Gå til innhold

Igangsetting

Veldig snart trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Virker som om det er mange her som tror de skal igangsettes før termin. Er det noen grunn til igangsettingen før termin?

Er selv 37,1 på vei, og legen på Rikshospitalet sier at det foreløpig ikke er noen grunn til å tro at de vil sette igang fødselen før termin (begge ligger i seteleie, men har et barn med fødselsvekt på 4,3 fra før).

Fortsetter under...

Det kan jo være mange grunner til igangsetting. Noen sykehus setter vel igang hvis man går forbi 38 uker. I tillegg kan det jo være forskjellige komplikasjoner som svangerskapsforgiftning eller at barna ikke vokser ordentlig. Selv ble jeg satt igang i slutten av uke 36 uten noen spesiell grunn. Men jeg hadde veldig store barn, så de var allerede da rundt 3 kg hver, og jeg var veldig sliten.

Enig i at det kan være mange grunner, men virker likevel som om det er veldig ulik praksis på de ulike sykehusene (og kanskje mellom legene på samme sykehus også). Mine to veide ca 2700 for to uker siden, og jeg er temmelig lei, men likevel tydeligvis ingen som har noen tanke om å sette igang fødselen. (Trodde nemlig man ble satt igang i uke 38 -39 nokså automatisk jeg, så ble ganske lang i maska da jeg fikk beskjed om at de kom de nok ikke til å gjøre før på termin !)

Jeg går også på kontroll på riksen. Legen sa til meg at jeg ikke ville gå lenger enn til uke 37. Så rart at du får en annen beskjed. Men nå har jeg hatt svangerskapsforgiftning to ganger før, fødte i uke 27 med første og uke 33 pga morkakeløsning med nr 2. Mulig det er fordi de ikke tør la meg gå lenger (hvis jeg i det hele tatt kommer så langt da) Hvilken lege har du vært hos?

Annonse

Jeg ble satt i gang uke 37+6 pga størrelsesforskjell på guttene og begynnende svangerskapsforgiftning. Hadde vært på kontroll hver dag i en uke, så det var en lettelse! Begge mine gutter satt i sete.

Hvis det ikke hadde vært for dette hadde jeg time for å vurdere igangsetting uke 38+5. Vet ikke hvordan dette ville gått, men da var guttene seks dager gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...