Gå til innhold

Lest litt på forrige innlegg... gode og dårlige erfaringer

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig jeg har misforstått litt, men dette forumet "fødselsangst" trodde jeg var ment som et støttende forum for de som faktisk sliter med angst i forbindelse med fødsel? Det er litt synd at vi jenter bruker krefter og tid på å hakke på hverandre i stedet for å vise litt raushet hva det gjelder forståelse for ulike erfaringer, følelser og ståsted. Jeg selv har hatt en fødsel bak meg som ble tøff, og venter nå nr 2. Denne gangen har jeg forberedt meg på en helt annen måte enn sist, forsøkt å jobbe mot en god fødselsopplevelse selv om jeg fortsatt forventer at det skal gjøre vondt. En fødsel er et minne for livet på godt og vondt, og vi alle ønsker vel å ha en god opplevelse. Synes at vi skal ha aksept for at noen "har det helt forferdelig" og at andre "føder med et smil". Jeg er mest opptatt av hvordan dette forumet kan brukes som STØTTE for alle som sliter med frykt og angst før fødsel. Noen med gode, fødselforberedende erfaringer? Jeg har et par:

- Bruk psykolog, jordmor eller egne team på ditt sykehus (Ahus har for eksempel et "Embla-team".

- Del bekymringene med nær venninne, ektefelle eller på BIM

- Meget god erfaring med weekend-kurs for par i regi av Oslo Yoga!

Fortsetter under...

Godt at noen kan se ting fra flere vinkler enn en. Viktig at man stötter hverandre i stedet for å hakke. Enhver har en veldig personlig opplevelse av livet generelt og det som er rett for noen er ikke nödvendigvis det for andre.

Jeg synes yoga höres veldig bra ut, både for kropp og for sjel. Det som hindrer meg i å delta er at det er veldig dyrt. Her i byen jeg bor er det bare ett yoga senter og de vet å ta seg betalt... Hadde ikke värt så dumt hvis dette fantes på blå resept. :D Da tror jeg at det hadde värt mange flere som hadde deltatt og muligens gått en lettere födsel i möte. Hvem vet?

Enig med deg at det er synd det er så dyrt... Kurset vi var på i to dager sammen kostet 1700 kr, så jeg vurderte veldig på om det var verdt det. I dag er jeg veldig glad for at vi gikk, ikke minst fordi pappaen ble inkludert i så stor grad og at han føler seg tryggere på sin rolle denne gangen når frua "tar av". Jeg snakket også med jordmor senest i går at det burde vært flere fødselforberende kurs i kommunal regi, likemannsarbeid/grupper. Hun fortalte at hun hadde ønsket seg "gå-grupper" ukentlig mest for det sosiale og støtten, men hadde fått beskjed om at dette måtte skje i hennes arbeidstid og ikke kveldstid... Så det er ikke lette kår for helsetjenesten i vår kommune i alle fall.

Heeeelt enig med deg i at folk bør ha sksept for at fødsler er forskjellige og at folk derfor har forskjellige erfaringer i forhold til å føde. Savner litt refleksjon og ydmykhet hos enkelte.

Og så må jeg si at jeg håper inderlig du får en flott fødsel denne gang HI, du er iallfall så forberedt som du kan bli :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...