Sara Rompompei Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Fikk tlf nå, og har ikke snakket med hverken sønnen min eller rektor. Men læreren jeg snakket med antydet at vi kanskje måtte erstatte ruta. Han hadde vært inne i friminuttet og lekt med ball noe han vet ikke er lov. Men han går bare i 2.klasse og er straks 7 år. Synes det høres merkelig ut. Noen med erfaring her?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Ganske vanlig dersom det er en følge av brudd på ordensreglene.
___ Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Ja, dere er ansvarlige for skader han gjør, selv om det er et uhel. Dere er likevel bare ansvarlige opp til en viss sum. Hvor mye husker jeg ikke.
Gjest tjoheisann Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Om han har gjort noe som ikke er lov, og det ikke er snakk om uhell, vil jeg tro at dere er erstatningspliktige ja.... Synes i grunnen ikke det er noe merkelig. Men, foreldre kan forsikre seg mot slike utgifter ved å ha barneforsikring og da kun betale egenandel....
lol:-) Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 JEg knuste en rute på skolen en gang, ved et uhell. Den måtte mamma og pappa betale for. Hadde jeg gjort det som hærverk hadde de sluppet å betale.... Merkelige regler.
Dotten Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 I bunn og grunn kan dere nekte. Så blir det en politisak som blir henlagt, da "utøveren" er under den kriminelle lavalder. Snakker av erfaring.... da noen snørrunger kastet stein på bl.a. min bil. Hadde jeg vært foreldrene (altså deg) ville jeg betalt, for å unngå ubehageligheter i fremtiden, og ev. trukket fra lørdagsgodt/ukelønn en liten stund, som en lærepenge til din sønn! Men som svar på spørsmålet ditt, har du egentlig ikke erstatningsansvar.......så frem til det ev. ikke blir avgjort i en rettsal. Men ei rute er såpass lite, så det blir nok ingen sak ut av dette. Hadde han tent på skolen, hadde det vært noe annet. Men da ville det kanskje gått på en eller annen forsikring....??? Og dere kunne fått bot.
Gjest irismor Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 En annen liten tanke langt fra erstattningsansvar eller ei. Hva med den lille gutten din som nå er på skolen og sikkert har det veldig vondt innvendig. Hadde det vært min gutt så hadde jeg tatt meg en tur til skolen. Er vel ikke så lenge til han slutter for dagen.
Sara Rompompei Skrevet 30. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2007 Takk for svar. Det er jo ikke det at jeg ikke vil betale om guttungen gjør noe som er galt. Men jeg kjenner min lille gutt godt. Han er en liten Emil, gjør ting fort og gæli noen ganger. Nå vet jeg at han har det skikkelig vondt. De andre lærerne synes nok han er vrien og vanskelig nå tenker jeg, men det er bare fordi han har det så vondt inni seg. Det sa jeg også til hun som ringte meg. Har egentlig mest lyst til å hente ham, men læreren sa at de gikk rett på tur rett etter at det skjedde. Tror nok egentlig han har fått straff nok jeg stakkar. Det jeg reagerte på var uttalelsen fra læreren da jeg spurte hva praksis var når noe sånt skjedde. Da sa hun at det varierte. Noen måtte betale, andre ikke. Sånt synes jeg ikke går an Men jeg får vel en tlf fra rektor en av dagene tenker jeg. Så da får vi høre hva han har og si om saken.
Sara Rompompei Skrevet 30. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2007 Nå er han på tur i skogen og slutter ikke får 14.05... Stakkars lille gutten min (
Gjest tjoheisann Skrevet 30. august 2007 #11 Skrevet 30. august 2007 Tror ikke jeg hadde giddet å gjøre meg vanskelig i en slik situasjon. Skolen sjekker helt sikkert opp i reglene i forhold til dette. Om du motsetter deg å betale eller gjør dette til en sak, tror jeg bare du blir betraktet som en vanskelig forelder - og det kan i lengden fort gå utover barnet ditt igjen. Og det finnes vel heller ingen bedre lærepenge for barnet ditt, enn at hans ugagn får konsekvenser og hans foreldre må betale! Med dette er det jo også meningen å statuere et eksempel. Her er det snakk om å lære et barn respekt for de materielle tingene som omgir oss. Betal, og forklar barnet ditt hvor dumt dette var og at dere nå kanskje ikke har råd til neste ferietur osv. - slik at barnet ditt blir delaktig og selv føler seg skadelidende. Og jeg synes ikke synd på ham - som jeg ser andre her gjør... Som du sier er han 7 år, og visste at dette ikke var lov. Det har noe med å lære barn konsekvenstenkning. HVORFOR er det ikke lov å leke med ball inne. JO fordi da kan slike ting skje som at vinduer knuser og mamma og pappa må betale for det. Ikke no gøy det... Betal du, og ta en alvorsprat med barnet ditt. Synes det er merkelig at du skal 'TRØSTE' ham for dette. Trøst har da ingen ting å gjøre i slike oppdragende situasjoner. Du behøver ikke å kjefte, det er ikke det jeg mener, men dette må taes med en alvorlig mine. Trøster du her, vil jo barnet tro at det var helt OK.... DET ER DET IKKE!
Expat Skrevet 30. august 2007 #12 Skrevet 30. august 2007 Hei! Jussbuss er åpen i dag, jussbuss.no, men ikke så lenge så du må forte deg. Mener at maxbeløpet er 3000kr man skal måtte erstatte.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #13 Skrevet 30. august 2007 Uhell eller med vilje - dere er ansvarlige for å erstatte dette. Om det har skjedd ved ett uhell er skolen noe sär mener jeg om de vil at han skal erstatte.
Sara Rompompei Skrevet 30. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. august 2007 Men hvor mye straff synes du han skal få da? Dette er en liten skole. Og i hele høst kommer han til å være han som knuste ruta. Guttungen min er tøff utapå når han blir redd, men han er langt i fra så tøff under skallet. Regner med han ikke har lyst til å gå på skolen igjen på en stund og at dette kommer til å bli en kamp her hjemme. Skjønner egentlig ikke da at vi skal lage mere kvalm ut av det her hjemme. Annet enn å få hans verson av det selfølgelig. Ja, jeg kommer til å si at dette var dumt og leit, men å gi ham kjeft for det.... Nei. Det synes jeg blir for drøyt. Han er et lite barn som lever i nuet og glemmer seg fort. Og det er faktisk ikke uvanlig i den alderen. Å si at siden han knuste ruta så kan vi ikke dra på ferie??? Hvor tung bør skal egentlig en liten gutt bære da? Regner med at han har fått den kjeften han trenger på skolen.
tvilling73, 05/07 Skrevet 30. august 2007 #15 Skrevet 30. august 2007 Herlighet, trudde de var forsikra mot sånn i barnehage og skole??
frøken blå Skrevet 30. august 2007 #16 Skrevet 30. august 2007 JA, det synes jeg nå så absolutt dere skal gjøre.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 Hei kjære deg! Husk at det kunne vært verre... Det kunne vært du som knuste ruta;-)... Da jeg gikk på barneskolen, knuste jeg en rute pga ballspill. Jeg var alene og sparka ball, og plutselig føk den gjennom ruta. Da gikk dette på forsikringen til skolen. Skulle tro at dette kunne ordne seg med en dialog med skolen. lykke til!
Gjest tjoheisann Skrevet 30. august 2007 #18 Skrevet 30. august 2007 Har du ikke tenkt at han skal lære av dette? Du skriver jo selv at han stadig vekk kommer borti ting??
alvefrøken Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 Det tror jeg er vanlig. De voksne er ansvarlig for podenes oppførsel også på skolen, selv om de er små.
Sara Rompompei Skrevet 30. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 30. august 2007 Selvfølgelig vil jeg at han skal lære noe av dette. Men å ha det hengende over seg at vi ikke kan dra på ferie fordi han knuste ei rute synes jeg blir for drøyt! Nå vet jeg ingenting om hvor gamle barn du har eller hva slags barn du har for den slags skyld. Men barn må få lov til å være barn. Å knuse ei rute skal virkelig ikke få ødelegge hverdagen i lang tid fremover. JA, jeg kommer til å hente ham straks skolen er slutt. Det blir ikke noe SFO i dag. JA, jeg kommer til å trøste ham og høre hans versjon Og JA, jeg er til og med en sånn dårlig mor at vi skal finne på noe ekstra koselig i dag også. Straffen har han allerede fått, på skolen.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 30. august 2007 #21 Skrevet 30. august 2007 Hei!! Først må jeg si at jeg er helt enig med deg ang. straff - han har det nok vondt nok som han har og jeg er i grunn enig i at han slipper sfo, finner på noe hyggelig osv. Du kommer sikkert til å snakke med han om dette og be han være forsiktig osv. Han er 7 år - dvs barn - og barn er barn - de prøver og feiler. Voksne skal lære de rett og galt og jeg tipper han vet at dette er galt. Man trenger ikke skremme han mer eller gjøre han mer lei seg ved å f.eks si at dere ikke har råd til ferietur n¨å pga han osv - hvilket er det DUMMESTE og LATTERLIGSTE forslaget jeg har hørt!!!!! Hva slags mor sier sånn til en 7 åring?? Han har da ikke brent ned skolen?? Bare så det er nevnt. Når det gjelder erstatning så syns jeg dere skal betale for omkostningene og ikka lage noe styr ut av det - desverre vet jeg ikke hvordan reglene er når man ødelegger skolens eiendeler.... Lykke til
-Hengebuksvinet- Skrevet 30. august 2007 #22 Skrevet 30. august 2007 ikke lag en for stor sak utav dette hjemme. Husker selv hvor grusomt jeg syntes det var da jeg knuste en gammel rute hos naboen, selv før jeg fikk kjeft for det. Naboen ga oss bare en liten skjennepreken, og hjemme kan jeg ikke huske at de sa så mye om det. Likevel sitter denne opplevelsen plugget i minnet mitt for alltid, og det gjentok seg ikke. Jeg hadde heller sagt til han at uhell skjer med alle, men at vi selvfølgelig må gjøre vårt beste for at det ikke skal gjenta seg. Du hører jo fort om han virkelig har innsett alvoret i det han har gjort, og i så fall ser jeg ingenting konstruktivt i å helle salt i såret. Da tror jeg du snarere får han trassig enn mer samarbeidsvillig. Som du sier, han kommer jo til å bli "han som knuste ruta". Og det er vel belastning nok for et lite barn. (Har selv en seksåring og en sjuåring).
Gjest Skrevet 30. august 2007 #23 Skrevet 30. august 2007 Hadde det ikke vært noe helt annet om han hadde knust rute med vilje? Tror han har fått nok straffe. Han er bare 7 år og det var et uhell. Bare finn på noe koselig med han du, som en slags liten trøst. Du er ikke noe dårlig mor fordet. Min mening.
Lille Kolibri Skrevet 30. august 2007 #24 Skrevet 30. august 2007 Har høyrt at ein er juridisk ansvarlig for beløp opp til 5000.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #25 Skrevet 30. august 2007 Siden han gikk imot reglene å sparket ball inne ( en 7-åring er mer enn stor nok til å vite hva som er lov og ikke) så synes jeg helt klart at dere skal erstatte ruten, . Hadde gutten falt og ved et uhell knust en rute så hadde saken vært en annen Men synes det er helt hull i hodet å skulle si til et lite barn at man ikke kan dra på ferie pga noe sånt, så ikke gjør det. Bare gjør det klart for han at sånt ikke er akseptabelt, at regler er til for å følges og at han antagelig har forstått hva som skjer om man ikke gjør det nå. Han er sikkert lei seg nok fra før så synes ikke han skal få kjeft men å snakke om konsekvenser o.l. på en rolig måte tror jeg er en god ide..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå