Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå med et svangerskap utenfor livmoren??


♥♥mortil4♥♥

Anbefalte innlegg

For ca 12 år siden, var jeg gravid utenfor livmoren. Dette ble oppdaget ved en blødning i uke 9, og fikk cellegift for å "ordne opp". På sykehuset sa de at jeg var heldig at ikke egglederen hadde sprukket, nå som jeg var så langt i svangerskapet...

 

Har et fullbårent svangerskap etter dette, men venter på en tidlig ultralyd, for å sjekke at babyen ligger i livmoren.

Nå går jeg i min uke 11, og har fortsatt ikke fått noen time, og begynner å bli urolig dersom noe skulle skje :(

 

Håper jo på at det er et godt tegn nå da, siden jeg har kommet så langt, og ikke kjendt noe, men klarer ikke å slappe helt av før jeg har fått alt bekreftet.

 

Er det noen som har opplevd det samme, og som vet hvor lenge man faktisk kan være gravid i egglederen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har hatt to graviditeter utenfor livmoren for mange år siden. Begge ble oppdagen grunnet forferdelig vondt i magen. Nå var jeg på ul på mandag (nr 3 denne gangen) og da sa jordmoren at det ikke var liv men at alt så bra ut ellers og at kroppen selv ville kvitte seg med det den skulle. Jeg tok blodprøve både på mandag og i dag for at jordmoren ville forsikre seg om at hcg verdiene mine hadde sunket (som de gjør når det ikke lenger er liv). Men verdiene mine hadde steget litt, men ikke nok til å være en vanlig graviditet. Hun mistenker derfor at det er en graviditet utenfor livmora (jeg har blødd i en uke nå, men ikke hatt vondt....), så jeg må opp på ny kontroll i morgen for å sjekke om de må foreta noe likevel... Kjedelig når jeg trodde alt skulle ordne seg selv og klar for å prøve igjen.

 

Nå som du er så langt så tror jeg at du hadde merket det hvis du hadde vært gravid utenfor livmora. Første gangen jeg hadde det var jeg 6 uker på vei (visste ikke jeg var gravid en gang). Andre gangen var jeg ca 9 uker tror jeg. Denne gangen vet jeg ikke helt hvor langt på vei jeg er/var, men tror det er ca 10 uker, men "fosteret" har nok vært dødt en stund for str. tilsvarte flere uker tidligere. Er nok grunnen til at jeg ikke har hatt vondt siden det ikke har vokst seg større.

 

Er helt pyton å gå å vente på disse ultralydene og ikke vite sikkert. Lykke til, satser på alt er på rette sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på implantasjonsstedet og hvor fort embryoet vokser. Hvis det har festst seg i istmus-området der egglederen går over i livmor, kan de fort sprekke allerede ved 5-6 uker. Er embryoet festet i egglederen kan det gå flere uker. Er embryoet festet i bukhulen ellers (veldig sjeldent) kan det gå lang tid, det lengste jeg har hørt er 16 uker.

 

Jeg var nesten 9 uker og min eggleder hadde begynt å sprekke, men jeg hadde ikke vondt. Hadde hatt sparsom brun blødning i et par uker også.Og hCG var veldig lav men fortsatt stigende.

 

Denne gangen var jeg på UL i uke 6, og da fant de intrautreint foster. :)

Jeg ville ikke tort å vente til 11 uker, men siden du allerede har ventet så lenge og ingenting har skjedd, er det sannsynligvis intrauterint! :)

Lykke til...:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...