Gå til innhold

Amerikanske spermbanker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er neppe lov, men ville også være nesten praktisk umulig. Sæden skal være nedfrosset til minus 160 grader. Etter tining lever den bare et døgn, skal beskyttes fra lys etc. Den sendes i spesialbeholdere, og det er dyrt å få sendt fra USA. Om det hadde vært mulig kunnne du bare betsilt en porsjon av gangen. Nesten umulig å "time" for eggløsning også. Regner med at du ikke har en fryser som er så kald ;-)

Det stemmer vel ikke helt: "We ship in dry nitrogen dewars that are designed for, and charged with, nitrogen coolant, to hold specimens frozen and ready to use for up to 14-18 days if kept upright and closed. You are renting this equipment when an order is shipped to you." står det hos for eksempel http://www.nwcryobank.com/donor_pricing.asp

Altså vil det om man tar seg råd til det være fullt mulig å bestille en slik tank om man tar seg råd til det, men selvsagt dyrt. De tar i overkant av 1000 kroner for å sende til Europa, så det vil bli billigere en å dra til Danmark en gang i måneden. Det jeg lurer på er selvsagt om det er praktisk mulig, eller om tollvesenet vil ta beslag i det? Er det ulovlig å importere sperm? I følge hvilken lov?

Det er riktig. Visste ikke at de gjorde det slik. Det er bioteknologiloven som gjelder, men kanskje omfattes det av andre lover også. Se www.lovdata.no og søk på bioteknologiloven. Utdrag:

§ 2-11. Lagring og import av sæd

Lagring og import av sæd kan bare finne sted ved virksomheter som er særskilt godkjent for dette.

Virksomheter som lagrer donorsæd, skal sørge for at opplysninger om sædgivers identitet registreres og meldes til et donorregister.

Hei , jeg har ikke noe svar på dine spørsmål men har noe kjennskap til

emnet. Jeg er privat sæddonor og fikk for noen uker siden en forespørsel fra England om jeg ikke kunne sende sæd pr ekspresspakke. En slik forsendelse ville tatt under ett døgn. Ved en så kort leveransetid trenger ikke sæden å være nedfrosset. Den optimale temperatur å holde da vil være 4 plussgrader. Du kan kjøpe en spesialpakke som leveres fra ett firma i USA: www.biotranzexpress.com

Du kan kjøpe en beholder av dette firmaet samt en kjemisk konsistens som gjør at pakken holder konstant temperaturen 4 grader celsisus i iallfall ett døgn.

Så litt over til det du lurte på. Det er selvsagt mulig å transportere sæd fra USA til storkklinikken (det transporteres da i nitrogentanker ) men det er nok meget kostbart. En annen ting er at det må gjennom tollen så da bør du sette deg inn i amerikanske og danske regler.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...