Gå til innhold

Navn som passer i Somalia og i Norge?????????????????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner ei halvt somalisk jente som heter Irin, det er ganske fint, men jeg aner ikke om det er klassisk somalisk. Og en gutt som heter Labaan, men selv om Laban er et ord på norsk er det gjerne ikke det som funker best som navn her. =)

Ellers brukes jo mange klassisk muslimske navn i Somalia; Amina, Aisha/Ashia, Asma, Ayan, Aziza, Fatuma/Fatima, Fowsia, Habiba, Iman, Jamelia/Jamila, Suleikah ...

Navn som "nesten" er norske kan jo f.eks være Maryan, Maryam, Muna, Safiya, Sahra, Salma, Hana, Leyla, Yasmini ...

Omgås langt flere somaliske kvinner enn menn, så har ikke all verdens å komme med på guttefronten - jeg synes Amir, Malik og Sayyed er kule arabiske navn, men de høres ikke voldsomt norske ut. Funker Gabriel, den norske utgaven av Jibril?

Vel - alle har vel fått med seg ambulanseskandalen med Kohinoor (fra Bangladesh) og Ali (fra Somalia)... Datteren heter Shadia, så der har du et jentenavn kanskje. Ali er vel litt kjedelig. Men hva med Noor? Er jo masse afrikanske navn i Navneguiden her.

Annonse

ett pent guttenavn du kan bruke er Sani.. jeg vet om en som heter Sani Alexander, veldig fint.. ellers så kan dere ta ett somalsk og ett norsk navn sammen. vet av en som heter Tete Andreas.. synes det også er veldig fint. det blir en god miks i begge land, blir dobbelt eksotisk;)

lykke til

Jeg syntes i allefall at du skal styre unna klasiske Somalske navn.

Barnet skal vokse opp i Norge-og det er mange navn som kan brukes uten at de trenger å være muslimske og somaliske...

Du burde holde deg i samme sjanger som Jonas!!

Maya,Lea....i den duren!

Liam,Myles...i den duren!

Lykke til Anki! Hehe...;0)

Takk for mange forslag :-) Er litt opptatt av at min gamle mormor også må kunne rope på sitt oldebarn uten at navnet føles helt fremmed for henne. Og også det samme for oldemor i somalia da. Det er litt vanskelig.

Yunus ( navnet til storebror) har egen sura i koranen og er et veldig vanlig arabisk navn, vi skriver og sier på den norske måten. Men den somaliske delen av familien bruker yunus.

Så kommer jo de vanlige problemene med assosiasjoner og "oppbrukte" navn. Fordi storebror bare har ett navn, går vi for ett navn på lillesøster el bror også. Vanskelig altså.....

Hvor ofte vil bestemor i somalia rope på barna tror du?

Det viktigste er vel at du og far er begge fortrolig med navnet!

Barnefar her er fra somalia også,og vi har valgt internationale navn til våre!!

jeg ville overhode ikke ha muslimske navn på barna eller noe som er skrevet i koranen! De som blir født i norge er og blir norske! Og min mann er opptatt av at navna dems skal ikke være belastene på dem!! Og at de lett skal få kunne få svar på jobb søknader som voksne og ikke havne nederst i bunken pga belastende navn..

Samira og den slags er utelukket!!!

Ps,vår mellomste sønn heter også Jonas! Og skriver det kun slik,så det har ingen tilhørigheti koranen...

Lykke til Anki!!

oldemor i somalia har allerede møtt Jonas to ganger. Og kommer nok til å møte bitteliten om ikke alt for lenge. Vil ikke gi barna et belastende navn... Hvem vil vel det?? Jeg spurte om navn som kan brukes i norge og i somalia. Vil ikke kalle vårt kommende barn for guleed for å si det sånn.

Men jeg ble veldig nysgjerrig på hva som engasjerte deg sånn at du syns du skulle bruke hele ti utropstegn i innlegget ditt.

Angående koranen så er både meg og mannen min muslimer. Og det er også sånn at svært mange navn som er brukt i koranen også er brukt i bibelen og er nokså internasjonale vil jeg si. Adam, Aron, Noah, Isak, Jonas, Sakarias, Maria, osv.

Annonse

Hvem har brukt ti utrops tegn? Ser kun at du har brukt over 15 spørsmåls tegn...så da regner jeg med at det ikke er så lett å være så politisk korrekt i forhold til å være norsk muslim og med bestemor i somalia etc...

blir så prov å oversånn dobbel moral...enig med HI,kall han for gudskyld abdi eller fatima,så går det ungen godt her i livet skal du se!!!

Vanskelig å vite hvem den anonyme som bruker ti utropstegn er. Vanskelig å vite hvem som syns jeg skulle kalle barnet for abdi muhammad og. Det er vel derfor anonymknappen blir brukt.

Tenkte ikke på at jeg hadde brukt mange ? i overskriften. Men det ser da i allefall bare spørrende ut.Og det fordi jeg lurer veldig på navn. Så mange utropstegn som en anonym over her bruker ser veldig bestemt, nesten aggressivt ut. Derfor lurte jeg på hvorfor.

Abdi Muhammad er ikke et aktuelt navn for oss, men tror jo ikke at det vil gå en Ali noe dårligere her i livet enn en Trøde eksempel :-)

Ellers tusen takk for mange navneforslag.

Jo,det vil nok være større hindringer for en norsk å hete abdi enn å hete Trøde,faktisk!

Det er fordommer mot navn som abdi,det er vel ikke å stikke under en stol!

Jeg tenker i jobb sammenheng feks,i voksen alder! Våkn opp,det er ikke bare ren idyll å ha blandings barn! Jeg vet,for jeg har en far som er fra kenya!

Jeg har heldigvis et "norskt" navn..verre har det vært for min bror(han heter ikke abdi!)

Jeg har ei lita jente,som har også et ganske vanlig navn!

Så tenk mere på hva som ikke blir blir en belastning for barnet,enn at oldemødre skal kunne rope på dem og om de har tilhørighet i KORANEN!

Herregud...

Jeg er russisk og mannen min er norsk.Vi begge er enig at det er dumt å gi barnet vårt et russisk navn.Han skal jo bo i Norge.Skal gå i norsk skole,søke jobb etter på.Og det er ikke lett å søke jobb med et merkelig navn.Det vet jeg mye om :)

Vi valgte Simon...

Har en venninne som holder på med det samme, hun norsk han somalisk. De skal få jente som skal hete Zahara Taluah osv.. to etternavn, ett somalisk og ett norsk.

Min mann fra marokko, vi får snart en gutt som skal hete Said Johan (stakkars...haha). Etter hans far og min far, pluss begges etternavn. De må jo kunne søke jobb i fremtiden, liksom.. Good luck! Det er mye mere moro med litt eksotiske navn synes nu jeg!

:-) Ja det finnes mange fordommer mot navn som Abdi og Ali osv. Navn som det er ikke aktuelle for oss. Takk for at du engasjerer deg. Jeg har allerede en sønn som er halvt fra Somalia som blir oppdratt her. Jeg vet at han allerede har opplevd å ikke få være med på leken fordi han er brun i ansiktet, for å neste dag ikke få være med noen andre fordi han "bare" er norsk. Han var like lei seg begge gangene.

Jeg ønsker at min sønn og mitt kommende barn skal føle tilhørighet til Somalia også. Tror nemlig det blir enda vanskeligere å være blandingsbarn dersom alle andre ser deg som det, mens du selv heter ola og føler deg helt norsk.

Men som du ser i overskriften spør jeg ikke etter somaliske navn. Jeg spør etter navn som passer i Somalia og i Norge. Det gjør ikke Abdi, Ali eller Sayneb, ei heller Ola, Trond eller Kari. Derfor ikke navn som passer til barn som er halvt norske, slik jeg ser det. Mens navn som Jonas, Maria, Sara, Layla, Noah, Isac, Aron faktisk er navn som helt norske barn også har.

Så jeg tror nok vi kommer til å velge et navn i denne sjangeren uansett.

Har ikke vært og er heller ikke ute etter å gjøre noen sinte altså. Jeg bare lurte på om noen hadde noen navn vi ikke selv hadde vurdert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...