Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid for andre gang. Har termin den 27. April 2008. Gleder meg stort:)

Men...jeg har hatt diabetes i mange år og dette plager meg ikke stort. Men jeg bare lurer på om det er noen andre der ute som også har diabetes og hvordan evt. deres svagerskap utarter seg. Hadde vært litt spennede å høre bare...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Titter innom fra 2. trimester. Jeg er også diabetiker (type2), og dette er min fjerde graviditet. Har hatt to SA etter jeg fødte en frisk og fin datter i 2004. Det jeg ville gjort, hvis ikke du allerede har gjort det, er å kontakte legen din. Han/hun vil henvise deg til poliklinikken på sykehuset hvor du blir tett fulgt opp av indremedisiner og gynekolog. Tror jeg hadde første UL i uke 8, så i uke 12 og deretter skal jeg nå i uke 18. Har vært flere ganger hos indremedisiner. Tar blodprøver for å sjekke hbA1c ca hver måned + kolesterol og vitaminer/mineraler og selvfølgelig sjekker de urin litt oftere hos oss enn andre som ikke har diabetes. Graviditeten utarter seg ganske likt som hos "normale", men man har visst litt økt fare for SA + at babyene ofte blir ganske store til terminen. Økt risiko for svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel. Hvis ikke fødsel starter av seg selv til termin, blir man som oftest satt i gang. Barnet kan ha litt problemer med lavt blodsukker etter fødsel og kan hende, må barnet bli litt flere dager for å stabilisere det. Jenta mi hadde ikke noe problemer med det. Hun kom nesten 3 uker før UL terminen (11 dager før menstermin) og veide nesten 4 kilo. De tok vannet hos meg (hadde ligget inne på sykehuset 2 uker pga mistanke om svangerskapsforgiftning), deretter riestimulerende fordi riene ikke kom igang av seg selv. Hadde fødsel frem til 9 cm åpning, da viste hun tegn på at hun ikke hadde det så bra, og det endte i akutt keisersnitt.

Ønsker deg lykke til med svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...