Gå til innhold

Guttungen har visst knust ei rute på skolen... Er det riktig at vi må erstatte den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha betalt ruten uten å tenke meg om....

Men nabogutten knuste vår kjøkkenrute her i sommer, og moren hans sa alltid at hun skulle betale uten at hun gjorde det. Var litt surt å måtte ut med flere tusen kroner for å erstatte vinduet, og syns hun moren kunne ihvertfall si at hun ikke hadde tenkt å betale. Arg...

Var ikke så veldig glad i våre spesielle vinduer da. NEI... hadde vært billigere å erstatte vanlig vindueglass.

Hvis en av mine unger hadde knust rute på skolen, hjemme hos andre osv. så ville jeg betalt uten å tenke noe mer over det engang.

Skrevet

OBS!!!! OBS!!!! OBS!!!! OBS!!!!I

følge noe en forsikringsmann sa til meg en gang, så er ikke foreldrene erstatningspliktige dersom barna skader noe. Da var det snakk om noen smågutter som hadde kjørt med sykkelen sin inntil en flott Mercedes, og skrapt den kraftig opp. Det måtte gå på bileierens forsikring.... ( Men i det tilfellet stilte barnas foreldre opp, og betalte egenandelen for bileieren)

Så her må nok faktisk ruta gå på skolens forsikring...

Skrevet

Det er noe helt spessielt med biler, men jo man er ansvarlig for skader barna gjør opp til et vist beløp. Hvis man ikke passer på barna, og selv oppfører seg uansvarlig er man ansvarlig for mye høyere summer men opp til (5000,-?) er man ansvarlig uanset skyld. (Selvfølgelig noen untak)

Enkelte inboforsikkringer dekker foresten skader utført av barna.

Skrevet

Men uansett så er det skolen som er ansvarlig for elevene i skoletid. Og her er det jo snakk om at det var på skolen, i skoletid.

Jeg råder deg til å sjekke dette grundig opp HI, for jeg er nesten sikker på at det går på skolens forsikring.

Skrevet

Er enig med tjoheisann her. Det er viktig for unga å få entydig tilbakemelding på det de gjør, og skjønne at skolen og foreldra er på lag. Jeg ville betalt ruta, pratet litt med sønnen og latt det være med det. For all del, ikke trøste, finne på noe ekstra gøy i dag. Det fortjener han da virkelig ikke i dag!?

Skrevet

Skolen er faktisk ikke ansvarlig for elevene selv i skoletiden. Sprøtt, men sån er det. Noen skoler har likevel forsikkringsordninger, men langt fra alle.

Skrevet

da jeg gjorde hærverk på skolen vår (var 11 år og skikkelig pøbel) måtte jeg erstatte. måtte da betale materialet, men ikke jobben.

skrudde på to kraner på to toaletter, og tettet vaskene. det ble ikke oppdaget før over helgen, og da var det jo blitt den lekasjen ned til gymsalen i underetasjen... uff.. jeg som bare ville ha det litt gøy med vaskehjelpene (ja vet jo det var forferdelig galt) og måtte betale alt selv! 50 kr i ukepenger i mange uker fremover gikk direkte til dekking av skaden. passende straff synes jeg, men nå gjorde jo ikke gutten din det med vilje heller da.

hadde nok ikke gjort det ekstra koselig for han pga dette, men heller oppført meg nøytralt og hørt på han.... det vil jo kanskje oppmuntre han en annen gang, hvis du finner på å stelle istand noe ekstra kos.

Skrevet

ikke straff han kommer hjem. han har sikkert fått sin straff på skolen når han fikk knust den ruta. Men du heller kan si på en rolig måte er at han ikke kan få så mye nå frem til dere har fått betalt for ruta hvis dere må det. og snakk med på en rolig måte om at han ikke må finne på kaste/sparke ball inne for da skjer sånne saker igjen og si at du ikke er sinna på han. Han ble sikkert redd nok på skolen når han fikk gjort det å fått nok "kjeft". Det er min mening om hva jeg mener. Syns ikke man skal straffe dem så hardt selv om de vet hva man har lov til og ikke lov til

Skrevet

Selvsagt er det riktig! Du er mora hans ikke sant? 7 åringer forstår (eller BØR forstå regler)

Skrevet

Ja dere må nok det, er ganske vanlig at enn må erstatte noe enn ødelegger på skolen

Skrevet

Og med fare for å gjøre meg upolulær...Stakkars gutten? Han har brutt reglene og knust ei rute. HVis det gjør at det er synd på ham kommer han ALDRI til å lære. Bortskjemt kaller jeg det...Ser nok av sånne i jobben min. (er vekter) Bare ti års tid senere da... og da er det faktisk for sent til å lære dem regler, hensyn til andre og orden i mange tilfeller.

Skrevet

Er ikke så sikker på om skoler har forsikring for slike ting jeg! Dersom kommunen og staten skal forsikre seg mot alle tenklig og utenklige senarioer på alt de eier og har, vil nok det koste de langt mer enn å ta utgiften når "ulykka" først er ute......

Bare en tanke om bruk av forsikringen.

Men sjekk dine forsikringer! Mener jeg leste et sted en gang at man kunne få noe på...., var det reise eller innboforsirking da?, dersom dine mindreårige barn ødela noe på annen manns eiendom.... (litt usikker, men verdt å sjekke!)

Skrevet

Du vil altså trøste og belønne sønnen din for å ha knust en rute? Du kan jo bare si det var trist det skjedde og håpe på at det ikke skjer igjen. Men å gi ekstra ting til noen som har gjort noe galt er feil i mine øyne. Hva tror du han lærer av det da, at det er oki å gjøre noe galt for mamma og pappa sier ikke noe uannsett. Det er ikke synd på han, han fikk straff på skolen men det betyr ikke belønning hjemme. Han er lei seg men det tror jeg faktisk barn skal lære seg å være for å lære å se hva som er rett og galt

Skrevet

http://www.paragrafen.no/?id=79

her står det om erstatningsansvaret man har:)

Når det gjelder hva han har lært og ikke lært, og hvor mye "kjeft" han skal få, så er kanskje det viktigste at det kommer en konsekvens? Han har brutt en regel på skolen, og konsekvensen blir ikke lørdagsgodt eller noe i den duren.

En syvåring vet regler, men glemmer seg fort... Det være seg å sette skoene pent i gangen eller å holde på med fotball inne i klasserommet. Men han husker det nok fra nå av:)

Skrevet

Jeg ville forhørt meg med noen som driver med forsikring om dette er vanlig før jeg betalte.

Skrevet

Dere er erstatningspliktige opp til 5000 kr.

En gutt på 7 år VET at man ikke sparker ball inne.....

Synes også det er noe merkelig at du skal ta han med hjem, trøste han og finne på noe morsomt. Så lenge barna har gjort noe galt, burde det få konsekvenser. Konsekvensene burde selvfølgelig stå i frohold til alder og modenhet. Men han burde f.eks fint kunne avstå fra lørdagsgodt et par helger, eller ikke får lov til å gå ut å leke med kammeratene i ettermiddag. dersom du tar han med på kos isteden vil du sende signaler om at mor og far ikke bryr seg om at han har gjort noe galt og at kjeft/straff fra skole = kos hjemme. Fet vil han iallefall ikke lære noe av.

Sannsynligvis er han veldig lei seg for det som har skjedd. men er ikke det helt riktig da???? Ville jo vært mer merkelig om han ikke var det..... Et barn burde helt klart føle skyld og sårhet når de har gjort noe galt - det er jo en helt naturlig reaksjon. Hvis du belønner oppførselen hans med kos og ekstra positiv oppmerksomhet, vil han lære seg å ikke føle skyld i senere situasjoner hvor han gjør noe galt.

Skrevet

Skulle tro de har forsikring p\å denne skolen?

Merkelig dette her, for min nest eldste sønn ble skadet i skolegården en gang, og gutten som skadet han ble aldri stilt ansvarlig. Skolen betalte det. (gutten fikk slått ut en bit av fortanna som følge av at den andre gutten satte kråkfot med vilje).

Skrevet

Blir helt sjokkert over enkeltes holdninger her inne! Når barna våre gjør noe galt - skal de få trøst? Er det noe rart det er så mange "pøbler" i skolen, sier jeg bare.

Hadde vært noe helt annet om ruta hadde blitt knust ved et uhell ved ballek ute!

Du sier jo selv at han vet det ikke er lov å leke med ball inne, og i tillegg er han en liten "Emil" - kanskje på tide å sette noen grenser?

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg erstattet ruta uten å blunke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...