Gå til innhold

Hva med oss uten isofix?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har hatt Acta Graco Cosmic til begge etter babysetet. Er veldig fornøyd med det setet. Ungene sitter fint og ser godt. Minuset er at det tar ein del plass, men det gjer dei flesste bakovervendte seter. De aller fleste isofix setene kan vel monteres på vanlig måte og, eller tar eg feil nå?

Brio Zento, Britax Secura, Maxi Cosi Mobi og Britax Two Way Elite er knallgode seter fra 0-25 kg! Da kan barnet sitte bakovervendt lenge, og har god plass..! Evt anbefaler jeg Akta Graco Duologic, et genialt, brukervennlig sete, trygt og meget god kvalitet, men "bare" til 18 kg, kan brukes både med og uten isofix, og er like enkelt å feste uansett :-)

Takk for svar begge to! Til nymor: Joda, de fleste kan vel brukes med vanlige belter også, men da er slår de visstnok mye dårligere ut på sikkerhetstestene. Det er jo ganske kjipt.

Mamsemoms: Tusen takk for mange bra tips! Dessverre finner jeg bare en test av Brio Zento, og den har jo fått totalslakt. Vet du noe mer om de andre setene? Finnes det noen tester og slikt?

Den testen er meget omdiskutert, og anbefales ikke å brukes som referanse. Både Trygg Trafikk og Brio har i ettertid gått ut og dementert påstandene i testen, da denne er gjennomført på feil grunnlag, og Zento-setet var feilmontert. Dessuten ble det testet fremovervendt som beltestol, ikke bakovervendt..! Det har blitt testvinner de siste årene i Sverige og Finland, og er et knallbra sete :-) Jeg anbefaler deg ikke å se så mye på tester, da disse ofte er gjennomført på feil grunnlag, men å velge et sete fra en anerkjent produsent, et som sitter godt i deres bil, som barnet sitter godt i, og som er bakovervendt..! Da er dere gardert :-)

Annonse

Det er faktisk de færreste setene enda som har isofix. Og setene uten isofix er kjempebra. Det er latterlig at testene omfatter både isofix og uten isofix i en og samme test. Det blir som da de testet sportstriller der alle hadde liggestilling forutenom en og den fikk da totalslakt for at den ikke hadde liggestilling..... Det blir da tester av produkter uten like forutsetninger og det blir for meg helt feil.

Selv om isofix viser seg å være tryggere enn ikke isofix er de rette setene uten isofix trygge nok så det skal du ikke tenke på.

Vi har isofixfester i vår bil, men setene vi bruker har fått gode score både i tester med og uten innblanding av isofix:)

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til i jungelen av stoler!

Tusen takk for mange klargjørende svar! Ble klokere nå. Dog har jeg ett spørsmål til.

Vi har funnet ut at Brio Zento er den riktige stolen for oss. Er det noen som har den? Det jeg lurer på er disse gulvbøylefestene man setter bak stolen og ned til noen bøyler på gulvet i bilen. Jeg har ikke slike bøyler i bilen! må jeg droppe å kjøpe den stolen da???

Noen som vet?

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...