Gå til innhold

Føler meg "lost" i forbindelse med ks...

Anbefalte innlegg

Skal ha ks på en mandag og blir skrevet inn fredagen før og får være hjemme den helgen. Det er omtrent det jeg vet..... Har fått med meg at pappaen kan være med hvis en har epidural, men må vente på gangen ved narkose.

Siden jeg skal ha ks og har visst det fra første stund, så syntes legen at jeg bare skulle gå til kontroll der...trengte jo ikke å gå til jordmar da jeg ikke skulle føde normalt. Men jeg vet jo så lite også om barseltiden...

Legen på sykehuset sa keg ville få med klyx hjem på fredag. er det vanlig.... hvor lenge venter en på inngrepet, kan en risikere å vente til kl 14.00 før en blir tatt?

Dere som vet dere får enerom, når ble dete avklart? Hvor lenge har en katetret?

Hvor lang er liggetiden ved ks?

Fortsetter under...

Huff, så lite informasjon du har fått! Men forhåpentligvis får du vite mer på fredagen, og det er (synes jeg) ganske deilig å tilbringe siste kvelden hjemme, og så møte opp på sykehuset i 6-7-tida dagen for snittet! (Vi hadde heeeile slekta på familiemiddag siste kvelden- feiring av "like før"!!!)

Pappa'n kan være med om det blir epidural, ja - og det blir det jo som oftest ved planlagt KS. Han er da lekkert antrukket med operasjonsgrønt fra topp til tå. Og sitter ved din side (hodet ditt) mens legene styrer i de nedre regioner. Blir det av en eller annen grunn full narkose så må han vente "på gangen"- tror det er fordi at ved narkose så må/bør babyen ut FORT pga at narkosen kan gå over til barnet (og det er ikke ønskelig) - og at stemningen derfor er mere hektisk - og skremmende - for papa'n.

Har du muligheten så synes jeg ABSOLUTT du skulle gå til JM gjennom graviditeten. Hun er mye mer opptatt av dine følelser og tanker enn legen - han/hun er ofte mer opptatt av det kliniske - at alt står bra til "sånn objektivt sett" - har ofte lite tid for tanker og følelser omkring graviditet, fødsel (vaginal eller KS) og barseltid. Sånt har en JM MYE bedre tid til!!!

Jeg fikk med meg klyx hjem, ja, og satte det tiiidlig om morgenen før snittet(ene). Merket ikke så mye effekt av det. Er en slags beholder med noe væske man skal sprøyte opp i endetarmen, for å få ut avføring.

Hvor lenge man må vente før snittet? Vel, det tror jeg kommer an på hva annet som skjer på sykehuset den dagen. På et rolig lokalsykehus kan man nok regne med å komme inn "på tida", men oppstår det noe akutt (ulykke, akutt blindtarm/tarmslyng eller annet) hos andre så må man bare finne seg i å vente.

Tror man får enerom så langt det er mulig.

Ved mitt 1. snitt fikk jeg et 2-mannsrom for meg selv hele tiden (hærlig når vi hadde besøk!), ved 2. snitt fikk jeg 2-mannsrom alene 1.døgnet, deretter 1-mannsrom.

Kateteret ble fjernet sent på ettermiddagen etter 1. snitt, tidlig på dagen etter 2. snitt. Tror det kan ha sammenheng med hvor raskt du er på beina.

Liggetid?

1. snitt hadde jeg på en tirsdag - reiste hjem søndag, da var det nok. (5 dager)

2. snitt var en torsdag, da reiste jeg hjem

mandag. (4 dager) Følte jeg kunne ligge så lenge jeg ville! - men le-e-engtet hjem!

Lykke til!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...