Gå til innhold

Hvordan vaske "gammel" ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et strikkesett som ble strikket til meg da jeg var nyfødt, som jeg gjerne vil at min lille skal bruke...

Nå er jo ikke dette settet vasket siden det ble lagt bort etter meg for rundt 22 år siden...

Er strikket av mamman min, og jeg er redd for å ødelegge det i vask..

Hvordan ville dere vasket det? håndvask eller maskin?

Skrevet

Tror jeg hadde vasket det for hånd med et veldig mildt vaskemiddel:P

Skrevet

Jeg ville brukt milo i vaskemaskin, den vasker mildere enn meg...

Skrevet

Legg settet i en vaskepose og vask det i maskinen på 30 grader med milo, da skal det ikke gå i stykker =)

Skrevet

Og tørk det flatt. :)

Ville også brukt vaskemaskinen. Holder med Winmed her. :)

Skrevet

Ville absolutt IKKE brukt maskin!! Har brukt noen sett fra jeg og søskene mine var små til mine barn, og når jeg etterhvert har slappet litt av på det og vasket dem i maskinen har de tovet og krympet litt. Bare nok til at tøyet ikke er så fint og mykt lenger, men likevel... Nå har ikke det vært typisk superwash i konsistensen, mer ren, ubehandlet ull, så hvis du kjenner på plaggene at det er superwash-behandlet kan du jo evt ta sjansen. Vår maskin vasker forøvrig nokså skånsomt på ullprogram. (Superwash-behandlet ull er ofte litt glattere, og ikke så grov som ubehandlet ull.)

Ikke vri tøyet så ekstremt mye. Press mest mulig vann ut ved å rulle det i et håndkle. Tørk plaggene flatt.

Lykke til!

Skrevet

Ull tover ikke på 30 grader. Har vasket setesdalkofta mi i maskinen på 30 grader, og den er strikket i vanlig ullgarn.

Skrevet

jo, ull kan faktisk tove på 30 grader. Trenger bare å være litt forskjell i gradene på vaskevann og skyllevann for at ullplagg skal "ødelegges"... Mye ull som må vaskes for hånd.

Skrevet

Har aldri opplevd det, uansett garntype. Men skal ikke krangle med deg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...