Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Jeg har gått på Reductil i flere måneder og har nettopp funnet ut at jeg er gravid...tror ca 6 uker...testet positiv på søndag og sluttet på pillene da. Hvor stor skade kan disse eventuellt gjort på fosteret ? Takk for alle svar
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Er det ikke sånn at fosteret ikke begynner å ta til seg noe fra moren før etter uke 8? Fram til det lever den bare på plommesekken sin? Tror det er no sånn. Men skade blir det iallfall ikke...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Snakk med legen. Dette er det som står i felleskatalogen når det gjelder graviditet/amming og reductil, og skal også stå i "bruksanvisningen". Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i placenta: Må ikke brukes ved graviditet. Generelt bør ikke vektreduserende legemidler brukes ved graviditet. Kvinner i fertil alder må bruke sikker prevensjon mens de behandles med sibutramin, og de må underrette legen hvis de blir gravide eller ønsker å bli gravide. Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Overgang i morsmelk: Ukjent. Må ikke brukes under amming. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for sibutraminhydrokloridmonohydrat eller for et eller flere av hjelpestoffene. Organiske årsaker til overvekt. Tidligere alvorlige spiseforstyrrelser. Psykisk sykdom. Sibutramin har vist potensiell antidepressiv effekt i dyreforsøk, og det kan derfor ikke utelukkes at sibutramin kan indusere en manisk episode hos pasienter med bipolar lidelse. Gilles de la Tourettes syndrom. Samtidig bruk, eller bruk i løpet av de 2 siste ukene, av MAO-hemmere eller andre sentraltvirkende legemidler for behandling av mentale lidelser (som antidepressiva, antipsykotika) eller for vektreduksjon, eller tryptofan som sovemedisin. Tidligere hjerte-/karsykdom, hjertesvikt, takykardi, perifer arteriell okklusiv sykdom, arytmier eller cerebrovaskulær sykdom (slag eller transitoriske ischemiske attakker (TIA)). Ukontrollert hypertensjon (>145/90 mmHg), se Forsiktighetsregler. Hypertyreoidisme. Alvorlig nedsatt leverfunksjon. Alvorlig nedsatt nyrefunksjon og terminale nyrepasienter på dialyse. Benign prostatahyperplasi med urinretensjon. Feokromocytom. Trangvinklet glaukom. Tidligere misbruk av narkotika, medisiner eller alkohol. Graviditet og amming. Barn og ungdom opptil 18 år og eldre over 65 år, pga. utilstrekkelige data.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Prøvde du å bli gravid? Eller var det ett "uhell"? Jeg fikk ikke lov å få reductil uten at jeg tok noen form for prevansjon, jeg gikk da på p-sprøyte. Hadde jeg ikke tatt noe prevansjonsmiddel selv (hjalp ikke om sambo brukte kondom). Så hadde jeg ikke fått det utskrevet. Vet dessverre ikke hva slags virkning det kan ha på forsteret, så vil anbefale deg å snakke med legen.
StineMor_2007_ Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 hei=) jeg gikk på reductil i første trimester jeg.. viste ikke at jeg var gravid før jeg var 11 uker på vei... å jeg snakket med en overlege på haukeland å han sa at det ikke var så skadelig på fosteret... men jeg anbefaler deg til å høre med legen... jeg er no i uke 34 å alt er bra her=) lykke til... alt er nok bra skal du se
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 jeg er klar over at denne tråden er veldig gammel, men jeg bare lurte på om det er flere som har erfaring med dette? jeg er nå i uke 11, og har nettopp funnet ut av jeg er gravid... jeg gikk på reductil hele tiden fram til jeg fant det ut, og er nå redd for hva som kan ha skjedd med fosteret... Min lege hadde ikke peiling på det, så han har søkt om abort til meg, men det vil jeg jo ikke, ikke hvis det kan ha gått bra med fosteret..... er sååååå fortvila nå..... :-(
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 I stedet for å søke om en abort du ikke ønsker burde legen funnet ut mer fakta. Be legen din henvise deg til en gynekolog eller at legen din rådfører seg med noen som har greie på fostermedisin, f.eks så har de en egen avdeling på Haukeland (Bergen) som driver med fostermedisin og undersøker skader på foster. Hvis ikke legen din vil hjelpe så ta kontakt med en gynekolog, jordmor, aan (alternativ til abort) som kan hjelpe deg. Ikke gi deg før du har fått et skikkelig svar fra noen som vet hva de snakker om.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 jeg har nå fått innkalling til kvinneklinikken her tirsdagen, til forsamtale og evt journalskriving til abort... Men hvis jeg da snakker med legene /jm på sykehuset, så må vel dem kanskje ha mer peiling enn min lege?? Selv om det er søkt om abort, så har jeg vel all rett til å velge å ikke gjøre det hvis jeg får info om at det ikke er så stor fare.... dette er helt jævli altså..... (var forresten ikke planglagt å bli gravid heller - pillesvikt) Jeg har ikke sov noe særlig siden jeg var hos legen forrige onsdag - bare tenker og gruber hele tiden.......
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Det er ganske dårlig av legen å ta den avgjørelsen uten å sjekke opp!!! Gikk oxo på reductil før jeg visste at jeg var gravid. Fikk helt noia, men har sjekka det grundig. Konklusjonen er at de ikke anbefaller abort på grunnlag av reductil. De vet ikke sikkert om det har innvirkning på fosteret, men det er ikke meldt noen tilfeller av dette. Er i uke 19 nå, og alt er fint Skjønner bekymringene, men abort skal ikke være en nødvendig løsning. Snakk med noen som her mer peiling enn din lege for å bli trygg på hva du skal gjør.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Ultralyd i ukene 11-14 er de ukene hvor de kan med størst sikkerhet kan utelukke event. kromosonfeil og lign. Dette er selvfølgelig ingen garanti, men på bakgrunn av undersøkelsen kan du jo spørre de som driver med ultralyd til daglig om problemstillingen De er stross alt proffe på akkurat dette. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 tusen tkk for svarene dere har kommet med - nå er jeg litt mindre bekymret, og har et større håp om å kunne beholde denne ungen... :-) I morgen får jeg i allefall snakket med dem på sykehuset, og da regner jeg med at de tar ul, så da får jeg kanskje sjekket ut hvordan ting ligger ann... Takk igjen!! :-)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 åh - nå er jeg glad :-) har vært på sykehuset i dag, og hun legen der trodde jeg ønsket abort - men når jeg forklarte situasjonen, ble hun faktisk provosert på fastlegen min.... Hun undersøkte alt hun kunne, og fant ingen fakta som sa at det anbefales abort - og hun sjekket på ul, og sa at alt var normalt, og det var et sunnt og friskt foster (så langt i alle fall) Er i uke 9 + 2, så kortere enn antatt da, men det spiller ingen trille :-) Også tok hun seg tid til, snille legen, å fylle ut alt av svangerskapspapirer til meg, søkte til ordinær ul, og jeg skal få komme tilbake til henne i beg av juni for en ekstra sjekk å se at alt enda ser normalt ut!! Jeg er bare så letta og glad, og 100 kg lettere føles det som :-) Er så glad jeg kom til akkurat henne i dag - hun har redda dagen min!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå