Gå til innhold

lavt sf-mål. 32cm i uke 38+3

Anbefalte innlegg

Skrevet

må en tur inn på sjekk for dette i morra.

noen som har vært på sånn sjekk pga dette?? hva gjør de?? var det noe galt?? hva kan grunnen være for at målene er så lave?

glemte å spørre jordmor og hun fortalte heller ikke noe særlig. bare sa at det mest sannsynlig ikke var noe å bekymre seg over men ville sjekke det alikevel. hun ville sikkert ikke skremme meg eller noe.

ellers var jo fosterlyden helt fin og han er aktiv i magen. kanskje han bare er veldig liten??

blir litt redd jeg altså..... lille gullet mitt...

Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg,jeg var 32 cm i uke 38 når jeg var gravid sist.Jeg ble ikke sendt noe sted for og sjekkeom det var noe galt. Min datter ble født i uke 39 og hun var 3310g og 52cm og helt perfekt. Men jordmora ble ganske overrasket da hun var så stor som hun var :) Så alt er nok som det i orden skal du se :)

Skrevet

Babyen din er nok i toppform, skal du se. Har fått lære at sf-mål kan være veldig misvisende. Kanksje ligger babyen din godt sammenkrøpet, eller så har den sunket ned i bekkenet, og symfysemål blir mindre a den grunn. Du er jo nesten ved termin. Tvi tvi!

Skrevet

Var på sjekk for snart 2 uker siden, da hadde SF-målet mitt bare økt fra 30 cm til 31 cm mellom uke 32 og uke 36. Ble derfor henvist til ultralyd. Det viste seg at jenta var litt liten og hun hadde ligget en del i tverrleie (snudde seg med hodet ned rett før ultralyden) og det var sansynligvis grunnen til det lave SF-målet. Alt virket som det skulle, ikke noe unormalt.

Kan også være du har litt lite fostervann eller noe.

Skal tilbake på mandag for en ny ultralyd men det var ikke fordi de fant noe galt, var visst bare rutine med to ultralyder (2 ukers mellomrom) ved "feil leie" og lave/høye SF-mål =)

lykke til, er nok ikke noe galt!

Skrevet

jeg ble sendt av samme grunn igår,jeg var da i uke 35+2 og fundusmålet var 31,lå helt nederst på det mørkegrønne streket.

forst ble jeg satt på registrering;målte fosterlyd og bevegelser til barnet.Deretter sjekket de størrelsen med vanlig ul,målte armer hode og bein og om det var riktig mengde fostervann,i tillegg sjekket de blodgjennomstrømningen i navlestrengen for å se at barnet fikk nok næring og at morkaken gjorde jobben sin.

Alle funn var fine hos meg,barnet har et vekstavvik på 10 prosent,noe som er innenfor normalen.Grunnen til mitt lave fundusmål kunne også være at barnet ligger på tvers !

Skal tilbake om 14 dager jg for å sjekke leie og vekst.

Skrevet

Må påpeke at grunnen til at jeg ble sendt på ultralyd ikke bare var fordi SF-målet var så lavt, men fordi det ikke hadde økt på en mnd. 32 cm er nok innen normalen i uke 38, men det spørs jo hvordan du har lagt til før...

Skrevet

Jeg var til ultralyd mandag på grunn av avflatet fyndusmål. Jeg var i underkant av 30 cm i uke 36+3. Ble lettet over alt så bra ut med mini. Han er 11 % mindre enn gjennomsnittet. Legen sa at jeg kan vente meg en baby på ca 3100-3300. De tok også CTG som viste at alt var normalt. Så lenge jeg kjenner bra med bevegelser, sa de at det ikke er noe grunn til bekymring.

Håper alt er bra med nurket ditt også!

Skrevet

Ja, jeg var til sjekk pga lite sf-mål (jeg ligger et par ruter under det grønne) og liten vektøking. Legen ble veldig overrasket over hvor stor jenta mi var i forhold til den lille magen min:) Han regnet med at hun kom til å være mellom 3200-3300g ved fødselsen. Ikke verst!

Håper du får tilsvarende nyheter! Lykke til:)

Skrevet

flott at det ikke har vært noe galt med noen av dere!! blir litt lettere til sinns nå ja;)

problemet her er vel ikke det at målene er så lave men at det avviker en del fra den tidligere kurven og det faktum at sfmålet ikke har vokst på nesten 6uker. kun en cm. har hele tiden ligget rett på eller litt over den røde streken og nå faller den langt under. har heller ikke lagt på meg i svangerskapet. hodet er festet og magen har sunket for lenge siden og som jordmor sier: det er normalt at det er liten eller ingen økning på sf når hodet fester seg men etter det så skal sfmålene øke igjen. ikke sånn voldsomt selvfølgelig men ihvertfall noe.

men er egentlig ikke bekymret. kan jo hende han er ferdig med å vokse! jeg var selv veldig liten da jeg blei født (2850g og 47lang.) så mulig han arver str min;) hadde passet fint i grunn. noe 5kilosunge har ikke jeg tenkt å trykke ut den veien hvertfall!!!

takk for svar jenter;)

Skrevet

Har du fått undersøkt om alt er i orden med nurket ditt?

Skrevet

alt er i orden med lillemann. fin forsterlyd, god aktivitet, alt så fint ut på ul.han er litt liten, har kun lagt på seg rundt en halv kilo på 6uker og jeg har i tillegg 3cm åpning nå så de setter meg igang i morra tidlig;)

Skrevet

jeg er 36+3 og 33 cm så alt ok her. Var på vektestimering og han er helt gj.snittlig. blir ca 3400 når han blir født:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...