Gå til innhold

Morsmelkerstatning: Collett vs. NAN - Noen med erfaring? Hva er "best"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må dessverre gi opp når det kommer til ammingen... Lille vennen får ikke i seg nok og klarer heller ikke å hekte seg ordentlig på mamma sine dumme brystvorter ;-(((

Syns dette er utrolig trist og føler meg faktisk ganske så mislykka.... Redd det kommer til å ha noe å si når det gjelder "å bånde" med barnet.

Selv er jeg 30 år gammel og ble oppfostra på flasker selv og har jo ikke lidd noen nød, men det er jo et så stort fokus på amming i dag at en vil jo nesten gå under om en ikke får det til. Kan ikke være bra for psyken dette...

Noen med erfaringer og som kan hjelpe meg slik at barnet mitt får det best mulig og det beste?

Fortsetter under...

Skrevet

jeg synes de er like bra men er veldig kjekt at det er omega 3 i collet. collet er billigere og behæver mye mindre pulver en nan med samme mengde vann..

Skrevet

jeg brukte collett på min sønn og var kjempefornøyd med det. det som vi syntes var litt fordel var at vi kokte vannet i vannkoker, og blandet pulveret inn i varmt vann. På nan måtte man vente til vannet var 40 grader eller noe...men uannsett så har det litt å si på babyen også. Sønnen min gulpet mye av nan og derfor brukte vi collett i steden. Pass på å kjøpe inn litt maltekstrakt som de selger på glass på rimi osv, for de små får lett treg mage av erstatningsmelk. prøv deg frem med en liten t-skje hvis dette skjer. bare å røre det inn i melken når melken er varm =)

lykke til! =)

Skrevet

Ei venninne av meg brukte collett til sin datter, hun la på seg veldig og fikk beksjed av helsestasjonen om å bytte til nan pga at collett gjør barna "fetere" hun måtte også kutte ut maltekstrakten. Jeg spurte mamma en gang også, hun sa at hun i alle år har hørt at collet gir fete barn. Men dette tror jeg er veldig individuelt! Må se det an på sin egen tror jeg:) hva de tåler best=)

Ps: Jeg har ikke født ennå så har ingen erfaring selv. Ville bare nevne det jeg har hørt.

Skrevet

Brukte NAN på min sønn og var veldig fornøyd med det :)

Ble anbefalt å ikke bruke collett sin erstatning

Skrevet

Syns ikke du skal føle deg mislykket fordi du gir erstatning! Tenk så mange andre måter dere kan "bånde" på! :) Er veldig mye fokus på at amming er best, og det er litt synd for oss som rett og slett ikke får det til!

En venninne av meg sa imidlertid at nyere forskning begynner å gå litt bort fra at amming er sååå fantastisk. Klart det er best, men de lager så gode produkter i dag at forskjellen ikke er så stor lenger som den kanskje var... Har jeg iallfall hørt :) Kos deg med babyen du! :)

Annonse

Skrevet

Først må jeg bare si at du må ikke føle deg mislykket fordi du ikke kan amme!

Du er ingen dårligere mor av den grunn, babyen får i seg det den skal likevel.

Jeg strevde lenge med å amme, fikk det ikke til. Vet hvordan du føler deg, når andre liksom bare "plugger den til" og du gjerne vil.

Jenta mi klarte ikke å suge på riktig sted og hadde masse sår og brystspreng så det holdt.

Prøvde å pumpe å gi på flaske, men ville ikke ha det heller.

Hardt å gi opp, men tenk hvor dere kan kose dere forde!

Masse positivt med både flaske og pupp.

Tenk på hvor positivt det er med flaske. Jenta mi er snart 5 og vi har alltid hatt "båndet". Hun er verdens mest kosete jente fortsatt.

Over til spørsmålet... Jeg brukte nan fordi det var det eneste hun ville ta.

Hun gulpet en del, så bakdelen med den i forhold til colett var at nan luktet mer. Hun har blitt flasket opp og har det topp den dag i dag.

Lykke til og kos dere!

Nå kan du få hjelp til jobben og:)

Skrevet

Har heller ikke født enda, så jeg har ingen erfaring. Men jeg ville også bare si at man slettes ikke må føle seg mislykket i en slik situasjon! Klart du "bånder" med barnet når du gir den flaske! Og nå kan kanskje pappaen også få muligheten til å "bånde" litt tidligere:)

Forresten, har du prøvd å pumpe? Det er jo også en mulighet til å gi barnet iallfall noe morsmelk om du har.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Det som er best for ditt barn er det kun du som kan finne ut...du kan teste begge, og se hvordan babyen reagerer i magen og om den gulper mer osv. Her prøvde vi aldri collett eller hipp for vi begynte med NAN, og det gikk helt greit.

Forresten...det problemet med å hekte seg til brystvortene. Har du forsøkt brystskjold?

Skrevet

Prøv deg fram! Ei venninne av meg hadde en baby som skrek og skrek av NAN, hum byttet og han sluttet å skrike.(Men jeg vet ikke hva hun byttet til da...)

Kjøp begge pakkene og prøv :)

Skrevet

Collet!! desidert best, liker igrunn å boikotte nestle så sant jeg klarer!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg brukte Collett til frøkna mi, hun gulpet veldig av NAN, og NAN lukter mer enn Collett. Jeg hadde åsså litt maltekstrakt i melka.

Men det er 7 år siden, så det kan hende at de har endret innholdet :)

Bare et lite tips, morsmelkerstatning er en god del billigere i Sverige. Svigerinna mi bruker NAN sine ferdigpakninger, og dem koster 5,90 sek i svinesund, i norge koster dem 11 kr..

Trur du må prøve deg fram til hva barnet ditt vil ha.

Lykke til :)

Skrevet

Du må for all del ikke føle deg mislykket fordi du ikke får til ammingen, jeg venter nr 4 og har kun fått til å amme 2mnd med barn nr 3.

Jeg har brukt Collett til alle mine, da de har gulpet så mye av NAN.

Men det er bare å prøve seg frem, men som jeg ser mange skriver er maltekstrakt lurt i tilfelle litt hard mage.

Morsmelkerstatning er litt mer tungt fordøyelig en morskmelk, men de sover da også mye bedre om natten.

Dessuten får jo pappaen også hjulpet til litt mer og får fortere knyttet kontakt med den lille. Og sist men ikke minst du kan spise og drikke det du vil uten å tenke på om den lille får vondt i magen.

LYkke til videre.

Annonse

Skrevet

hva med HIPP. Den skal visst være enda bedre. Mye mindre gulping og mindre kumelk og økologisk. :)

Skrevet

Hei!

Barnet har det veldig bra med tillegg også! Ikke være redd : )

Vi har vært mest fornøyd med collett, nan ble det mye gulping og skriking av. Forøvrig fikk min eldste datter collett (hun nektet helt å ta pupp etter 8 mnd, men fikk litt tillegg før det også) og hun er tynn som en strek!! (Og faren er overvektig, og fostret opp på tillegg. Så jeg har også hørt som en over sa at tillegg (generelt, ikke collett spesielt) gir fetere barn og bekymret meg litt for det - arvelige spiseforstyrrelser fra min side og arvelig overvekt fra hans side virket ikke som en god kombinasjon...)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...