Gå til innhold

Allergi mot nøtter - hva med muskatnøtt i mat ....?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fant dette på www.shdir.no

Allergi overfor nøtter, frø eller belgfrukter

Nøtter, frø og belgfrukter blir ofte brukt i mange av de samme matvarene. Kostrådene

som gis ved disse allergiene vil derfor være overlappende.

Ordet nøtt brukes om frukter eller frø som kan være svært ulike botanisk sett. Slektskapet

mellom de forskjellige artene av nøtter, frø og belgfrukter er ikke så nært at en person

som reagerer på en type nøtter automatisk behøver å reagere på andre typer nøtter eller

frø. På samme måte vil en person som er allergisk mot en belgfrukt (f.eks. erter), ikke

nødvendigvis reagere på andre belgfrukter som bønner eller soyabønner.

Innen gruppene nøtter, frø og belgvekster ser man av og til kryssreaksjoner eller kryssallergier.

Det kalles en kryssallergi når kroppen ikke klarer å skille mellom proteinene

i to forskjellige matvarer. Peanøtter (kalles også jordnøtter) tilhører belgvekstene, og er

derfor ikke en nøtt botanisk sett. Det betyr at man kan tåle peanøtter godt selv om man

ikke tåler hasselnøtter og mandler. Det kan derimot forekomme kryssallergier mellom

peanøtter og soyabønner, som begge tilhører belgplantefamilien.

Kokosnøtter er heller ikke i nært slektskap med det vi vanligvis kaller nøtter. Det er ikke

vanlig å være allergisk overfor kokosnøtter.

Krydderne muskatnøtt og muskatblomme er ikke utvunnet fra nøtter, og en nøtteallergiker

vil som oftest tåle disse. Muskatnøtt er et slags frø, og muskatblomme er utvunnet fra

kapselen på frøet. Personer som har pollenallergi, særlig burotpollenallergi, vil imidlertid

kunne reagere med kryssallergi på disse krydderne. Man ser også at andre typer urtekrydder

kan gi reaksjoner hos dem som har pollenallergi.

Har nøtteallergi selv og har aldri testet om jeg f.eks tåler peanøtter rett og slett fordi et anfall er så fælt og i verste fall kan være dødelig. Jeg holder meg unna muskatnøtt selv, leste nettopp det over og ser at det gjerne ikke er nødvendig, men som sagt jeg ville ikke tatt noen sjanser med et lite barn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...