Gå til innhold

Etternavn

Anbefalte innlegg

Her blir det mitt etternavn. Mest fordi det tross alt er _jeg_ som setter ungen til verden. :P Ikke er vi gift, ei heller forlovet, har dessuten absolutt ingen planer om å gifte oss. En annen ting er det at min samboer er adoptert, og jeg vil at ungen skal ha et etternavn den tross alt er biologisk knyttet til. Kan ikke godt bruke argumentet at det ikke er så mange som har mitt etternavn (selv om det ikke er det), for våre etternavn er omtrent like sjeldne, det finnes 9 flere med samboers etternavn enn det finnes med mitt etternavn. Mesteparten av de med hans etternavn bor her i området så her er det ganske vanlig allikevel.

Et argument til er at det finnes flere barnebarn i slekta hans med hans etternavn, enn det finnes barnebarn i min slekt med mitt etternavn. Hehe ... Har min mors etternavn selv, og det er jeg sjeleglad for. Min fars etteravn har jeg aldri vært særlig begeistra for, det er kort og stygt, og det hadde absolutt ikke passet sammen med fornavnet mitt. :X Og til sist så er jeg ikke særlig begeistra for 2 etternavn, det blir for mye av det gode.

Nå har det vel egentlig ikke vært noe problem her når det gjelder hvem sitt etternavn som skal brukes, samboeren sa det selv for lenge siden at om vi fikk unger så skulle de ha mitt etternavn siden vi ikke var gift osv... Hva hans foreldre kommer til å mene er en annen sak.

Fortsetter under...

Storebror har fått farens etternavn, så jeg regner med at vi gjør det sånn nå også, slik at søsknene får samme etternavn (selv om jeg da blir alene i familien med mitt navn da, pytt pytt, jeg skifter i hvert fall ikke, er jo fortsatt meg! ;-) )

Vi tenkte vel mer slik at vi først fikk finne ut hva fornavnet skulle være, og så velge etternavnet ut fra det, etter hva som passet best til fornavnet :-)

Hei!

Vi har gjort det slik at barna har fått mitt etternavn sist og min samboers etternavn til mellomnavn. Dette av den enkle grunn at han har et av verdens vanligste etternavn, mens mitt er mer uvanlig. Når vi engang gifter oss (han har altså fridd), blir æ å hete akkurat det samme som i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...