Gå til innhold

Rotete skrevet, men trenger gode råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere uker med slit fikk jeg endelig til amming med "riktig" teknikk osv og det har vært kos å amme lillegutt, som nå er akkurat 3 mnd. Han er 65 cm lang og veier 6820 kg. Det som nå skjer er at han vil knapt ha pupp på dagen. Han viser at han vil sutte/ er sulten, men slipper puppen og begynner å hylskrike. Dette skjer omtrent hver gang på dagtid. Prøver å tilby brystet ofte, men det går ikke. Dette er slitsomt! Han tar mm greit om kvelden når han skal legge seg ca kl 2000, gjerne to bryst til måltidet. Da er neste måltid ca2400, også her to bryst. Han har tidligere sovet til kl 04-05 før han blir sulten igjen, men våkner nå ca kl 02-03 og deretter ca kl 05 for å få mat. Resten av morningen har jeg i grunn mistet oversikten over... Men så begynner "spisenekten" igjen..

Både i går og i dag har han nektet å ta mm fra brystet på dagtid, men tar gjerne ca 100 mL mm fra flaske i stedet for. Jeg vil så gjerne amme pga praktiske årsaker og selvfølgelig for å gi gutten min en god start med antistoffer i mm, men dette er så UTROLIG SLITSOMT. Amming er ikke kos lengre på dagtid. Helsesøster mener at han har snudd døgnet når det gjelder amming, og at jeg skal prøve å snu det igjen. Dette ved å gi flaske med kokt vann fra siste nattamming kl 2400 til morgenen igjen. Har prøvd en natt og dette var et h... Lillegutt skrek og skrek og jeg måtte til slutt gi etter og gi mm. Hva hjelper det å gi kokt vann i stedet for mm? Blir han ikke mett av dette også? Vil han heller ha flaske enn pupp fordi det er lettere å suge fra flaske?? Skal jeg bare gi flaske med mm eller mme, og /eller begynne med grøt?? Eller skal jeg bare bestemme meg for noen mareritt-netter hvor jeg står opp og gir kokt vann uansett hvor mye han skriker??

Dette ble nok litt rotete, men håper likevel at noen skjønner problemstillingen og har noen tips å gi meg.. Begynner å bli kraftig lei denne ammingen, men vil szamtidig ikke gi meg så lett...

Hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, egentlig ikke.. Har lest dette før, og har hele tiden tenkt på dette med å ikke presse ham til å ta brystet. Vil han ikke så har jeg prøvd igjen senere. Han har fin sugeteknikk når han tar brystet om kveldene, og er ikke tett i nesen siden jeg ofte også sjekker dette...

Skrevet

Hvordan er utdrivingen din? Hvis den er treg og han er sulten blir han kanskje frustrert? Da kan du jo evt. prøve en sånn spray, husker ikke akkurat hva den heter. På kvelden er han kanskje trøtt og suger også for kosen sin del og bryr seg ikke så mye om at det tar litt tid?

Skrevet

Okei, greit å ha lest denne før vi strever videre! Ungen sover på dag også? Forsøk å la ham die i soveperiodene, del opp søvnen han eventuelt, slik at han får tre-fire lurer på dag. Sov på dag selv. Forsøk andre teknikker, gi ham noe å gjøre når han dier (ammesmykke, eller noe annet du kan henge forran ham?), amm gående eller i bæreslynge. Samsov om du trives med det, da trenger du ikke ta så logistikk på natta. Og kutt evt ett og ett måltid på natta, ellers blir det jo ramaskrik. Du kan for eksempel drøye ti min per måltid (fra når han etterspør), så blir det mindre og mindre mat på natt. du kan og se om han får tenner, forsøk å lindre gommen før amming på dag!

Skrevet

Han sover ikke så veldig mye på dag egentlig. Han er trøtt men sovner kun ved at jeg legger meg sammen med ham og koser. Ammesmykke kan jeg jo skaffe. Synes du jeg skal gi kokt vann på natten og ikke mm for å drøye ut tiden? Skal også prøve å lindre gommene ja - for han tygger voldsomt på hender, smokk osv.. Hvor mange timer mellom hvert måltid på dag er vanlig for babyer på 3 mnd?

Skrevet

6-12måltider er normalt i aldere, det er opp til deg å fordele dem ;)

Vannet er helt greit å gi, det kommer nok tenner. Forsøk med bitering eller andre ting hs anbefaler mot tannkløe også!

Ammesmykke kan være så enkelt som noen fine store treperler på en hyssing. Lang nok til å dingle forran ham.

Skrevet

Hei! Vi hadde det som dere når lillegullet her var tre-fire mnd... Mor sa det kom av at hun ikke ble skikkelig mett av kun morsmelk. Men jeg bet tennene sammen og ammet og ammet og ammet... og ammet... (helsestasjonen sier jo at en skal fullamme i 6 mnd) Var så sliten tilslutt at jeg visste ikke opp eller ned... (heldigvis var kolikken slutt på den tiden eller så hadde jeg vel kolapset helt...) SÅ; begynte jeg med grøt den dagen hun var 4 mnd - UTROLIG som det hjalp! Pittelitt hver ettermiddag/kveld, økte litt etterhvert...

Har snakket med andre jenter med babyer ang fullamming i seks mnd og det er mange som er uenige. Har også i ettertid hørt om babyer som har fått grøt fra 3 mnd alder (jeg fikk visstnok det selv når jeg var liten...)

Håper dette kan hjelpe... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...