Gå til innhold

Hodet ikke festet!

Anbefalte innlegg

Vært hos jordmor i dag, og fikk beskjed om at hodet ikke var festet likevel!! Dersom vannet gikk så måtte jeg legge meg ned på siden og ringe sykebil.Dette fordi navlestrengen kan komme ut..Jaja få ikke håpe vannet går når jeg er på butikken da!Litt komisk å legge seg ned på fruktavdelingen liksom:)

Har kun 13 dager igjen til termin nå:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10234567-hodet-ikke-festet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Rart så mye forskjellig de legene sier....snakket med lege og jordmor på Haukeland,og de sa at det er slutt på det at du må legge deg ned dersom vannet går...for hodet har ikke festet seg her heller...

rart at det ikke er en fast "regel" på det der...

Men lykke til iallefall:)

8 dager igjen og i flg kontrolli dag er hodet ikke festet :(

Men, legen min sa at det var ikke nødvendig å legge seg ned eller gjøre noe spesielt hvis vannet gikk.

Jeg synes nesten det er skremmende at man får så ulik veiledning.... Er jo ikke noe mer/mindre farlig alt etter hvor man bor?

Skal forresten også føde på KK...

Hmm, her sier fagfolka forskjellig gitt. Min lege og jordmor sa at man ikke trenger å legge seg ned og ringe sykebil med mindre baby ligger i tverr eller seteleie og vannet går. Det var visst slutt på det rådet for noen år siden - det var bare i Norge man praktiserte dette og det hadde ingenting å si visstnok.

For flergangsfødende så festes jo ikke hodet før fødsel som regel (etter det begge de to sa) - og jeg har ikke hørt at det er vanlig med ambulanse til fødsel (iallfall ikke her i sentrale strøk på Østlandet).

Noen som har hørt som meg at man ikke trenger å legge seg ned? Usj, blir så frustrert av at fagfolka ikke sier samme tingen, jeg er så nervøs for fødsel (tok KS forrige gang pga leie) og blir enda mer nervøs av slik vingling ift hva man skal og ikke skal ifm fødselen.

Nei ikke lett å vite hva man skal gjøre når fagfolk ikke er enige! Tror jeg legger meg ned uansett jeg da, så får jeg høre hva de sier på føden dersom vannet går. Kjedelig å ha navlestrengen dinglende mellom lårene! Men navlestrengen kommer nok ikke ut dersom ikke alt vannet går i et "svusj"! Hihi, det er ikke så usentralt her i Trøndelag eller. Tar en halvtime med bil til Trondheim, og litt over en halvtime til Levanger!! Jaja.... får høre hva legen min mener om dette med å legge seg ned på siden!

Ha en fin kveld alle sammen:)

"Men navlestrengen kommer nok ikke ut dersom ikke alt vannet går i et "svusj"!"

Det 'min' jordmor sa var at dersom vi gikk rundt eller kjørte rundt i bil og var i bevegelse (etter at vannet hadde gått) så ville baby også bevege seg i bekkenet, og da kan navlestrengen falle ned og komme i klem. Vi fikk i vertfall streng beskjed om å legge oss ned snarest mulig og vente på ambulansen.

Her har vi ca en times reise til sykehuset, med ferge og greier. (Heldigvis får vi ambulanse) Tid og avstander har kanskje noe med saken å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...