Gå til innhold

Ferie og permisjon

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for at jeg skal levere søknad om permisjon til arbeidsgiver.

Fra venninner har jeg blitt anbefalt å ta ut ferie ifm "opphopning" av røde kalenderdager (eksempelvis ta ut tre feriedager uka mellom palmesøndag og skjærtorsdag og "spare" ei uke av permisjonen)

Da jeg presenterte dette for lønnsansvarlig her på huset fikk jeg til svar at det ikke lot seg gjøre. Er det noen som vet om det finnes noen hjemmel for dette, eller er det rett og slett mine venninner som har hatt "fleksible" arbeidsgivere?

Fortsetter under...

Hei!

Er ikke helst sikker på om jeg forstod deg rett, men jeg prøver:

På samme måte som du i jobb ikke kan sette opp 1. mai, skjærtorsdag, langfredag osv. som ferie tror jeg ikke du kan sette opp disse dagene som feire i permisjonstida heller. Du vil altså kun få sette opp jobbdagene i påskeuka som ferie (3 dager, da de andre dagene er fri uansett) og forlenge permisjonen da tilsvarende med tre dager og ikke en uke. Var det dette du mente?

Men hør med NAV for sikkerhets skyld.

Vet at en del fedre har gjort det på den måten du beskriver. Tatt ut pappa permisjon i f.eks påskeuka og dermed bare brukt 3 dager (man-ons) av fedrekvoten og så sagt at de skal "jobbe" skjærtorsdag og langfredag (som er fridager). På den måten har de allerede forlenget pappapermisjon med 2 dager.

Tror ikke arb.giveren din kan nekte deg å ta ut ferie når du vil så fremst dere ikke har fellesferie på arbeidsplassen.

Det er mulig noen arbeidergivere tillater dette (eller lar seg "lure"), men de fleste arbeidergivere forholder seg nok til at ferien skal tas ut i hele uker. Det er også den mest vannlige fortolkning av ferieloven - man har krav på 4( 5 for de fleste) hele ukers ferie, men man har ikke krav på å legge/dele feriedagene opp slik at man samlet sett oppnår lengre ferie enn de rettmessige 4/5 ukene. Dette gjelder også om d f.eks. jobber 60 % - da kan du ikke bare legge de 20 / 25 feriedagene dine til de dagene du faktisk jobber og dermed opppnå lengre ferie.

Nei, de nekter deg vel ikke å ta fri 3 dager (gradert uttak?), men hvis du skriver at du skal jobbe på fridagene i påskeuka for eksempel (det er jo noen som må jobbe på helligdager) og så tar man fri istedet så er jo det egentlig lureri. Da er det vel opp til arbeidgiver om de tillater det (for de får jo pengene igjen fra NAV) eller ikke. Så hvis ikke dette gikk hos din arbeidsgiver kan jo pappa'n høre på sin arbeidsplass hvis dere vil prøve å få det til?

dette lar seg gjøre og er lovlig. Grunnen til at man vil gjøre det er at ferie regnes i dager, mens permisjon i hele uker. Ferieloven er helt klar; 25 virkedager pr år. Permisjonen er like klar; 6 uker. En virkedag er en arbeidsdag og IKKE en helligdag, så du tar nok feil i tolkningen din av ferieloven nungo.

Han som tok pappapermen i påskeuka har derfor hatt en arbeidsgiver som misforsto, pappapermen er 6 uker, ikke 30 arbeidsdager. Påskeuken som pappaperm, eller mammaperm for den del, er 1 ukes perm. (ellers skulle vel mamma også hatt nytte av ekstradagene i påskeuka....???).

Ferie i påskeuka er derfor tre dagers ferie (selv om du sier at den uka skal jeg ha ferie og ikke ha permisjon). Hvis arbeidsgiver sier det ikke går an å gjøre det sånn, hvordan gir de da folk påskeferie eller juleferie for den del?? Skulle vel ikke vært lov for folk som er i jobb som vanlig heller da. Du kan derfor si til arbeidsgiver at du skal ha feriedagene i påsken, eller i maidagene, slik at de trekker en og en feriedag for vanlige arbeidsdager, og trekker ikke for helligdagene. Permisjonen stopper når du starter ferien, og tar til igjen når ferien er over. Sjekker man dette på forhånd kan man derfor forlenge permisjonen med en ukes tid:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...