Irisess 5MA & 4SA lagt på is.. Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Hei. jeg lurte på om noen kunne gitt meg en liste på hva man må nødvendigt ha fra dag 1 graviditet til dag 1 fødsel. og til 1-2års alder? grunnen til jeg spør er at når jeg nevner noe for foreldre og venner så blir jeg hva skal en si kjeftet opp og ned fordi jeg ikke har tenkt på ditt og datt. og mye av det høres jo for dumt ut, fordi det ikke er en nødvendighet slik som bleier. det som er utenom det nødvendige er luksus. så er det noen som vil hjelpe meg med den listen? bleier tåteflaske ammebh stellebord/benk barnevogn krybbe Tøy vitaminer også klarer ikke jeg å komme på mer for øyeblikket.=)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Hei! Det er ganske mye å kjøpe inn, og i og med at jeg venter nr 3, så tror jeg nok at jeg kan hjelpe deg :-) Å komme på alt akkurat nå er kanskje vanskelig, men jeg kan jo begynne, og så komme inn på denne siden og skrive på mer etter hvert hvis du har lyst? Jeg har hjulpet et par veninner med innkjøpene, og synes det er bare koselig :-) Hvor langt er du på vei? Du kan jo begynne med å kjøpe inn det mest elementære tingene som jeg vil kalle det. Av det jeg kommer på nå: Bleier trenger du ikke kjøpe inn før barnet er født. Jeg fikk en gutt på 53 cm, og 4050 gram, og jeg sluttet med "newborn"-bleier (minste størrelse) mens vi var på sykehuset! Så den pakken jeg hadde stående ble ubrukt..... Tåteflasker: kjøp et par stk, og gjerne med ulik smokk. Min eldste gutt nektet å drikke fra Avent-flasker og flasker med lignende smokk. Han ville kun ha fra tut som lignet tåtesmokken. Nuke har slike. Ammebh: det betyr mye å ha gode ammebh-er. Du må kanskje ligge med dem om natten, og da er det godt å ha en som holder ammeinnlegg på plass. Ammeinnlegg må du antagelig ha med på sykehuset også. De beste ammebh-er har jeg funnet på Lindex. Noen som heter Triumph mener jeg. Har små korte hvite striper som går nedover. Såkalt trekant-form på cup-ene. Ikke godt med spiler i slike bh-er, det kan bli fryktelig vondt når du får brystspreng! Ammehb-er koster penger, den biten kommer du ikke bort fra desverre...... De jeg har kjøpt koster ca kr 300,- pr stk. Har prøvd å kjøpe billigere, men det har alltid endt med at jeg har kastet dem i raseri.... :-) Stellebord må du selvsagt ha. Her gjelder stort sett smak og behag :-) Barnevogn: Her kan du få både billige og dyre varianter. Tenk over hvor du bor. Hvis du bor i nærheten av saltvann, så kan det være lurt å spørre forhandleren hvilken vogn du bør kjøpe der du bor. Skal du mye ut og inn av bilen? I så fall kan det være lurt å kjøpe en som ikke veier for mye. Jeg bor en plass der det blåser mye, og skal ikke så mye inn og ut av bil. Så jeg har valgt en Simo kombi som veier litt, men som er kjempegod fordi den har dyp kalesje og et trekk med høy kant slik at den skjermer godt for vinden. Seng: her gjelder vel også smak og behag. Har du mye bekkenløsning kan det kanskje vere like greit å kjøpe en sprinkelseng som du kan heve bunnen på. Det gjorde jeg, og er kjempefornøyd med det! Da sparer du litt penger også. Grindseng må du ha etter et halvt års tid uansett. Tøy: Jeg fant fort ut at det var ikke godt med hel dress på nyfødte, selv om de kunne kneppes opp mellom beina...... Det er da bedre å bruke body, bommulsbukse (gjerne treningsbuksevariant) og en jakke. Gensere er ikke godt å bruke siden de må tres over hodet, noe som kan vere noe tungt å få til den første tiden uten at barnet blir hysterisk! :-) Mitt forslag er å kjøpe 4 bodyer og bukser i str 52, og 4 bodyer og bukser i str 56. Husk at du får mye gaver, og at du bruker de minste størrelsene i kanskje bare 4 uker! Kjøp så du har til starten, vent og se hva du får i gaver! Det er mitt tips :-) Ta med sokker på sykehuset! Jeg kjøpte vanlige bommullssokker. De som var sånn lodden inni datt av med en gang, så de dumpet jeg! Jeg og flere har oppdaget at babyene skriker mindre på stellebordet hvis du har på sokker mens du skifter bleie på dem :-) Å holde babyen varm er forebyggende mot luftsmerter, spesielt varme på beina er min erfaring! Luer må du også ha. Kjøp enkle bommulsluer. Et par stk holder. Jeg har kjøpt mine på Lindex og Sparkjøp. Blir det kaldt svøper du barnet i et ullteppe, som du også kan dandere rundt hodet til barnet i vognen. Det er det mest behagelige for barnet mener nå jeg. Store tykke luer var bare til irritasjon..... Jeg hadde 3 strikkede tepper, og 3-4 helsetepper, og synes det var passe. Her kan du jo følge litt med når det er salg, så får du de kanskje rimelig :-) Såg Princess reklamerer for helsetepper til kr 50 nå. De ligger ofte på kr 150-300. Brystpumpe er et must for meg, og alle mine venninner også! Når klokken er 4 om natten, og du har en baby som har spist seg mett på kun ett bryst, så er det grusomt å sitte igjen med brystspreng på det andre brystet! Jeg klarte i alle fall ikke å sove slik! Jeg har kjøpt Avent sin, og er godt fornøyd med den. Har hørt at en del skryter av Medela sin også. Jeg og mine veninner har kjøpt manuelle pumper. Jeg har prøvd elektrisk. Men totalt sett var jeg faktisk mer fornøyd med den manuelle..... De koster rundt kr 500. Kjøp en temperaturmåler, en pakke paracet stikkpiller 60 mg, og en Miwana nesespray (saltvann). Babyene er ofte mye tett i nesen første 2 mnd, og da kan det hjelpe med litt saltvann. Kjøp også små sprøyter som tar 2.5 eller 5 ml. Om du ikke skulle ha saltvann for hånden kan du trykke ut litt morsmelk og sprøyte forsiktig inn i nesen til babyen. Det hjelper også. Om du ikke skulle få bruk for sprøytene i denne sammenheng, så er det utrolig greie å bruke når du skal begynne med tran til babyen (tror det er når de er 8 uker, det får du beskjed om på helsestasjonen). Temperaturmåleren er fin å ha hvis du noen gang skulle bli i tvil om barnet har feber. Ingen ting er verre en å gå å lure... Og hvis du får bruk for paracet, så er det som regel om kvelden.....og en bensinstasjon har neppe stikkpiller på 60 mg.....! Nå har du nå litt å tygge på :-) Tar meg en tur innom senere i uken og ser om det er mer du lurer på, og skriver ned mer hvis jeg kan komme på noe :-) Klem fra Vestlandet
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Takk anonym, vi er flere som får glede av denne
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Ja det er mye man må ha, men det varierer fra person til person. Jeg for min del har aldri hatt stellebord, og hadde bare en matte på golvet. Da var det aldri noen risiko for at ungen skulle ramle ned, og jeg var friere til å stelle der det passet seg. Mitt råd er å kjøpe inn minst mulig, og heller handle når behovet melder seg.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 så fint innlegg! den skal jeg oppdrive når ting nærmer seg med stormskritt, noe jeg føler det gjør hver dag:) Takker for alle litt uvitende og kort tenkte;)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Angående brystpumpe og amme-bh'er: Kjøpte inn, som mange andre, både pumpe og amme-bh før fødselen. Det blir noen lapper av det, og jeg fikk dessverre ikke til å amme, har også flere venninner som opplevde å ikke kunne amme/ ikke hadde melk. Et tips er å la lappen være på bh-ene til du vet om du får brukt dem, slik at du eventuelt får byttet dem. Fikk byttet min Triumph amme-bh til en sexy bh ... Pumpen åpnet jeg dessverre, men fikk solgt den til en bekjent fordi jeg ikke hadde brukt den.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Til en høst/vinterbaby ville jeg kjøpt fire ullbodyer og fire ullstrømpebukser/stillongser og en tynn ulldress til å ta utenpå på vognturer (Janus har en ulldress). Min baby hadde alltid ulltøy innerst mot huden, hun var aldri for varm eller kald - ull regulerer temperaturen. Ullpysj er også veldig bra, for eksempel den fra janus. Jenta mi var sjeldent syk.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 jeg syns det er godt med en vognpose i lammeskinn. Lammeskinn regulerer temperaturen til barnet slik at barnet ikke er for varmt eller for kaldt. varmoggo.com har billige og bra poser
koala Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Og jeg liker godt Voksiposen. Kjøpte den til førstemann for 6 år siden og den harvært kontinuerlig i bruk siden (unntatt midt på sommeren - har sommer dyne istedet for sommerinnlegget til voksi) for når eldstemann vokste ut av den ved 3 års alderen (sluttet å sove om dagen) kom nestemann. Hun er nå 3,5 og bruker den ennå om dagen i barnehagen når hun sover. Men til høsten er det tredjemann som får gleden av den. Den er så varm og god at selv i 10 minus har de kunnet sove ute med kun ullundertøy på og votter/lue. Etterhvert som de blir litt større har de hatt jakke i tillegg da armene lettere kommer over kanten. Jeg kjøpte min på salg i butikken (utgående farge) og da ble den ikke så dyr, men kvaliteten er så god at den ser knapt slitt ut nå etter 6 år så en brukt er helt greit å kjøpe. Jeg har aldri hatt behov for å rense ullinnlegget (ubehandlet ull er selvrensende så lenge det ikke søles mye (urin/oppkast o.l.) men ville gjort om jeg overtok etter fremmede. Yttertrekket har jeg vasket et par ganger og har ikke opplevd at det har krympet. En ting du IKKE trenger etter min mening er bleiebøtte med egen type pose, disse posene forsvinner fort og er svinedyre! Vi har en vanlig pedalbøtte med lokk og vanlig plastpose inni, lokket holder på lukten så det ikke stinker på badet. Ellers har vi arvet/lånt masse av søsken og venner både klær og utstyr og det er genialt. De som gir bort er glade for at noen kan bruke det og vi er glade for å spare litt, både miljøet og lommeboka
Gleder meg til høstbarn!!!! Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 To ting jeg savnet på sykehuset forrige gang, ammeinnlegg pga akutt melkespreng. å ekstremt tøyelige topper! Sykehustrøyer gjør ikke akkurat underverker på selvfølelsen. En fin behagelig joggebukse å en herlig singlett med cardigan gjør mer susen!
Gjest eelis+spire Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 http://www.babyshop.no/babyshop/frontend/files/PUBLISH/Utstyrsguide.pdf Denne er fin :-)
mulesnute Skrevet 21. august 2009 #12 Skrevet 21. august 2009 Ammeinnlegg er viktig - i ULL! - Da jeg fikk min første var det varmt - veldig varmt! og det var helt fantastisk å ha ammeinnlegg i ull selv i den varmen, Det hjalp mot såre brystvorter og var bare godt å ha på- Når jeg hadde lekasjer, la jeg bare de i papir utenpå Fungerte så bra. - så nesten øverst på handlelista min nå, står ammeinnlegg i ull Og bleiebøtte - hadde ikke sist og kommer ikke til å kjøpe nå. - men fikk ett tips her - var noen som hadde kjøpt en rull med hundeposer - slike små svarte som nesten alle hundeiere plukker opp etterlatenskaper fra hunden sin med. Det kombinert med søppelbøtte med lokk - tror jeg det må bli supert - så dette har vi tenkt å gjøre nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå