Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Har lyst til å be om UL en gang pr. uke i 1. tri. for å være sikker på at alt går bra, tror dere det er nok?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Hva er grunnen til at du vil ha UL så ofte? Har du mistet før eller har et komplisert svangerskap? Du skal ha en veldig god grunn for å få UL hver uke i 1 trimester. Jeg har 1 gang per uke nå, men tviler sterkt på at jeg får det ut 1 tri om blødningene stopper.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Neida, har ikke blødninger eller noe. Synes bare det måtte være greit å få sjekket opp at alt utvikler seg normalt, så slipper jeg å bekymre meg... Er jo mange som får UL her inne, så såååååååå vanskelig kan det vel ikke være?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Det tror jeg ikke du får gjennomført bare på det grunnlaget. Hadde alle gravide skulle tatt ul hver uke, hadde jo ikke legene hatt tid til andre ting. Så lenge du ikke blør eller har smerter, hadde jeg bare villet slappe av, nyt graviditeten. Får du derimot noen plager, stiller jpo ting seg litt anderledes.
Dizzie_mortil3 Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Jeg kan ikke unngå å plukke opp den spydige tonen du har HI og ANONYM. Jeg skjønner at du synes mange er unødvendig bekymret og flyr til UL for ingenting. Og du har kanskje rett i at mange blir engstelige og hysteriske av andres erfaringer og fortellinger og derfor bruker helsevesenets ressurser unødvendig mye på UL i 1.trimester uten grunnlag for at noe er galt. Ingenting kan jo rette opp et patologisk svangerskap, kan man argumentere, og hva er da vitsen? Går det bra, så går det bra, og hvis ikke...vel...så var det ikke liv laga. Men hadde det vært noe tæl i deg hadde du skrevet akkurat det og signert med eget navn istedet. Du vet sikkert også at mange har gode grunner for tidlig UL. Selv har jeg økt risiko for graviditet utenfor livmoren (potensielt livstruende hvis uoppdaget) fordi jeg har hatt det før, og av den grunn hadde jeg indikasjon for tidlig UL i uke 6. Jeg signerer med eget nick.
Hønepøne1 Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Jeg er enig med anonym under her, ang om alle skulle fått UL. Enig da om alle skulle gått hver uke til UL, bare sånn for sikkerhetsskyld. Jeg selv har en sønn på 2, og da jeg gikk med han var jeg ofte på UL, pga blødning og at vi hadde brukt 3 år på å bli gravid. Var derfor FRYKTELIG engstlig. Nå er jeg gravid igjen, IVF, skal på tidlig UL imorgen av den grunn. Er denne gangen helt rolig, føler ikke behov for flere ULom alt er grit imorgen. Dette må jo vurderes ut fra den enkeltes situasjon. Om noen er veldig engstelig, greit. Men å fly på UL bare fordi andre man har hørt om fikk det, blir litt feil, mener jeg. Da snakker jeg om UKENTLIGE UL.
Gjest Lenchen Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 I mitt første svangerskap var jeg ofte på ultralyd pga at jeg gikk til kontroll hos gynekologen min, som er spesialist i kvinnesykdommer og fødselshjelp. Han hadde ultralyd på kontoret sitt, så derfor fikk jeg se knøttet hver gang jeg var på kontroll, totalt ca 11 ganger. I morgen går jeg inn i min 18. uke og har ennå ikke sett noe eller hørt hjertelyd fra babyen min, men faktisk så må jeg si at jeg har et mye mer avslappet forhold til det denne gangen enn sist. Kanskje fordi det er mitt andre barn? Eller kanskje man knytter seg mer til barnet dersom man stadig ser det, og derfor blir mer bekymret? Det som skjer det skjer jo uansett om man tar ultralyd eller ikke. Og kanskje blir tapet, dersom noe skjer, enda større dersom man har tatt mye ultralyd og knyttet seg veldig til barnet? Man vet jo heller ikke hvilke evt bivirkninger for mye ultralyd kan ha heller. De ser bl.a et større andel venstrehendte blant de barna som er utsatt for mye ultralyd. Min datter har blitt venstrehendt, selv om ingen andre i familien er det.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 - Dizzie: Herre gud så frekk du er! - Dere andre: Takk for svar, skal høre med lege hva han sier.
Bdancer Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Man har bare krav på 1 UL og den er i mellom uke 17-19. Tror neppe du får UL tidligere om det ikke er sjanse for noe er galt, eller at du har en spontanabort-historikk e.l. Du må eventuelt betale for den selv, og det kan bli dyrt om du skal ha en gang i uken!
Bdancer Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 dessuten stod det i papirene min fra Ahus at det ikke er bevist at ultralyd har noen garanti for at alt er som det skal. Det man vet ut i fra fosterets utvikling tror jeg legene har fått vite gjennom obduksjon av aborterte fostere... Det er ingen garanti for at de ser at det er noe galt. Dessuten er det ingen ting du kan gjøre noe med om de oppdager det. Mener også å ha hørt noe om legenes taushetsplikt overfor hva de oppdager...det skal liksom ikke være etisk riktig å kunne gå på UL før uke 12 (grensen for selvbestemt abort) og få vite kjønn og eventuelt syndromer... Dessuten kan de aldri være helt sikre... Du får nok slå deg til ro og vente som de fleste andre:)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 UL hver uke? Ja,værsågod. Du får det om du betaler det selv! Men det er ikke nødvendig altså. Om noe går galt så går det galt uansett hvor mange UL du tar. Og de gjør ikkeno' for å stoppe det heller. For mister du,er det rett og slett ikke liv laga. Men for all del,føler du for UL hver uke,så koster det ikke mer enn 800 kr pr gang. Du får det ikke av det offentlige.
Meg og gutten min Skrevet 29. august 2007 #12 Skrevet 29. august 2007 UL hver uke?? det var så vidt legen ville sende meg på UL når jeg blødde bittelitt. måtte ringe dagen etterpå og si jeg MÅTTE få en UL fordi jeg var så redd. han sa det var strengt med UL og dessuten var det ikke bra med masse av det. han trudde kanskje jeg hadde en begynnende abort, men hva skulle en UL hjelpe for det??? skjer det så skjer det. en UL ville ikke ha hjulpet i det hele tatt!så ta det med ro du og vent til din ordinære UL. nå skal jeg være stygg, men jeg syntes ikke en som er frisk og oppegående og ingen problemer i svangerskapet skal "ta opp" plassen til en som virkelig trenger en UL. pga tidligere saker.sikkert stygt sagt, men min mening.
Modesty Blaise Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 Oj. Her var det mange kvasse meninger. Må flire litt. Det er tydelig at hormonene koker hos oss her på 1.tri:-) Kan bare si noe om min erfaring. Jeg har mistet to ganger og er gravid for tredje gang. Ble lovet tett oppfølging og har hatt en UL så langt )er 9+5) og skal tilbake på ny UL om tre uker. Så hver tror jeg du sliter med å få til på gyn.pol, men det kommer vel litt an på kapaisteten til sykehuset der du bor tror jeg. Lykke til anonym. Jeg håper du får den oppfølgingen du ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå