Gå til innhold

folsyre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har alle begynt med folsyre her inne? Jeg har ikke begynt ennå, men det er jo anbefalt å ta det de tre første månedene av svangerskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, bare begynn så raskt som mulig. egentlig er det anbefalt å begynne i god tid før man blir gravid, men det er jo ikke like enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart anbefalt av legen å ta folsyre. Då va eg ca 5 veker på vei. Tar tran i tillegg. Trantablettane e ganske greie for dei smake nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggmargen dannast i 3.-4.svangerskapsveke, så for all del begynn så tidleg som overhode mogleg og helst før ein vert gravid. Eg tenkte som de sist: byrjar når eg erblitt gravid. Og no er eg mamma til ein gutt med ryggmargsbrokk og må heile livet lure på om han hadde vore frisk viss eg hadde byrja på folat før eg vart gravid. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg begynte med folsyre noen mnd før jeg ble gravid og 3 mnd ut i svangerskapet og er mamma til en herlig gutt på 2 år med ryggmargsbrokk. Så folsyre er ingen garanti håper det ikke er noen som tror det. Skal jeg liksom gå rundt og lure på om han kunne blitt født uten ryggmargsbrokket hvis jeg ikke hadde tatt folsyre?? Kjenner flere som har tatt dette vitaminet og fått barn med brokk. Kjenner jeg blir litt provosert nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvifor provosert??? Du har ikkje dette å forholde deg til. Og det er vel kjendt kunnskap at folsyre REDUSERER sjansen for utvikling av ryggmargsbrokk. Eg har vel ikkje sagt at det er ein garanti??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevralrøret som skal bli til hjernen og ryggmargen dannes i beg. av uke 5 dvs. FØR mange vet at de er gravide.

Så ta folat minst 6 uker før du blir gravid.

Jeg har 2 friske barn,

men måtte føde et barn i uke 19 fordi Hodeskallen hans ikke hadde lukket seg. En missdannelse uforenelig med liv.

Jeg unner ingen andre å gå gjennom noe lignende.

Tok vanlig dose(0,4mg) 2 mnd før jeg ble gravid med nr.1.

Han er frisk.

Graviditet nr.2 kom litt brått på men startet med folat på unnfangelses dagen men det var for sent.

I sv,skap nr. 3 gikk jeg på 10 dobbel dose (4mg).Og fikk et friskt barn til.

Man har ingen garanti for å få friske barn uansett hva man gjør eller ikke gjør i sv.skapet

MEN IKKE vent med å ta folat

Begynn IDAG!!!!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...