Gå til innhold

duotest og lettelse

rosemor*endelig*mamma*igjen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer!

Er selv 38 år og 9+6 idag. Venter på innkalling til duotest. Har ikke tenkt noe på det før idag. Er faktisk nervøs, tenk om det er noe galt? Har sett hjerte banke i uke 7 og hørte fosterlyd for 3 dager siden. Hvis alt er ok etter duotesten skal jeg kjøpe første lille ting til babyen.

Gratulerer! Et flott resultat!

Jeg har vært på Ullevål i dag og tatt blodprøven til duotesten, UL skal jeg ta på Rikshospitalet om en 2-ukers tid. Da får jeg også svaret på begge prøvene. Er veldig spent. Mange tanker om det. Hvor går "grensen" for videre testing? Ved 1:250 ville vi bli tilbudt fostervannsprøve. En får vel bare ta en "avtale" av gangen og håpe det beste. Jeg er 39 år, har flotte 3 barn. Min eldste datter har termin med sitt første barn bare 2 dager etter meg! Uansett hvordan det går med meg, så er det spennende tider, og jeg gleder meg veldig til å bli mormor :-)

Lykke til videre med svangerskapet!

Klem

Takk for hyggelige kommentarer dere! Det er et hyggelig forum, dette.

Ang nervøsitet, så tenkte jeg ikke så mye på dette med Downs før jeg ble innkalt til duotesten. Så ble jeg mer og mer stressa - særlig etter veiledningssamtalensamtalen. På ultralyden var jeg livredd....

Sånn sett har det vært litt ubehagelig - jeg fikk forrige da jeg var 34 og da tenkte jeg ikke på misdannelser i det hele tatt.

Vet heller ikke om jeg hadde klart å avslutte svangerskapet hvis testen viste kromosomfeil. Umulig å forberede seg på det, syns jeg.

Man må vel også være realistisk og tenke på at duotest/ fostervannsprøve ikke er garanti for å få et friskt barn. Mye annet som kan skje med babyen er jo ikke utelukket i det hele tatt. Ironisk nok er det jo mange funksjonshemminger og skader som er mer dramatiske enn Down's, for å si det sånn...

Hva mener dere andre som har vært gjennom en slik test?

Lykke til alle dere også!

Hei!

Jeg er 39, fyller 40 før termin. Dette er vårt første etterlengtede barn. Har nettopp vært gjennom duo-test og er nå både redd og bekymret.

Da vi var til ultralyden var nakkefolden helt normal og regnet sannsynligheten til 1:625 (eller noe rundt der). Men de måtte få analysert blodprøven en gang til fordi når legen målte lårbenet, lengde fra rumpa til hodet og en tredje ting (husker ikke om det var hodet?? ) fikk han et avvik på 5 dager på fosterets alder.

Han sa ellers ingenting om noe unormalt.

Så kom brevet i posten hvor det, basert på ny analyse av blodprøven, korrigert risiko til 1:190, hvilket betyr at jeg har fått tilbud om fostervannsprøve. Kan tro jeg tenker dag og natt. Må innrømme at jeg har grått noen tårer de siste dagene.

Har ringt sykehuset i dag og snakket med legen der vi fikk veiledning og fikk svar på noe av det jeg lurer på. Det var ikke noe feil på fosteret selv om det var avvik i alder - det var bare for at de kunne få bestemt alderen. Men jeg må ringe å snakke med en annen lege i morgen for å høre hva de fant i blodprøven siden tallet ble justert betraktelig. Tenker selvfølgelig på trisomi 13 og 21.....

Vet ikke om det er noen andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde/gjør dere?

Har jeg noen grunn til bekymring?

Godt å få lettet noen tanker fra en bekymret gravid.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...