Gå til innhold

Noen av dere som fikk mer eller mindre klarsignal for ks FØR dere ble gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mitt tilfelle er helt annerledes enn ditt, men hadde på en måte klarsignal før jeg ble gravid. Etter en ulykke en del år tilbake, har jeg en spesialisterklæring på at jeg høyst sannsynlig vil trenge forløsning ved keisersnitt ved en eventuell graviditet. Når jeg nå ble gravid og kalt inn til ks-samtale, fikk jeg ta valget. De sa at jeg kunne forsøke å føde vaginalt hvis jeg ønsket, men at de uansett gjorde det JEG ville, enten vanlig fødsel eller keisersnitt. Jeg gikk for den siste løsningen og har nå datoen satt :-)

Det kan nok vise seg å være vanskelig å noen garanti før du blir gravid. Men uansett hva du måtte høre av skrekkhistorier: Alle som ønsker ks i Norge får det. Det verste som kan skje er at du må bytte sykehus. Les tråden som heter "Her får man ks" el.l.

Jeg visste på forhånd at det ble keisersnitt, men blir jo litt annerledes i mitt tilfelle da. Jeg har to ks fra før av, og fikk beskjed sist gang at skulle jeg bli gravid en tredje gang så måtte jeg ta keisersnitt.

Jeg hadde en fæl førstegangsfødsel (normal på papiret da men langt fra normal opplevelse) og ønsker derfor ikke å føde vaginalt igjen. Jeg blir kort og greit ikke gravid før jeg har fått en skriftlig garanti at jeg får KS neste gang.

Regn med at det kan ta tid og at du vil møte motstand, men stå på og ikke gi deg. Få en anbefaling fra jordmor og eventuellt psykolog så står du sterkere. La de få vite at å føde vaginalt er ikke noe alternativ uansett, og vis at du vet om ulemper med KS og at du vet at det ikke er en "lett utvei". Men det blir likevel best for deg fordi du har den opplvesen du har bak deg.

Jeg er snart i mål men det har kostet, håper du også får det til.

Jeg fikk fødselslegen jeg hadde ved min første fødsel til å love meg ks før jeg begynte å prøve å bli gravid igjen andre gang. Hadde det ikke skriftlig, men man regner jo med at slike leger holder ord. Da jeg ble gravid igjen, bestilte jeg time hos denne legen og fikk "bestilt" ks uten å gå via jordmors/fastlege.

Jeg vet at dette ikke er vanlig fremgangsmåte, men verdt et forsøk. Ta kontakt med en fødselslege, privat eller ved sykehuset.

Annonse

jeg hadde en forferdelig førstegangs fødsel. Og det ble skrevet i papirene mine at jeg burde få KS ved en eventuell ny graviditet.

Selv føler jeg at jeg vil føde normalt. Men min familie ønsker ikke at jeg skal det. Siden legene har sagt at jeg ikke bør.

Nå skal det sies at jeg fikk en aneurisme i hodet etter fødselen, med påfølgende blodpropp og hjerneblødning.. Og i skottland har de forsket på om aneurismer i hodet kan ha forbindelse meg tøffe fødsler. Men her hjemme mente de at det ikke skulle ha forbindelse.

Alt gikk jo bra, men familien min er redde for meg, og redde for at det skal kunne skje igjen.

Kast deg ut idet - bli gravid.

Tror ikke det blir noe problem å få ks for deg, når du har født før og kan begrunne din angst ut i fra dette.

Norge trenger nye mennesker, det ville være for galt om du lot være å få flere barn bare fodri du har angst for å føde.

Jordmor sa til meg at ingen kan tvinge en til å føde vaginalt.

Ta kontakt med jordmor, skriv et brev om hva du er redd for og hvorfor du ønsker ks, så ordner det seg helt sikkert.

Lykke til

jeg var til samtale 2 dager etter jeg fikk Sander som ble hastesnitt til slutt :( og legen som tok i mot Sander sa at jeg fikk ks neste gang jeg ble gravid pga det ene og det andre...

jm skal søke om ks i uke 33 selv om jeg vet at jeg får det, det skal stå i journalen min (som jeg ikke har sett) at jeg skal få innvilget ks ved neste graviditet..

ønsker deg lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...