen, hostene min ble borte, jeg slappet av etter måltidene istedet for å stresse etter den røyken,jeg følte meg som en god mor allerede uten noen dårlig samvittighet og på en merkelig måte så følte jeg meg fri.

Så da begynte jeg virkelig å tenke over om det virkelig var verdt å savne røyken..

Jeg skjønner alle som tror de ikke klarer seg uten, og de som virkelig er REDD for å slutte, jeg har selv vært der. Men alt ligger i hodet, frykten er mulig å bekjempe. Man må først innse at røyken ikke skal ha noen kontroll over deg. Jeg er ikke noen Allan Carr, men jeg vil bare at flere skal kunne se at røyken er mulig å overvinne. Spesiellt som gravid.

Man kan heller ikke søke trøst med at "noen kjenner noen" som har friske barn, selv om de var storrøykere under svangerskapet, eller at noen er skeptisk på om røyking virkelig er skadelig for fosteret. Røyking er skadelig for fosteret, det er bevist og det sier seg selv. Man ville ikke røyke i ett lite rom sammen med ett barn, så hvorfor utsette barnet for det i magen??

Jeg er ikke blitt en kjempe ANTI røyker, slike mennesker har jeg selv vanskelig for å respektere. Ingen som ikke har røyket selv, kan klare å forstå hvordan er røyker som har sluttet har det. Eller hvordan en røyker tenker.

Jeg skulle bare ønske at flere kjemper seg fra tanken om at de ikke klarer seg uten røyk, for det kan man klare seg uten. D er ikke umulig, men man må først innse hva avhengigheten gjør med hodet og tankegangen. Og at det å unnskylde røyken er bortkastet tid.

Lykke til alle sammen:)

D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Mye av det du skriver er jeg helt enig i, men at det bare sitter i hode er jeg ikke enig i. Slik er det ikke for meg ihverfall. Jeg hadde abstinenser i flerer uker, da svettet jeg slik at jeg dusjet 5 -6 ganger per dag. Etter 2 månder med gjennomsnitt med 3 - 4 timers søvn måtte jeg over på sovemedisin for ikke å kolapse. Jeg hadde en konsentrasjon lik 0 i flere månder å dette gikk utover både jobb og fritid. Husk at det du skriver er en virkelighet for deg, min er noe annet og det har vært og er en H kamp.

Skrevet

Huff då..forferdelig trist at du fikk det slik. Heldigvis hører man ikke om så veldig mange som opplever det slik. Selfølgelig opplever vi det helt forskjellig det å slutte å røyke. Jeg synes bare at det er trist at mange skriver om hvor umulig det er å slutte å røyke, d er lite motiverende for mange. Det er vanskelig, men det er ikke umulig. Det å slutte virker for meg som en veldig lang prosess som kroppen gradvis venner seg til. Men det er mulig.

Skrevet

Hei igjen!

Jeg tror at det at man ikke hører om de vanskelige tilfellene er pga at ikke så mange vil fortelle om sine "svakheter". Har en venninne som gikk på røykestopp kurs for 1 år siden, det er per i dag bare 1 person av 15 som har klart å slutte. Det er trist men slik er det. Jeg tror at det er viktig også å få frem hvor vanskelig det kan være slik at de som skal prøve vet at det ikke er enkelt for alle. Jeg fikk sjokk over hvordan min kropp reagerte på røykeslutt pga at jeg hadde hørt om mange historier over hvor enkelt dette var. Trodde en tid at jeg var alvorlig syk, men da fortalte legen at dette var apstinenser men ufarlig. Jeg har tenkt en del på damer som stopper å røyke helt i svangerskapen og får slike symtomer, da er det viktig å snakke med en lege for jeg kan forestille meg at det ikke kan være bra for barnet. Det er det jo ikke å røyke heller, så det er nok best å slutte i forkant. Har hørt om tilfeller der leger har sakt at det var bedre å røyke litt enn å slutte helt for storrøykere pga apstinenser. Da sier det litt om hvor vanskelig det kan være. De som synes dette går lett er utrolig heldig, vet jo om de som røyker i perioder og har ingen problemer med å stoppe. Disse menneskene vet ikke hvor heldig de er, jeg kan ikke ta en eneste røyk da er jeg hektet. Det er ikke meningen å være negativ, men det er viktig å vite at det er stor forskjell på mennesker. Avhengighet er betinnget ut fra hvordan hjernen tar opp stoffene (nikotin) og det er jo ikke noe man kan finne ut i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...